• یکشنبه / ۲۰ آذر ۱۳۸۴ / ۱۰:۵۵
  • دسته‌بندی: مجلس
  • کد خبر: 8409-10573

/مخالف وزير پيشنهادي نفت/ جلالي‌جعفري: مافياي نفت را هم از بيرون و هم از داخل حمايت مي‌كنند

نماينده‌ي مردم كرج در خانه‌ي ملت، در مخالفت با «سيدكاظم وزيري‌هامانه» چهارمين وزير پيشنهادي نفت خطاب به وي اظهار داشت: شما بيست سال در صنعت نفت و در مديريت‌هاي عالي بوديد اما در جايي گفته‌ايد كه مافياي نفت را نمي‌شناسم و اين در حالي است كه رييس جمهور نيز به مافياي نفت اعتقاد دارد و نگراني نمايندگان نيز به مافياي نفت است كه كشور را با مخاطره روبرو كرده‌ است و بسياري از درآمدهاي كشور را نيز به باد داده‌ است.

به گزارش خبرنگار پارلماني خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، رشيد جلالي‌جعفري، با بيان اينكه مافياي نفت از جهات مختلف قابل شناخت است، اظهار داشت: آن كساني كه در اين كشور به عنوان مستشار در نفت بودند و بلافاصله بعد از انقلاب كشور را ترك كردند، چه كساني بودند كه صنعت نفت را نگه داشتند. مگر نه اينكه كارشناسان وفادار و فداكار ايراني بودند كه زير بار گلوله‌باران عراقي‌ها كه دنيا آنها را حمايت مي‌كرد اجازه ندادند تا حتي يك پالايشگاه از كار بيافتد.

اين نماينده‌ي مجلس شوراي اسلامي، افزود: اينان همان كارشناساني هستند كه بعد از دفاع مقدس نيز بهترين عملكرد را در مهار چاه‌ها و در جنگ اوليه‌ي خليج فارس داشتند.

جلالي جعفري ادامه داد: اما با تمام اين ظرفيت‌ها، با سياست‌گذاري‌هاي بيست و شش سال گذشته و به ويژه حدود دوازده سال گذشته قرارداد‌ها با شل بسته شد،‌ چنانچه قراردادي با شركت شل به مبلغ چهل و هفت ميليون دلار بسته شد. به گونه‌اي كه اين قرارداد در خليج فارس به مناقصه گذاشته و شركت شل برنده شد. در همان شرايط شركت حفاري ملي ايران با بيست هزار دلار دكل روز پيشنهاد مي‌دهد اما ما همان چهل و هفت هزار دكل روز را مي‌پذيريم.

وي افزود: شركت شل همين قرارداد را به اروپا مي‌برد و به مناقصه مي‌گذارد و شركت دانماركي با بيست و هفت هزار دكل روز پيروز مي‌شود. در عين حال اين شركت دانماركي نيز اين قرارداد را در خليج فارس به مناقصه مي‌گذارد و اين بار شركت حفاري ملي ايران با سرافكندگي با هفده هزار دكل روز در آن برنده مي‌شود كه بنابراين در چنين فضايي بيست و هفت هزار دكل روز را شركت شل و مقداري را هم شركت دانماركي مي‌برد.

اين عضو كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس شوراي اسلامي، خطاب به وزيري‌هامانه اظهار داشت كه شما در مقابل اين سياست‌گذاري‌ها در آينده چه ديدگاهي داريد؟ و چگونه عمل خواهيد كرد؟

به گفته‌ي وي امروز در داخل كشور چهار ميليون و پانصد هزار متر مكعب گاز به داخل كشور تزريق مي‌شود كه نياز واقعي كشور نيز ششصد و پنجاه ميليون ليتر متر مكعب است، به گونه‌اي كه در سال 1400 به يك ميليارد و پانصد ميليون متر مكعب گاز نياز خواهيم داشت.

نماينده‌ي مردم كرج در خانه‌ي ملت، با بيان اينكه زمستان سال گذشته را از ياد نبرده‌ايم، يادآور شد: در بهار امسال سازمان آموزش و پرورش شهرستان‌هاي استان تهران اعلام كردند كه به فكر سوخت در زمستان باشيم. در عين اينكه ما گازي را صادر مي‌كنيم كه با 6 تا 9 سنت صادر مي‌شود كه اگر همين گاز را يك متر مكعب تزريق كنيم مي‌توانيم حداقل بيش از يك دوم بشكه نفت را برداشت كنيم.

جلالي‌جعفري با تصريح اين مطلب به وزير پيشنهادي نفت مبني بر اينكه چه توجيهي در شرايط فعلي براي شرايط و سياست‌گذاري‌هاي گاز داريد؟ در صورتي كه شما در برنامه‌ي خود اعلام كرده‌ايد كه ما مي‌خواهيم به مجمع كشورهايي كه در موضوع گاز حضور دارند، بپيونديم و حضور فعال داشته باشيم. در حالي كه تراز ما طبق آنچه در برنامه پيش‌بيني شده 190 ميليون متر مكعب عقب هستيم.

اين عضو كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس شوراي اسلامي، معتقد است كه در بسياري از قراردادهاي بيع متقابل از چاه‌ها صيانت نشده است.

وي خطاب به وزيري‌هامانه گفت: در مقابل مافياي نفت، كارشناسان داخلي، دانشگاه نفت و قرادادها چگونه موضع خواهيد گرفت؟

جلالي‌جعفري خوشحالي خود را از جو حاكم بر مجلس براي دادن راي اعتماد به وزيري‌هامانه ابراز كرد و در عين حال گفت كه نمي‌توان اين سوالات را كنار گذاشت زيرا گذشته‌ي نفت دارايي مردم را به باد داده و قابل دفاع نيست.

نماينده‌ي مردم كرج در خانه‌ي ملت، معتقد است كه مافياي نفت را هم از بيرون و هم از داخل حمايت مي‌كنند.

وي با بيان اينكه وابستگي ما در رابطه با بنزين حدود بيش از شصت درصد است، خطاب به وزير پيشنهادي نفت، گفت: شما گفته‌ايد كه من براي توسعه‌ي ميادين و برداشت بيشتر نفت تلاش مي‌كنم و آن‌را در مدت چهار به 23/5 ميليون بشكه افزايش خواهم داد. در صورتي كه اگر ما چنين هدفي داشته باشيم قطعا به تجهيزات و زمان مناسب احتياج داريم.

عضو كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس شوراي اسلامي، افزود: ما در دوازده سال گذشته نتوانسته‌ايم بيش از چهار ميليون افزايش داشته باشيم. پس چگونه اين رقم را توجيه خواهيد كرد و اينكه آيا تا پايان سال 85 كه مجلس تعيين كرده بايد بنزين را به صورت خودكفا در داخل تهيه كنيم را به چه نحوي برنامه‌ريزي خواهيد كرد.

وي در پايان ابراز اميدواري كرد تا وزيري‌هامانه با آنچه كه به عنوان مافياي نفت شناخته مي‌شود؛ با انتصابات غير سياسي و البته تخصصي و فني به مقابله بپردازد.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha