• شنبه / ۷ خرداد ۱۳۸۴ / ۱۳:۲۷
  • دسته‌بندی: حوادث، انتظامی
  • کد خبر: 8403-03214

سرپرست ناجا: 60درصد قاچاقچيان موادمخدر بيش از2بار دستگير شده‌اند قرار نيست هميشه مأموران در صحنه‌ كشته شوند همين كه به ما بودجه دادند آمار اعتياد افزايش يافت

سرپرست ناجا:
60درصد قاچاقچيان موادمخدر بيش از2بار دستگير شده‌اند
قرار نيست هميشه مأموران در صحنه‌ كشته شوند
همين كه به ما بودجه دادند آمار اعتياد افزايش يافت

سرپرست نيروي انتظامي از كشف 670 كيلوگرم مواد مخدر از يكي از قاچاقچيان عمده خبر داد و گفت: اين در حاليست كه اين قاچاقچي 40 ساله كه «مراد اربابي» نام دارد، 2 سال پيش با 120 كيلوگرم مواد مخدر دستگير، ولي متاسفانه پس از يك سال حبس آزاد شد.

به گزارش خبرنگار «حوادث» ايسنا سردار علي عبدالهي روز شنبه افزود: اين قاچاقچي پس از رهايي از زندان توانست با جمع‌آوري باند از هم پاشيده خود جري‌تر از گذشته مجددا اقدام به قاچاق مواد مخدر كند و اين بيانگر آن ست مجازات او در حدي نبوده كه متنبه شود.

وي با بيان اين كه 60 درصد قاچاقچيان مواد مخدر طبق برآورد انجام شده بيش از 2 بار دستگير و راهي زندان شده‌اند، تصريح كرد: اگرچه كرارا اين موضوع را به دستگاه قضايي تذكر داده‌ايم ولي متاسفانه همچنان قاچاقچيان اصلي با اوزان بالاي مواد مخدر، بسيار زود‌ آزاد مي‌شوند يا مرخصي گرفته و ديگر باز نمي‌گردند و يا بصورت راي باز از زندان خارج شده و به فعاليت خود ادامه مي‌دهند. از اين رو تا به حال نتيجه‌اي از اين گونه بحث‌ها نگرفته‌ايم.

سردار عبداللهي همچنين با اشاره به مصوبه 108 شوراي عالي امنيت ملي مبني بر ريشه‌كني مواد مخدر، تاكيد كرد: خوشبختانه مجموع اقدامات انجام شده موجب شده كه هيچ گونه افزايشي طي 18 سال گذشته در تعداد آمار معتادان نداشته باشيم.

وي در عين حال توضيح داد: تغييراتي كه در سطح جامعه از لحاظ مشاهده معتادان ايجاد شده ممكن است اين تصور را در ذهن افراد متبادر كند كه آمار معتادان افزايش يافته است؛ اين در حاليست كه وضعيت فعلي تنها به دليل متلاشي كردن محل تجمع معتادان همچون خاك سفيد، جنگل لويزان، اودلاجان و ... در معرض ديد همگان قرار گرفته است.

سردار عبداللهي همچنين بحث درمان و ساماندهي معتادان را حائز اهميت دانست و تصريح كرد:‌ متاسفانه برخي در تلاشند كه اثبات كنند ما در اين باره مشكل قانوني داريم؛ در حاليكه اين موضوع كه معتاد، بيمار است يا مجرم هيچ كمكي به اصل موضوع يعني درمان معتادان رها شده نمي‌كند.

وي در خصوص راه‌اندازي اردوگاه‌هاي نگهداري و درمان معتادان گفت:‌ ناجا همواره موافق راه‌اندازي اين اردوگاه‌ها بوده است، اما متاسفانه دستور صريح شخص رييس‌جمهور، به عنوان رييس ستاد مبارزه با مواد مخدر را بايد دبيرخانه ستاد پيگيري مي‌كرد كه توجهي نشان نداد؛ اين در حاليست كه معتادان خطرناك و تزريقي بايد الزاما قرنطينه و كنترل شوند ؛ چرا كه اعتياد يك بيماري مسري است.

سرپرست نيروي انتظامي با بيان اينكه نيروي انتظامي همچنان بر آمار 2 ميليوني معتادان پافشاري مي‌كند، ‌گفت: اين در حاليست كه به واقع آمار و ارقام دردي را دوا نمي‌كند، لذا بايد به فكر چاره و ريشه كني معضل اصلي بود.

وي در عين حال اين گونه درگيري‌هاي لفظي براي آمار معتادان را نوعي سياسي‌كاري برخي مسؤولان تلقي كرد و افزود: از زماني كه مجلس بنا بر اعلام نظر كارشناسان خود طي بازديدهاي بعمل آمده اعتباري را به ناجا در جهت مبارزه با مواد مخدر اختصاص داد، به يكباره آمارها افزايش يافت و بحث درمان از سوي مسؤولان ذيربط مورد توجه قرار گرفت تا از اين طريق بودجه مذكور براي مقابله با عرضه مواد مخدر را زير سوال ببرند.

به گزارش ايسنا سردار عبداللهي در خصوص حادثه قتل در متروي كرج نيز گفت: بكارگيري سلاح در نيروي انتظامي جاري است و به همه ماموران ابلاغ شده است؛ اما امكان خطا همه جا وجود دارد. از طرف غلبه احساس در موضوعات مختلف در صحنه حادثه نيز قابل توجه است.

وي تاكيد كرد: بر اين اساس دقت در تيراندازي و تاكيد بر ارتقاي مهارت‌هاي فردي در اين باره از اولويت‌هاي ناجاست.

سردار عبداللهي با بيان اين كه امروزه سلاح بيش از گذشته مورد استفاده متخلفان و مجرمان قرار مي‌گيرد، حمايت بيشتر از ماموران ناجا را خواستار شد و تصريح كرد: هميشه كه نبايد ماموران ما در صحنه‌ها كشته شوند چرا كه در هيچ جاي دنيا چنين قانوني مصداق ندارد.

وي همچنين برخورد شديدتر با حاملان سلاح و تعيين مجازات سنگين براي آنها را امري ضروري دانست.

سردار عبداللهي در خصوص مطرح شدن كشت خشخاش در كشور به خبرنگاران گفت: پيش از اين قرار بود داروخانه «تماد» مزرعه نمونه‌اي را تحت نظارت خود كارخانه در فضاي محدود ايجاد كند كه متاسفانه از آن جا كه اين موضوع از مسير اصلي خارج شد؛ بطوريكه ممكن بود جنبه عمومي پيدا كند، جلو آن گرفته شد؛ ضمن اين كه ما معتقديم مقادير مورد نياز كارخانه‌هاي خاص اين گونه داروها از كشفيات ناجا قابل تامين است و چنانچه اين مواد خاصيت لازم را نداشت، حتما كارخانه‌هاي مذكور از ما تحويل نمي‌گرفتند؛ لذا جاي نگراني در اين زمينه نيست.

سرپرست نيروي انتظامي با اشاره به انهدام 13 هزار باند مواد مخدر كه بخشي از آنها باندهاي اصلي و قاچاقچيان بزرگ بودند، گفت: عليرغم افزايش توليد در افغانستان، قيمت مواد در كشور كاهش پيدا نكرده است؛ چرا كه ريسك ورود مواد مخدر بالاتر رفته است.

وي افزود: همچنين به دليل ميزان ناخالصي مواد مخدر، مرگ و مير معتادان بويژه تزريقي‌ها و هروئيني‌ها افزايش يافته است.

سردار عبداللهي در پايان برخورد با قاچاقچيان بزرگ و توزيع كنندگان داخلي را از اولويت‌هاي مهم ناجا در امر مبارزه با مواد مخدر ذكر كرد.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha