• جمعه / ۲۷ آبان ۱۳۸۴ / ۱۴:۰۲
  • دسته‌بندی: فناوری
  • کد خبر: 8408-14438

رييس آكادمي جراحان اعصاب و استخوان آمريكا و مخترع نخستين «شنت» جراحي مغز در ايسنا: جراحان ايراني مغز و اعصاب در مقايسه با همتايان خارجي عملكرد بسيار خوبي دارند

رييس آكادمي جراحان اعصاب و استخوان آمريكا و مخترع نخستين «شنت» جراحي مغز در ايسنا:
جراحان ايراني مغز و اعصاب در مقايسه با همتايان خارجي عملكرد بسيار خوبي دارند

رييس آكادمي جراحان اعصاب و استخوان و انجمن بين‌المللي جراحان آمريكا در بازديد از خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، با تمجيد از پيشرفت‌هاي روز افزون جامعه پزشكي و جراحي كشور در رشته‌هاي مختلف بر توانمندي بالاي جامعه جراحي ايران در مقايسه با همتايان خارجي و آشنايي آنها با تازه‌ترين پيشرفت‌هاي علمي اين رشته تاكيد كرد.

 به گزارش خبرنگار «علمي» خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، پروفسور كاظم فتحي، رييس آكادمي جراحان اعصاب و استخوان آمريكا كه در سال 2001 به عنوان رييس انجمن بين‌المللي جراحان در آمريكا انتخاب شده است، در حال حاضر استاد دانشگاه «نوادا» و رييس بخش جراحي اعصاب چند بيمارستان شهر «لاس‌وگاس» و همچنين سردبير ژورنال بين‌المللي جراحي عمومي و مجله آكادمي جراحان اعصاب و استخوان آمريكا و چهار نشريه فارسي انگليسي است.

پروفسور فتحي علاوه بر انتشارات بالغ بر 800 مقاله علمي در زمينه جراحي، به دليل اختراع نخستين شنت مورد استفاده در درمان سكته‌هاي مغزي كه به نام ايشان نامگذاري شده (Fathie's Carotid Artery Shunt/Bypass) و همچنين داروي معروف «اسكلكسين» (Skelaxin) كه براي نرم كردن عضلات و درمان بيماري‌هاي نظير MS كاربرد دارد از شهرت و اعتبار ويژه‌اي در جامعه پزشكي جهان برخوردار است.

اين جراح برجسته ايراني همچنين براي نخستين بار چهار عارضه مغز و اعصاب از جمله سالكوماي مهره اول گردن و غده ايدز در مغز را گزارش كرده است.

پروفسور كاظم فتحي در سفر كوتاه خود به ايران، روز پنجشنبه ضمن بازديد از بخش‌هاي مختلف خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا) در گفت‌وگو با گروه «علمي ـ‌ پژوهشي» ايسنا با اشاره به ارتباط و آشنايي خود با جامعه جراحان ايراني در داخل و خارج كشور اظهار داشت: من در پنج سال اخير تقريبا هر ساله سفري در ايران داشته‌ام و هر بار تحرك و پيشرفتي را كه در جامعه پزشكي كشور از جمله در زمينه‌هاي جديدي نظير سلول‌هاي بنيادي وجود دارد به خوبي احساس كرده‌ام. مثلا جراحان مغز و اعصاب ايران كه ارتباط نزديكتري با آنها دارم عملكرد بسيار بسيار خوبي دارند و از طريق مجلات و كنفرانس‌هاي علمي بين‌المللي كاملا به علم روز و پيشرفت‌هاي جديد واقفند و مسلما اكثر جراحان و پزشكان ديگر هم به همين پايه قوي هستند.

وي تصريح كرد: باعث افتخار من است كه مي‌بينم اعمال جراحي و خدمات پزشكي كه توسط پزشكان ايراني انجام شود كاملا با استانداردهاي خارجي مطابقت دارد. البته شايد هنوز برخي از مردم ما اعتقاد داشته باشند اگر براي درمان به خارج مراجعه كنند بهتر است در حالي كه همان كاري كه در بيمارستان‌هاي كشورهاي پيشرفته ارائه مي‌شود در ايران هم انجام مي‌شود و نبايد تصور كنيم كه جراحان ما در مقايسه با جراحان خارجي كمبودي دارند.

رييس آكادمي جراحان اعصاب و استخوان آمريكا در عين حال خاطر نشان كرد: البته مشكلي در اين زمينه در كشور وجود دارد كه كمبود تجهيزات پيشرفته و عدم دسترسي مناسب به برخي داروهاي جديد است كه با عوارض سنگين به كشور وارد مي‌شوند و امكان استفاده از تخفيف شركت‌هاي بزرگ داروسازي كم است كه اين امر مشكلات زيادي را در دسترسي بيماران به داروهاي گران قيمت خارجي ايجاد كرده است.

وي در گفت‌و‌گو با ايسنا با بيان اين كه عمده جامعه ايرانيان مقيم خارج علاقه عميقي به ايران و خدمت به هموطنانشان دارند بر ضرورت تسهيل حضور اين گروه از نخبگان ايراني در كشور و رفع ضوابط مشكلات و ضوابط دست‌و‌پاگير اداري در استفاده از توانمندي‌هاي علمي آنها طي سفرهاي كوتاه مدت دوره‌يي تاكيد و خاطرنشان كرد: با توجه به ارتباطات جامعه ايراني با فرهيختگان و دانشمندان خارجي در صورت فراهم شدن زمينه‌هاي مناسب نه تنها نخبگان ايراني كه حتي پزشكان و دانشمندان خارجي كه علاقمند به ارتباط و كمك به همكاران ايرانيشان هستند با علاقه و بدون هيچ چشمداشتي به ايران خواهند آمد و تجربيات و دانسته‌هاي خود را به همكاران ايراني منتقل خواهند كرد.

گفتني است، پروفسور فتحي علاوه بر تحقيقات برجسته جراحي به دليل تلاش‌هاي بشر دوستانه و خدمت به بيماران و آسيب‌ديدگان سوانح طبيعي در جهان نيز چهره‌اي كاملا شناخته شده است كه دريافت 42 مدال در سوانح مختلف نمودهاي كوچكي از سال‌ها تلاش و خدمت اين پزشك متعهد ايراني است.

اين جراح فرهيخته ايراني كه در طول ساليان سال دوري از وطن هيچ گاه رشته‌هاي پيوند عميق خود را با فرهنگ غني ايراني نگسسته است كه 16 كتاب به زبان فارسي از جمله سه جلد مجموعه اشعار وي و هفت جلد كتاب به نام «گلچيني از گلشن رضوان» - كه در برگيرنده زندگينامه بيش از چهار هزار شاعر ايران و جهان است - كتاب «كليد پنج گنج نظامي» و آثاري درباره فردوسي، ابن سينا و مجموعه ارزشمند «مديكا ايرانيكا» - درباره طب قديم ايران - از جمله آثار ادبي پرفسور فتحي است.

مشروح گفت‌و‌گوي گروه علمي پژوهشي ايسنا با پروفسور فتحي در روزهاي آينده ارسال مي‌شود.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha