• سه‌شنبه / ۱ شهریور ۱۳۸۴ / ۱۱:۱۴
  • دسته‌بندی: سلامت
  • کد خبر: 8406-00091
  • خبرنگار : 71216

صدر در مراسم روز پزشك اعلام كرد:‌ راه‌اندازي دفتر مشاوره حقوقي در سازمان نظام پزشكي كشور صدور احكام هيات بدوي انتظامي در نظام پزشكي شهرستانها

صدر در مراسم روز پزشك اعلام كرد:‌ 
راه‌اندازي دفتر مشاوره حقوقي در سازمان نظام پزشكي كشور 
صدور احكام هيات بدوي انتظامي در نظام پزشكي شهرستانها

رييس سازمان نظام پزشكي كشور از راه‌اندازي دفتر مشاوره حقوقي در سازمان نظام پزشكي كشور خبر داد و گفت:‌ با راه‌اندازي اين دفتر از سودجويي افراد سودجو از قداست حرفه پزشكي پيشگيري مي‌شود.

به گزارش خبرنگار «بهداشت و درمان» خبرگزاري دانشجويان ايران، دكتر سيد شهاب‌الدين صدر شامگاه گذشته در مراسم روز پزشك كه در سالن همايش‌هاي رازي برگزار شده بود، با اشاره به تشكيل ستاد حوادث غير مترقبه و ترويج اخلاق پزشكي در سازمان نظام پزشكي كشور گفت: با اصلاح قانون انتظامي و صدور احكام هيات بدوي انتظامي در سازمان نظام پزشكي شهرستانها، مسائل انتظامي و قضايي پزشكي با چالش كمتري روبرو مي‌شود.

وي با اشاره به تشكيل هيات عالي انتظامي با حضور قضات برجسته كشور افزود: نتايج تحقيقات در سال 1999 ميلادي حاكي از آن است كه در 50 ايالات آمريكا 97 هزار نفر بر اثر اشتباهات و تخلفات پزشكي جان باختند؛ برهمين اساس در سال 2003 ميلادي 195 هزار نفر در اثر قصور پزشكي جان خود را از دست دادند اين در حاليست كه ايران در سال 1383 با جمعيت 70 ميليوني با احتساب حداقل 5/4 بار مراجعه سرپايي پزشكي براي هر فرد (نزديك به 300 ميليون مراجعه) كل پرونده پزشكي كمتر از 15 هزار مورد بوده و بر اساس نتايج كار كارشناسي دقيق صورت گرفته توسط اساتيد شاخص و مورد اعتماد مردم در 50 درصد پرونده‌ها موضوعيتي براي شكايت وجود نداشت.

وي افزود: در50 درصد باقيمانده تعدادي منجر به تذكرشفاهي و صرفا در 20 پرونده قصور و تخلف پزشكي ثابت كه از 3 ماه تا محروميت دائم براي آنها منظور شده است.

به گزارش ايسنا، رييس سازمان نظام پزشكي كشور با اشاره به شعار سازمان جهاني بهداشت مبني بر انسان سالم محور توسعه پايدار گفت: توسعه صنعتي، كشاورزي و فرهنگي در كشور مديون انسان سالم است لذا سهم سلامت در كشور نبايد بدست وزارت بازرگاني با محاسبات تجاري تعيين شود.

وي با اشاره به ضرورت تغيير سهم سلامت به سمت واقعي شدن گفت: در كنار آن بايستي بيمه‌ها به نقش واقعي خود عمل كنند و نبايد ارائه‌دهنده خدمت خود يارانه خدمت را بپردازد. لذا بايد با حمايت دولتي سهم سرانه سلامت افزايش يابد.

دكتر صدر با انتقاد از ميزان فرانشيز پرداختي از سوي بيماران خاطرنشان كرد: ما معتقديم براي دفاع از حقوق بيماران و پزشكان بايد تعرفه‌ها اصلاح شود و بايد تغيير تحولات بنيادين در نظام ملي سلامت به وقوع بپيوندد.

رييس سازمان نظام پزشكي با تقدير از اقدام برجسته تاريخي مجلس شوراي اسلامي مبني بر تغيير سرانه از 2100 به 3505 تومان گفت: هرچند اين سرانه با سرانه واقعي فاصله دارد ولي اين حركت اقدام مثبتي در جهت اصلاحات بود.

وي گفت: بر اساس مواد 42 و 29 و 3 قانون اساسي تامين سلامت جامعه از وظايف قانوني دولت و حكومت است. بر اساس قانون جديد مصوب مجلس شوراي اسلامي تعرفه‌گذاري بخش خصوصي از وظايف سازمان نظام پزشكي است كه اين سازمان نيز نهايت تلاش خود را مصروف تا به وظايف قانوني خود به خوبي عمل كند.

دكتر صدر افزود: نتايج نظرسنجي حاكي از آن است كه گروه پزشكي جزو سه دسته و گروهي از جامعه هستند كه مردم بيشترين اعتماد اجتماعي را نسبت به آنها دارند.

رئيس سازمان نظام پزشكي در پايان با اشاره به عضويت 150 هزار پزشك در سازمان نظام پزشكي يادآور شد: از اين تعداد 90 هزار پزشك در كشور وجود دارد كه 66 هزار و 700 پزشك عمومي، 23 هزار و اندي پزشك متخصص و فوق تخصص، 16 هزار و 625 دندانپزشك، 11 هزار و 400 داروساز، 3 هزار علوم آزمايشگاهي، بيش از 20 هزار ماما عضو سازمان (در حالي كه 30 هزار ماما در كشور وجود دارد) و 285 گفتار درمانگر هستند.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha