• شنبه / ۱۲ آذر ۱۳۸۴ / ۱۳:۵۸
  • دسته‌بندی: سیاست خارجی
  • کد خبر: 8409-06230
  • منبع : خبرگزاری دانشجویان ایران

*ديدارهاي خاتمي بامقامات‌وشخصيت‌هاي برجسته لبنان* *راه‌حل مساله هسته‌يي تداوم مذاكرات است *زندگي بهترمي‌تواند باگفت‌وگو وگسترش اصول فرهنگي‌ومذهبي تضمين شود

*ديدارهاي خاتمي بامقامات‌وشخصيت‌هاي برجسته لبنان*
*راه‌حل مساله هسته‌يي تداوم مذاكرات است
*زندگي بهترمي‌تواند باگفت‌وگو وگسترش اصول فرهنگي‌ومذهبي تضمين شود

حجت الاسلام والمسلمين سيد محمد خاتمي كه در بيروت با برخي مقامات و شخصيت‌هاي برجسته‌ي لبنان ديدار و گفت‌وگو كرد.

به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، روزنامه‌ي ديلي استار به نقل از سيد محمد خاتمي، رييس جمهور سابق كشورمان نوشت كه وي از مقاومت حزب‌الله لبنان در برابر صهيونيسم حمايت مي‌كند.

اين روزنامه‌ي چاپ بيروت گزارش داد:« سيدمحمد خاتمي، رييس جمهور سابق ايران پس از ديدار با سيدحسن نصرالله، دبيركل حزب الله لبنان اظهار داشت كه از مقاومت صادقانه و خالصانه‌ي حزب‌الله در برابر اشغالگران صهيونيسم حمايت مي‌كند.»

براساس اين گزارش، دو طرف در اين ديدار درخصوص تحولات منطقه‌يي گفت‌وگو كردند.

خاتمي همچنين با ديگر مقامات لبناني و چهره‌هاي برجسته‌ي مذهبي اين كشور از جمله اميل لحود، رييس جمهور، فواد سينيوره، نخست وزير و سيدمحمدحسين فضل الله، روحاني برجسته شيعه‌ي لبنان ديدار و گفت‌وگو كرد.

اين مذاكرات بر تحولات اخير لبنان و منطقه و چالش‌هاي جهاني كه امروز مذاهب با آن روبه‌رو هستند، متمركز بود.

اين روزنامه به نقل از خاتمي نوشت كه وي طي ديدارش با لحود بر ضرورت حمايت از اتحاد ملي و ثبات لبنان تاكيد كرده است.

خاتمي اظهار داشت: يك لبنان با ثبات، نتايج مثبتي را براي كل منطقه‌ي خاورميانه خواهد داشت.

رييس جمهور سابق ايران گفت كه ترور رفيق حريري، نخست وزير سابق لبنان فاجعه‌اي ملي و يك توطئه عليه اين كشور بوده است.

به نوشته‌ي اين روزنامه، سينيوره نيز در ديدار خاتمي گفت كه تحت تاثير ديدگاه‌هاي خاتمي نسبت به دموكراسي مذهبي و گفت‌وگوي تمدن‌ها قرار گرفته است.

وي افزود كه هر دو دوره‌ي رياست جمهوري خاتمي، آزادي را به داخل ايران هدايت كرده است و به علت روابط بهبود يافته‌اش با كشورهاي داخل و خارج منطقه، اين كشور مثال‌زدني است.

نخست وزير لبنان همچنين تلاش‌هاي خاتمي براي اجراي آزادي بيان بيشتر در ايران را ستود.

سينيوره گفت كه ديدگاه‌هاي خاتمي روابط ميان توده‌ها و اسلام، توده‌ها و كشورها و در نهايت مسلمانان و جهان معاصر را دوباره تعريف كرده است.

به گزارش ايسنا، خاتمي و شيخ فضل‌الله نيز در ديدار با يكديگر برلزوم مبارزه با تبليغاتي كه هدف از آنها  بد جلوه دادن اسلام است، تاكيد كردند.

فضل‌الله اظهار داشت كه پيشنهاد خاتمي براي گفت‌وگو ميان تمدن‌ها بايد از طريق استقرار موسسه‌اي كه چنين مذاكراتي را ترغيب و آماده كند، اجرا شود.

خاتمي همچنين از چهره‌هاي برجسته‌ي مذهبي لبنان خواست با برخورد تمدن‌ها از طريق گفت‌وگويي كه هدف از آن تقويت شكيبايي جهاني است، مبارزه كنند.

وي طي كنفرانسي كه از سوي شوراي كليساهاي خاورميانه برگزار شد، اظهار داشت: امكان يك زندگي بهتر در جهان معاصر ما مي‌تواند از طريق گفت‌وگو و هماهنگي و گسترش اصول فرهنگي و مذهبي تضمين شود.

بر اساس اين گزارش، خاتمي افزود: امروز جهان ما گرفتار بي‌عدالتي و جنگ است. بگذاريد آن را با همكاري يكديگر در جهت صلح، عدالت و آزادي به جهاني مناسب براي بشر تبديل كنيم.

هم‌چنين خبرگزاري كويت گزارش داد كه اميل لحود پس از ديدارش با خاتمي گفته است: لبنان در برابر فشارهاي وسيعي قرار دارد كه آن را به سمت تغيير استراتژي و چشم‌پوشي از اصولش مي‌كشاند.

اميل لحود، رييس جمهور لبنان در بيانيه‌اي كه از سوي دفتر اطلاع رساني‌اش صادر شده بعد از نشست با حجت‌الاسلام و المسلمين سيد محمد خاتمي، رييس جمهور سابق ايران تاكيد كرد كه لبنان در برابر فشارهاي گسترده‌اي قرار دارد كه آن را به سوي تغيير استراتژي و چشم پوشي از اصولي كه توانست طي هفت سال گذشته دستاوردهاي ملي و ميهني زيادي را به دست آورد، مي‌كشاند.

وي گفت: كساني كه لبنان را تحت فشار قرار مي‌دهند، براي رسيدن به اهداف‌شان از وسايل زيادي استفاده مي‌كنند كه از جمله‌ي آن جنايت هولناكي است كه موجب شهادت رفيق حريري، نخست وزير فقيد شده است. اين جنايت، فصلي از فصل‌هاي توطئه عليه يكپارچگي ثبات، استقلال و حفظ يكپارچگي لبنان است.

به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران، لحود ادامه داد: اولين كساني كه از وضعيت بي‌ثباتي كه ممكن است به لبنان و كشورهاي عربي لطمه وارد كند، سود مي‌برند، دشمنان لبنان هستند.

در همين راستا رييس جمهور لبنان بر روابط بيروت - تهران كه تحكيم آن بر اساس اصول محكمي بوده كه طي دوره رياست جمهوري محمد خاتمي ايجاد شده، تاكيد كرد و گفت كه اين روابط توسعه خواهد يافت و شكوفا مي‌شود.

بر اساس اين بيانيه، محمد خاتمي نيز تاكيد كرد كه هوشياري، همبستگي و توجه لبناني‌ها به دولت، ارتش، مقاومت ملي و پايداري آنها در مقابل چالش‌ها ضامن شكست توطئه‌هايي است كه سرزمين ملت و موسسات لبناني را هدف قرار مي‌دهد.

وي بر اهميت حفظ نقش لبنان در منطقه و جهان و هم چنين حفظ يكپارچگي اين كشور در شرايط حساسي كه منطقه در آن قرار دارد، تاكيد كرد و اظهار داشت كه مي‌كوشد تا از طريق روابط و امكاناتي كه در اختيار دارد به لبنان براي پشت سر گذاشتن اين مرحله‌ي حساس كمك كند.

خبرگزاري نووستي نيز گزارش داد كه رييس جمهور سابق ايران پس از شرکت در همايشي در بيروت در کنفرانسي مطبوعاتي اظهار داشت كه آمريکا تلاش دارد با فشار مانع دستيابي به توافق در مذاکرات ايران و کشورهاي اروپايي در رابطه با مساله‌ي هسته‌يي ايران ‌شود.

خاتمي ادامه داد : روابطي محکم و خوب ايران و اروپا را به يكديگرپيوند مي‌دهد.

وي افزود: ايران چندين بار به دستيابي به توافقي نهايي با جوامع بين‌المللي در رابطه با مساله‌ي هسته‌يي نزديک شده است، اما دخالت و فشار از سوي آمريکا تمامي پيشنهادات و ابتکارات را متوقف مي‌سازد.

خاتمي تنها راه حل مساله‌ي هسته‌يي ايران را در ادامه مذاکرات با کشورهاي اروپايي دانست.

رييس جمهور سابق ايران تاکيد كرد: ايران تمايلي به ساخت سلاح کشتار جمعي ندارد، اما علاقمند به دستيابي به انرژي اتمي صلح‌آميز مي‌باشد که کاملا حق كشور است.

سفر حجت‌الاسلام‌والمسلمين سيد محمد خاتمي به لبنان كه به دعوت مركز مطالعات و تحقيقات امام موسي صدر صورت گرفت و سخنراني وي در كنفرانس بين‌المللي كلمه سواء انعكاس فراواني در رسانه‌هاي عرب زبان و روزنامه‌هاي محلي و منطقه‌يي داشت.

به گزارش گروه دريافت خبر خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) به نقل از سايت موسسه فرهنگي تحقيقاتي امام موسي صدر، در سفر اخير به لبنان كه با استقبال كم نظير از سوي مقامات رسمي لبنان و تشريفاتي در حد استقبال از رييس يك دولت همراه بود، حجت‌الاسلام‌والمسلمين سيد محمد خاتمي، رييس جمهور سابق ايران در دهمين كنفرانس كلمه سواء از دين سخت گفت و از جاي خالي امام موسي صدر: "امروز گرچه امام موسي صدر در ميان ما نيست ولي انديشه و مرام او برانگيزاننده‌ هر انسان آزاد لبناني است ... و ما هنوز هم منتظر بازگشت آن عزيز هستيم كه در اين زمان سخت به او نيازمنديم."

حضور چندين وزير كابينه لبنان از جمله وزير امور خارجه به نمايندگي از طرف نخست وزير، حضور ناگهاني نبيه بري، رييس پارلمان لبنان، قايم مقام دبيركل حزب‌الله، نمايندگان پارلماني و مردم لبنان كه خود را به محل كنفرانس رسانده بودند، همانگونه كه خبرنگار روزنامه المستقبل، پاسمه عطوي نيز نوشته است، از علاقه فراوان لبناني‌ها به امام موسي صدر حكايت دارد. مردم لبنان با شناختي كه از افكار و انديشه‌هاي خاتمي دارند و با علم به اينكه او داماد لبنان است، گويي عطر امام موسي صدر را استشمام كرده‌اند، به پيشوازش شتافتند.

به گزارش سايت موسسه فرهنگي تحقيقاتي امام موسي صدر، وي چندي پيش در مصاحبه با تلويزيون العربيه به علت قرابتي كه با خانواده امام موسي صدر دارد، خود را داماد لبنان ناميده بود.

حضور بيش از 20 نماينده پارلمان دو نخست وزير سابق و رييس پيشين پارلمان، نماينده سيد محمد حسين فضل‌الله و روساي طوايف مذهبي و نيز گزارش‌هاي روزنامه‌ي الديار، النهار، المستقبل، اللواء، الانوار، صداي البلد، تلويزيون‌هاي المنار، I.B.C، NBN، نيو.تي.وي، الجزيره، العربيه و ... از همايش كمله سواء و سخنان خاتمي به خوبي حاكي از اين امر است.

تحليلگر روزنامه النهار لبنان، خاتمي را از شخصيت‌هاي نادر جهان اسلام توصيف كرد كه با چهره‌اي خندان روحيه اميد را به مخاطبان خود مي‌دهد. رضوان عقيل در تحليل خود آورده است: خاتمي مانند بسياري از زمامداران كشورها، انساني متكبر نبوده و به فكر مال اندوزي، بناي كاخ و يا خريد ملك نيست.

سفر رييس جمهور سابق ايران پس از ديدارهاي رسمي با مقامات و شخصيت‌هاي لبناني و افتتاح نمايشگاه موسي صدر با حضور خاتمي امروز پايان مي‌يابد.

گفتني است كه وي برنامه‌هاي ديگري از جمله ديدار با رهبران طوايف مذهبي لبنان، نشستي با مسيحيان و ديدار و گفتگو با سنديكاي روزنامه‌نگاران لبنان داشت.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha