• جمعه / ۸ مهر ۱۳۸۴ / ۱۴:۰۲
  • دسته‌بندی: سیاسی2
  • کد خبر: 8407-03572
  • خبرنگار : 71038

*صعود جمعيت ايثارگران به رده‌هاي بالاي مديريتي* تعيين جانشين براي علي دارابي، راه‌اندازي سايت خبري، برگزاري سومين كنگره ...

*صعود جمعيت ايثارگران به رده‌هاي بالاي مديريتي*
تعيين جانشين براي علي دارابي، راه‌اندازي سايت خبري، برگزاري سومين كنگره ...

در سلسه مراتب سياسي بالاترين جايگاه در دست گرفتن رياست دولت (government ) است و رشد صعودي حضور اعضاي جمعيت ايثارگران انقلاب اسلامي در رده‌هاي مياني حاكميت طي چند سال اخير، نمونه‌ي بارز حركت پله پله يك گروه سياسي تا مدارج بالاي حاكميت مي‌باشد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، در سال 74 جمعي از نظاميان و جهاديان با سابقه و خسته از جنگ كه دغدغه دفاع از آرمان‌ها را در ذهن داشتند، تصميم گرفتند در فضاي جامعه به خصوص عرصه‌ي سياسي حضور پررنگ و تاثير گذارتري داشته باشند و براي تحقق اين هدف با توجه به سوابق خود اقدام به تشكيل جمعيتي به عنوان جمعيت ايثارگران انقلاب اسلامي كردند. دراين ميان اسامي افرادي چون حسين فدايي، علي دارابي، داود دانش‌جعفري، عبدالحسن روح‌الامين، هادي ايماني، علي يوسف‌پور، مجتبي شاكري، محمود احمدي‌نژاد و احمدي مقيمي به عنوان اعضاي هيات موسس مشاهده مي‌شد.

اين جمعيت در ابتداي راه با توجه به اينكه با انديشه‌هاي جناح راست سنتي چندان همخواني نداشت، نتوانست در عرصه‌هاي مختلف به خصوص انتخابات مجلس پنجم، ششم و انتخابات شوراهاي اول موفق باشد، اگر آغاز راه موفقيت جمعيت ايثارگران را از انتخابات دوم شوراي شهر بدانيم چندان گزافه نگفته‌ايم.

اين جمعيت با همكاري و تلاش ديگر دوستان خود در جريان اصول‌گرا با توجه به تجربياتي كه از چندين شكست متوالي كسب كرده بود، در قالب شوراي هماهنگي در آستانه‌ي انتخابات شوراي شهر در صحنه‌ي سياسي ظهور پيدا كرده و در آخرين لحظات فهرستي را به عنوان ائتلاف آبادگران ايران اسلامي به عنوان ليست انتخاباتي خود در سطح تهران معرفي كرد.

در آن زمان با توجه به تجربه‌ي نه چندان خوشايند مردم از عملكرد شورا‌هاي اسلامي و عدم مشاركت وسيع آن‌ها در اين عرصه اين فهرست توانست در انتخابات موفق شود و در اين جا بود كه اين جمعيت اولين قدم‌هاي جدي خود را براي حضور در حاكميت برداشت. بعد از مدتي اعضاي شوراي شهر كه از نظر فكري با اعضاي اين جمعيت نزديك هستند احمدي‌نژاد عضو شوراي مركزي جمعيت ايثارگران را به عنوان شهردار تهران انتخاب كرد.

در آستانه انتخابات مجلس هفتم اين تشكل براي حضور قوي‌تر در اين رقابت دومين كنگره خود را با حضور شخصيت‌هاي سياسي مختلف از جمله مهدي كروبي رييس مجلس ششم، حداد عادل، رييس فراكسيون اقليت مجلس ششم و احمدي نژاد شهردار تهران در مسجد بلال صدا و سيما برگزار و اعضاي جديد شوراي مركزي خود را انتخاب كرد.

طبق ماده 21 اساسنامه جمعيت اعضاي شوراي مركزي اين تشكل 21 نفر هستند كه نه نفر آن‌ها را اعضاي هيات موسس تشكيل داده و 12 نفر ديگر از طريق مجمع عمومي و با اكثريت آراء به مدت دو سال انتخاب مي‌شوند.

در بين اعضاي شوراي مركزي جديد جمعيت ايثارگران اسامي افرادي مانند نفيسه فياض‌بخش، صديقه شاكري، فاطمه آليا، مسعود زريبافان، لطف‌الله فروزنده، بيژن مقدم، مسعود سلطان‌پور، علي احمدي، عباس درويش توانگر، مصطفي توكليان، سيد رمضان موسوي مقدم، عليرضا سربخشي، ديده مي‌شد و از طرف ديگر مجمع عمومي مهدي كوچك‌زاده، علي ذبيحي، سيد صولت مرتضوي و داود جعفري را به عنوان اعضاي علي البدل انتخاب كرد.

با توجه به نزديك شدن برگزاري انتخابات مجلس هفتم و حساسيت اين انتخابات براي اصول‌گرايان بار ديگر احزاب جريان اصول‌گرا در قالب شوراي هماهنگي جمع شدند و ليستي 30 نفره را براي اين انتخابات منتشر كردند كه اسامي افرادي مانند فاطمه آليا، مهدي كوچك‌زاده، حسين فدايي، داود دانش جعفري و نفيسه فياض‌بخش از اعضاي اين جمعيت در اين فهرست ديده مي‌شود. به دنبال برگزاري اين انتخابات بود كه اين جمعيت دومين قدم محكم خود را براي حضور جدي‌تر در عرصه‌ي حاكميت برداشت. البته هرچه اين قدم‌ها جدي‌تر مي‌شد، ما بيشتر شاهد حضور اعضاي اين جمعيت در رده‌ي مديران مياني بوديم.

مرحله‌ي سوم انتخابات رياست جمهوري بود؛ اين جمعيت در ابتدا قصد داشت كه به مانند دو انتخابات قبلي يعني شوراها و مجلس هفتم با شوراي هماهنگي و جريان اصول‌گرا همراهي كند و در ابتدا نيز قدم‌هايي در اين راستا برداشت ولي بعد از مدتي با اين جريان اختلافاتي پيدا كرد و در نتيحه علي‌رغم اين‌كه در مرحله‌ي اول انتخابات رياست جمهوري شوراي هماهنگي از علي لاريجاني حمايت مي‌كرد، اين تشكل با اصرار‌هاي برخي از اعضاي هيات موسس خود از محمدباقر قاليباف حمايت كرد.

اين جريان بعد از اينكه در مرحله اول مشاهده كرد كه كانديداي مورد علاقه‌اش به دلايل مختلفي نتوانست راي لازم را كسب كند، در مرحله‌ي دوم تصميم گرفت كه از هم حزبي خود يعني محمود احمدي‌نژاد حمايت كند و در اين راستا بود كه در روز سوم تير محمود احمدي‌نژاد عضو شوراي مركز جمعيت ايثارگران توانست با كسب 17 ميليون راي به عنوان رييس‌جمهور منتخب معرفي شود.

البته محمود احمدي‌نژاد در مصاحبه‌هاي مختلف چه قبل و چه بعد از پيروزي در انتخابات رياست جمهوري از آن بارها اعلام كرد كه كانديداي هيچ حزبي نيست و شايد اين مساله را انتخاب اعضاي كابينه‌ي بدون حضور اعضاي جمعيت ايثارگران ثابت كند، و فقط داوود دانش جعفري بود كه به عنوان وزير اقتصاد معرفي شد. البته قبل از معرفي كابينه جمعيت ايثارگران با انتشار بيانيه‌اي اعلام كرد كه به دنبال سهم خواهي از دولت نيست و فقط قصد دارد به دولت جديد در جهت تحقق برنامه هايش كمك كند.

حال كه دو ماه از معرفي اعضاي كابينه و كسب راي اعتماد آن‌ها از مجلس مي‌گذرد، به نظر مي‌رسد كه اعضاي اين جمعيت قصد دارند كه حضور فعال‌تري در عرصه هاي مديريتي داشته باشند. تا جايي كه مسعود زريبافان عضو شوراي مركزي جمعيت ايثارگران كه از همان ابتداي برگزاري انتخابات رياست جمهوري از احمدي‌نژاد حمايت كرد و رياست ستاد انتخاباتي وي را بر عهده گرفت، در حال حاضر به عنوان دبير هيات دولت در كابينه حضور دارد.

از سويي ديگر علي يوسف‌پور ديگر عضو اين تشكل از سوي وزير نيرو به عنوان ومعاون پارلماني انتخاب شد و در ادامه اين انتخابات بود كه علي دارابي عضو ارشد و موسس اين جمعيت با حكم ضرغامي رياست سازمان صدا وسيما به عنوان معاونت پارلماني و امور استان‌هاي سازمان صدا و سيما انتخاب شد.

به گزارش ايسنا،از بيژن مقدم ديگر هم حزبي علي دارابي درحال حاضر به عنوان يكي از گزينه‌هاي جدي مدير مسوولي روزنامه ايران ياد مي‌شود و سيدصولت مرتضوي عضو علي‌البدل جمعيت ايثارگران نيز طي حكمي از سوي وزير كشور به عنوان استاندار خراسان رضوي انتخاب شد.

گفتني است؛ علي دارابي تنها عضو شوراي مركز جمعيت ايثارگران است كه بنا به دلايل مختلفي و با توجه به حضورش در صدا و سيما از مسووليت خود يعني قائم مقامي اين جمعيت استعفا داده و با توجه به بحث‌هايي كه مطرح شده به نظر مي‌رسد كه مي‌خواهد از شوراي مركزي تشكل نيز استعفا بدهد. تا جايي كه حسين فدايي دبير كل اين تشكل در مصاحبه‌اي با يكي از خبرگزاري‌ها اعلام كرده قائم مقام جمعيت ايثارگران به دليل قبول مسووليت در رسانه ملي و با هدف كمك به استقلال رسانه از احزاب و پرهيز از هرگونه شائبه‌ي سياسي از سمت خود در اين تشكل استعفا كرده است.

با توجه به اين تغيير و تحولات و قرارگرفتن اعضاي اين جمعيت در مناسب مختلف به نظر مي‌رسد كه جمعيت ايثارگران به همراه ائتلاف آبادگران در آينده سياسي كشورمان نقش مهمي ايفا خواهد كرد و اين مساله تا حدي است كه برخي از تحليل‌گران هشدار مي‌دهند كه اين دو تشكل درحال تبديل شدن به دو تشكل دولتي هستند.البته براي دريافتن صحت و سقم اين ادعا بايد منتظر گذشت زمان بود.

بنابرگفته‌ها، لطف‌الله فروزنده عضو شوراي مركزي اين تشكل كه در حاضر در مركز پژوهش‌هاي مجلس مشغول به كار است، روز شنبه در جلسه شوراي مركزي جمعيت ايثارگران انقلاب اسلامي به عنوان جانشين علي دارابي معرفي شود.

در حال حاضر جمعيت ايثارگران براي انعكاس اخبار و ديدگاه‌هاي اعضاي شوراي مركزي خود سايت www.isargaran.org به صورت آزمايشي راه‌اندازي كرده و قرار است طي روز‌هاي آتي اين سايت به صورت رسمي فعاليت هاي خود را آغاز كند.

گفتني است كه سومين كنگره اين تشكل به منظور انتخاب اعضاي شوراي مركزي در اواخر ديماه سال جاري برگزار مي‌شود.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha