• شنبه / ۱۹ شهریور ۱۳۸۴ / ۱۲:۳۵
  • دسته‌بندی: انرژی
  • کد خبر: 8406-08527
  • منبع : مطبوعات

وزير نيرو (در مراسم بهره‌برداري از طرح افزايش ارتفاع سد شهيد كاظمي بوكان): براي بالا بردن ظرفيت‌هاي صنعت آب و برق برنامه‌هاي زيادي داريم

وزير نيرو (در مراسم بهره‌برداري از طرح افزايش ارتفاع سد شهيد كاظمي بوكان):
براي بالا بردن ظرفيت‌هاي صنعت آب و برق برنامه‌هاي زيادي داريم

طرح افزايش ارتفاع سد شهيد كاظمي بوكان در استان آذربايجان غربي با هدف افزايش 232 ميليون متر مكعب بر حجم مخزن قبلي اين سد و نيز افزايش ظرفيت انرژي برقابي كشور به ميزان 20 مگاوات، امروز در مراسمي با حضور وزير نيرو به بهره‌برداري رسيد.

به گزارش ايسنا؛ مهندس فتاح (وزير نيرو) گفت: استان آذربايجان غربي از نظر منابع آبي داراي ظرفيت‌هاي بالايي است و در مقايسه با ساير استان‌ها، ظرفيتهاي ويژه‌اي دارد كه بايد مورد توجه خاص قرار گيرد. البته آمار ارائه شده، گوياي اين واقعيت است كه توجه ويژه به اين استان، از پيش وجود داشته است و امروز هم، راه ما از راه وزارتخانه قبلي جدا نيست و همان مسير سابق را با سرعت بيشتر و كميت و كيفيت بالاتر ادامه خواهيم داد.

وي گفت: به ياري خداوند، سعي خواهيم كرد تمام پروژه‌هاي نيمه‌تمام را با جديت تا پايان اين دوره تكميل كرده و درخصوص شروع پروژه‌هاي جديد، با دقت و تأمل بيشتري اقدام كنيم.

به گزارش شركت مديريت منابع آب ايران، فتاح در ادامه با اشاره به اهميت طرح افزايش ارتفاع سد شهيد كاظمي بوكان، تجربه كسب شده از اجراي اين طرح را بسيار ارزشمند و قابل تسري به ديگر پروژه‌ها دانست و گفت: براي استحصال 240 ميليون متر مكعب آب، بايد هزينه‌اي درحدود 40 تا 50 ميليارد تومان براي احداث سد صرف شود كه افزايش ارتفاع سد شهيد كاظمي علاوه بر افزودن بيش از 232 ميليون متر مكعب به حجم مخزن قبلي آن، با هزينه‌اي به مراتب كمتر از احداث سد جديد، بسيار به صرفه و اقتصادي است.

وزير نيرو افزود: از هم‌اكنون برنامه‌ريزي‌هاي مفصلي براي بالابردن ظرفيتهاي صنعت آب و برق در سالهاي آينده، در دست اجراست.

در اين مراسم همچنين مهندس محقق (مديرعامل شركت آب منطقه‌اي آذربايجان غربي) و مهندس ملايي (معاون عمراني استانداري اين استان) در سخناني، گزارشهايي را از وضعيت منابع آب استان ارائه داده و خواستار ادامه حمايتهاي دولت از پروژه‌هاي تأمين و مهار آب در استان شدند.

گفتني است، سد شهيد كاظمي در 35 كيلومتري جنوب شرقي شهرستان بوكان در استان آذربايجان غربي قرار دارد كه با افزايش طول بدنه به ميزان 2.5متر و افزايش ارتفاع سرريز از طريق احداث 10 عدد دريچه، 5 متر به ارتفاع 52.5 متري اين سد افزوده شده است كه درنتيجه بيش از 232 ميليون متر مكعب بر حجم مخزن قبلي آن خواهد افزود. اين مقدار افزايش، بيش از كل حجم مخزن سد اميركبير كرج (205 ميليون متر مكعب) بوده و بدين ترتيب حجم كل مخزن سد به 762 ميليون متر مكعب بالغ مي‌شود.

از محل اجراي اين طرح، علاوه بر تأمين آب شرب و صنعت، بيش از 58 هزار هكتار از اراضي به زير كشت خواهد رفت و 20 مگاوات به ظرفيت انرژي برقآبي كشور، اضافه مي‌شود.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha