• یکشنبه / ۲۰ آذر ۱۳۸۴ / ۱۲:۲۹
  • دسته‌بندی: مجلس
  • کد خبر: 8409-10669
  • خبرنگار : 71291

وزيري‌هامانه:/1/ اكتشاف پشتوانه‌ي توليد نفت است ظرف سه سال مشكل كمبود بنزين حل مي‌شود امسال بهترين ذخيره‌سازي براي مصارف زمستاني داشته‌ايم

وزير پيشنهادي نفت در دفاع از خود با بيان اينكه از حسن اعتماد رياست محترم جمهوري و از دقت نظر نمايندگان محترم در طول يك هفته‌اي كه توفيق داشتم خدمت آنها برسم، سپاسگذارم، گفت: در يزد متولد شده‌ام. ليسانس مكانيك از دانشگاه علم و صنعت دارم و فوق ليسانس مديريت سيستم‌ها در سال 1352، پس از خدمت نظام با كنكور در شركت ملي نفت ايران در بخش مهندسي و ساختمان استخدام شدم و سال‌هاي 52 تا 60 در كارهاي اجرا، نظارت و طراحي مهندسي ساختمان اشتغال داشتم. در سال 60 به كار مديريتي دعوت شدم و به عنوان معاون امور اداري شركت نفت ايران مسووليت پذيرفتم و بعد از مدتي به عنوان مدير امور اداري و عضو هيات مديره‌ي شركت نفت ايران ادامه‌ي خدمت دادم.

به گزارش خبرنگار پارلماني خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، سيد كاظم وزيري‌هامانه افزود: حدود دو و نيم سال خدمت كردم و بعد به كارشناسي در برنامه‌ريزي تلفيقي شركت نفت ايران بازگشتم و بعد از مدتي باز به مديريت مباني دعوت شدم و پس از چندي در خدمت آقاي مهندس يحيوي به عنوان معاون ايشان، معاون مدير برنامه‌ريزي تلفيقي ادامه‌ي خدمت دادم و با حضور ايشان در مجلس شوراي اسلامي به عنوان مدير برنامه‌ريزي تلفيقي و عضو هيات مديره‌ي شركت ملي نفت ايران انتخاب شدم.

وزيري‌هامانه تصريح كرد: بعد از چند سال معاون برنامه‌ريزي و پژوهشي وزارت نفت به اينجانب واگذار شد و هم‌زمان براي هماهنگي در برنامه‌هاي وزارت نفت به عنوان عضو هيات مديره‌ي چهار شركت اصلي نيز منصوب شدم و ادامه‌ي كار دادم.

وي در ادامه‌ي سخنان خود گفت: در سال 76 از مسووليت‌هاي قبلي جدا و به عنوان مدير امور اداري و عضو هيات مديره‌ي شركت نفت ايران ادامه خدمت دادم. پس از سه سال به عنوان قائم مقام مدير عامل شركت نفت به لندن اعزام شدم و پس از برگشت حدود يك سال و نيم به عنوان معاون اشتغال وزارت نفت مسووليت داشتم و بعد از انتخاب مجلس هفتم با ادغام دو حوزه‌ي مديريتي معاونت اداري مالي و ستاد وزارتي نفت به نام معاون امور هماهنگي وزير انتخاب شدم كه تا قبل از حكم سرپرستي در آن مسووليت ادامه‌ي خدمت دادم و سه ماه و نيم است كه به عنوان سرپرست نفت مسووليت پذيرفته و امروز در خدمت شما هستم.

وزيري‌هامانه ادامه داد: سرطان خون ندارم، فرزندانم در داخل كشور هستند. فرزندانم در شركت ملي نفت ايران استخدام نشده‌اند و كار آزاد انجام مي‌دهند و هر دو در بخش آموزش و پرورش و كارهاي فرهنگي مشغول هستند و در انگليس نه خانه‌اي و نه هيچ چيز ديگري ندارم. پرونده‌ي محكوميت هم در هيچ جا و نيز در ديوان محاسبات ندارم. برخي از عزيزان نماينده تحقيق و اعلام كردند و بنده هم ديروز از جناب آقاي دكتر رحيمي شخصا استفسار كردم كه آيا مطلبي در ديوان محاسبات است كه ايشان كتبا به من پاسخ دادند مطلبي وجود ندارد. اينها را براي شبهاتي كه ايجاد شده عرض كردم.

وزير پيشنهادي نفت، به برنامه‌هاي خود اشاره كرد و گفت: برنامه در دوازده فصل خدمت شما تقديم شده كه فصل اول اكتشاف است. اين برنامه و همانگونه كه ماهيت وزارت نفت قتضاء مي‌كند، صرفا اقتصادي نيست، ابعاد مختلف دارد كه ضرورت ماهيتي صنعت نفت را بيان مي‌كند. چارچوب كلان وزارت نفت نيز در ذيل آن تصوير شده و با آن چه كه در نفت بايد انجام شود، آشنا خواهيد شد.

وي خاطر نشان كرد: برنامه قطعا با توجه به چشم‌انداز بيست ساله و برنامه‌ي پنج ساله مصوب تدوين شده و چيزي خارج از آن ندارد، ولي راه‌كارهايي كه براي انجام آن لازم است، به صورت راهبردي ارايه شده كه خلاصه آن تقديم حضور مي‌شود.

وزيري‌هامانه اكتشاف را بخش اصلي فصل اول برنامه‌هاي خود عنوان كرد و افزود: اكتشاف به عنوان پشتوانه‌ي توليد نفت محسوب مي‌شود. ما براي آن كه هم توليد نفت و گازمان تضمين شده باشد و ذخيره‌هايمان افزايش پيدا كند و براي جلوگيري از اين كه در مخازن مشترك، همسايگان بهره‌برداري كنند، بايد عمليات اكتشاف را به سرعت انجام دهيم.

وي با بيان اين كه در اكتشاف اولويت‌هايي مطرح است، تصريح كرد: اولويت اكتشاف يكي در مرزها براي جلوگيري از دست دادن ذخايرمان در مرز از طريق برداشت كشورهاي همسايه و ديگري لايه‌هاي زيرين مخازن موجود در حال بهره‌برداري است. اگر ما ذخيره‌ي نفت و گازي كشف كنيم در آن جا مي‌توانيم از امكانات موجود حداكثر استفاده را كنيم و به اين وسيله هزينه‌ي سرمايه‌گذاري ما كاهش پيدا مي‌كند.

وزير پيشنهادي نفت، خاطر نشان كرد: اين اكتشاف براي جبران و حفظ توليد و براي تزريق گاز در مخازن بسيار اهميت دارد و بايد به اين موارد توجه كنيم و به عنوان اولويت به آن نگاه كنيم. هم‌چنين اكتشاف در سراسر كشور براي شناسايي كل پتانسيل نفت و گاز كشور نيز مدنظر است.

وزيري‌هامانه افزود: صنايع بالادستي ما در نفت شامل توليد گاز و نفت است. ما براي آن كه ظرفيت فعلي‌مان تثبيت بشود و ظرفيت را اضافه كنيم لازم داريم كه اگر اكتشاف كرديم به سرعت توسعه دهيم. تزريق گاز انجام دهيم تا توليد نفت‌مان صيانتي شود بايد ميدان‌هاي گازي به خصوص ميدان‌هاي گازي مشترك و به ويژه ميدان گازي پارس جنوبي را بايد توسعه دهيم تا ذخاير گاز و نفت از دست‌مان نرود و بتوانيم عمليات تزريق را با سرعت بيشتري انجام دهيم.

وي گفت: اگر عمليات توسعه ميادين گازي خود را با سرعت خوب انجام دهيم تا 10 سال آينده موازنه‌ي گاز در كشور منفي مي‌شود. بنابراين لازم است اين كار سرعت هر چه بيشتري پيدا كند و طبيعي است كه حمايت نمايندگان محترم در اين زمينه بسيار كارساز خواهد بود.

وزيري‌هامانه با بيان اين كه گازهاي همراه كه سوزانده مي‌شود بايد به سرعت هم براي مصرف و هم براي تزريق در ميادين نفتي جمع‌آوري شود، اظهار داشت: ضرورت دارد كه ناوگان حفاري‌مان به سرعت تكميل و توسعه پيدا كند تا بتوانيم كارها را داخلي انجام دهيم و دست‌مان به سوي بيگانه دراز نباشد. در بخش پايين‌دستي در پالايش و پخش و نيز پتروشيمي قرار دارد كه در اين بخش مشكل اساسي كشور امروز بنزين است كه با برنامه‌اي كه در فاصله سرپرستي تنظيم شد و تقديم سازمان مديريت براي تاييد گرديد اميدواريم ظرف سه سال مشكل كمبود بنزين در كشور البته با حمايت نمايندگان محترم حل شود.

وي ادامه داد: با ارتقاء كيفيت كادر پالايشگاه‌ها و توسعه‌ي دو پالايشگاه و احداث پالايشگاه ميعانات گازي در بندرعباس اين كار به سامان مي‌رسد و مشكلي از اين بابت ان‌شاءالله نخواهيم داشت. هزينه‌ي آن معادل يك سال واردات بنزين در كشور بيشتر نخواهد بود. ضمن اينكه اين كار به شدت مساله‌ي اشتغال در برخي مناطق را هم حل خواهد كرد.

به گفته‌ي وزيري‌هامانه گسترش پتروشيمي علاوه بر آن كه نيازهاي داخلي و امكان استفاده از ارزش افزوده‌ي نفت و گاز براي صادرات را بالا مي‌برد اشتغال را نيز در كشور سامان مي‌دهد و با خط لوله‌ي اتيلن غرب و ان‌شاءالله در آينده اتيلن شرق، توازن عمران منطقه‌اي را در كشور به وجود خواهد آورد.

وزير پيشنهادي نفت، تامين سوخت در زمستان را مساله‌اي دانست كه بايد به آن توجه شود و در ادامه خاطر نشان كرد: نسبت به شش سال گذشته خوشبختانه امسال بهترين ذخيره‌سازي براي نيروگاه‌ها انجام شده سال گذشته يك ميليارد و 405 ميليون ليتر نفت، گاز و نفت كوره را در زماني ذخيره كرده بوديم و امسال 2 ميليارد و 222 ميليون ليتر كه 25 درصد بيشتر از سال قبل است و سال‌هاي قبل هم به مراتب كمتر بوده است. بنابراين اگر لطف خدا شامل شود مشكلي در سوخت زمستان نخواهيم داشت و نيروگاه‌ها هم با مشكلي مواجه نيستند.

وي تصريح كرد: در بخش سوخت بايد علاوه بر بهينه‌سازي پالايشگاه، خطوط كشور را مورد بهينه‌سازي قرار دهيم. اغلب لوله‌ها مربوط به سه دهه‌ي قبل است و بايد به آن توجه كنيم تا هدر رفتن‌ها حداقل شود. توجه به جايگزيني گاز به جاي سوخت مايع بايد جدي‌تر گرفته شود. به ويژه به مصرف CNG در اتومبيل‌ها و اتوبوس‌ها قطعا بايد توجه ويژه شود.

وزير پيشنهادي نفت، گفت: ظرفيت واردات و صادرات كشور از نظر فرآورده بايد مورد توجه قرار گيرد و بهبود و تكميل پيدا كند. گازرساني به مناطق محروم و روستاها قطعا مورد توجه خاص بايد قرار گيرد كه اين كار صورت خواهد گرفت.

وي بهينه‌سازي مصرف انرژي در كشور را مبحث بعدي عنوان كرد و گفت: قطعا اين مساله مورد عنايت نمايندگان محترم قرار گرفته است. از نظر شدت مصرف انرژي، ما 3/5 برابر متوسط جهاني و 15 برابر ژاپن و 6/2 برابر هند و 2/3 برابر تركيه انرژي مصرف مي‌كنيم. بايد توجه داشت كه اين نوع مصرف انرژي هدر دادن منابع است كه ان‌شاءالله با كمك نمايندگان محترم و ديگر اعضاي محترم دولت كه در اين زمينه بايد همكاري به خرج دهند، بتوانيم مصرف انرژي در كشور را كاهش دهيم. در اين زمينه بخش‌هاي مختلفي در نفت بايد مورد توجه قرار گيرد.

وزيري هامانه حمايت از توليد خودرو كم مصرف و از رده خارج كردن خودروهاي فرسوده و تدوين استاندارد براي مصرف كنندگان انرژي، ارايه‌ي كارت هوشمند به خودروها كه در دست اقدام است و حمايت ساخت و مصرف تجهيزات كم مصرف مثل بخاري و آب گرمكن را از عوامل كاهش مصرف انرژي دانست.

ادامه دارد

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha