• جمعه / ۱۲ آبان ۱۳۸۵ / ۱۰:۵۷
  • دسته‌بندی: سیاست خارجی
  • کد خبر: 8508-05630

خاتمي درگفت‌وگوباراديو بي.بي.سي: *خاورميانه بايد عاري از سلاح هسته‌يي باشد *سياست‌هاي بوش راديكاليسم را در سراسر جهان شعله‌ور كرده است

خاتمي درگفت‌وگوباراديو بي.بي.سي:
*خاورميانه بايد عاري از سلاح هسته‌يي باشد
*سياست‌هاي بوش راديكاليسم را در سراسر جهان شعله‌ور كرده است

حجت الاسلام والمسلمين سيد محمد خاتمي ضمن انتقاد از سياست‌هاي آمريكا در خاورميانه كه راديكاليسم را در سراسر جهان شعله‌ور كرده است خروج سربازان آمريكايي از عراق را گامي اساسي در احياي ثبات آن كشور دانست.

به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، رييس جمهور سابق كشورمان كه با راديو بي.بي.سي گفت‌وگو مي‌كرد، هم چنين نسبت به ديوار سوء تفاهم كه ميان آمريكا و ايران وجود دارد عميقا ابراز تاسف كرد.

وي گفت كه بيل كلينتون، رييس جمهور سابق آمريكا گام‌هايي را در جهت احياي روابط دو كشور در سالهاي 1990 و دوران رياست جمهوري خاتمي در ايران برداشت.

خاتمي گفت:« متاسفانه پس از رياست جمهوري كلينتون و به قدرت رسيدن جمهوري خواهان سياستي تهاجمي در آنجا حاكم شده است و سياست‌هاي آمريكا در عراق و ديگر مناطق به سوءتفاهم بيشتر منجر شده است.»

وي ادامه داد:« اميدوارم كه تجربه‌ي آمريكا از سياست‌هايش كه به بنيادگرايي و افراط گرايي بزرگي در جهان منجر شده است تجربه‌اي باشد تا در سياست‌هايش تجديدنظر كند.»

خاتمي هم چنين اظهار كرد:« معتقدم كه پايان اشغال بهانه را از افراطيون نابودگر مي‌گيرد و گامي اساسي در جهت ايمن كردن آينده‌ي عراق خواهد بود.»

خاتمي در اظهاراتش كه به زبان انگليسي ترجمه شده بار ديگر اين هشدار را تكرار كرد كه سياست‌هاي آمريكا در خاورميانه راديكاليسم را در سراسر جهان دامن زده است.

وي گفت:« برخي كشورهاي غربي سياست‌هايي افراطي را تصويب مي‌كنند كه به راديكاليسم در ديگر كشورها منجر مي‌شود سياست‌هايي كه آمريكا در چهار يا پنج سال گذشته تصويب كرده از آن دسته است.»

رييس جمهور سابق ايران افزود:« حتي جنبش ميانه‌رو در جهان اسلام كه دموكراسي و مشاركت را خواستار شده است، تحت نفوذ اين راديكاليسم و سياست‌هاي افراطي آقاي بوش قرار گرفته است.»

خاتمي ضمن انتقاد از منتقدين برنامه‌ي هسته‌يي ايران گفت كه تهران فقط مي‌خواهد قادر باشد برق هسته‌يي توليد كند.

وي افزود:« فكر مي‌كنم برخي به دنبال بهانه‌هايي هستند تا سياست‌هاي خود را به ويژه بر مساله هسته‌يي تحميل كنند.»

خاتمي گفت:« ما عضو (پيمان منع گسترش سلاح‌هاي هسته‌يي) هستيم، تحت نظارت (آژانس بين‌المللي انرژي اتمي قرار داريم). اگر هر گونه ترديد و يا فقدان اعتماد وجود دارد مي‌توانيم آن را از طريق گفتگو حل كنيم.»

رييس جمهور سابق كشورمان گفت:«‌ مدت‌ها قبل من گفتم كه منطقه‌ خاورميانه بايد عاري از تسليحات هسته‌يي باشد و اين مورد قبول واقع شد اما متاسفانه هيچ كس آن را جدي نمي‌گيرد.»

وي هم چنين گفت:« اينكه رژيم صهيونيستي تسليحات هسته‌يي در اختيار دارد باعث تاسف است.»

خاتمي اظهار كرد:« ما بايد به سختي تلاش كنيم تا منطقه‌مان را از تسليحات هسته‌يي آزاد كنيم.»

سيد محمد خاتمي همچنين در سخنراني در موسسه چتم هاوس لندن اظهار داشت: حمله آمريكا به عراق تهديد افراط گرايان در جهان را افزايش داده است و تلاشهاي واشنگتن براي تحميل دموكراسي به شيوه غرب در اين كشور به "طنز" مي‌ماند.

به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) به نقل از خبرگزاري فرانسه،‌ سيد محمد خاتمي رييس جمهور سابق كشورمان، در سخنراني خود در جمع دانشگاهيان و خبرنگاران در موسسه امور بين‌الملل چتم هاوس اظهار داشت: دموكراسي حق همه مردم شرق و غرب جهان است؛ اما يك مدل واحد و يكسان براي همه نمي‌توان به كار برد.

وي افزود: در عوض، دموكراسي بايد بر اساس اصول اجتماعي، تاريخي، فرهنگي و مذهبي هر ملت خاص تعريف شود.

رييس موسسه‌ي گفت‌وگوي فرهنگ‌ها و تمدن‌ها در خصوص عملكرد جورج بوش رييس جمهور آمريكا گفت: يكي از بزرگترين طنزهايي كه بوش اعلام داشته، زماني بود كه گفت مي‌خواهد دموكراسي را به خاورميانه صادر كند. دموكراسي چيزي نيست كه صادر شدني يا اكتسابي باشد. به لحاظ تاريخي، امور انساني به شرايط اجتماعي و تجربه بستگي دارد. تجربه هر كشور و هر ملت نمي‌تواند به ديگر عرصه جغرافيايي با فرهنگ و شرايط مختلف تعميم داده شود.

خاتمي افزود: كشورهاي شرقي نيز شايسته‌ي داشتن حكومت‌هاي دموكراتيك هستند، اما "بذر" دموكراسي در سرزمين اسلام بايد با شرايطي ديگر كاشته شود؛ چرا كه شرايط در اين مكان‌ها كاملا متفاوت است.

وي در خصوص شرايط عراق و افغانستان اظهار داشت: تهران از حكومت‌هاي دموكراتيك منتخب هر دو كشور حمايت مي‌كند؛ اما با افزايش خشونت‌ها در عراق و سازماندهي مجدد طالبان در افغانستان، آمريكا در جنگش با ترور شكست خورده است و مداخله آمريكا در هر دو كشور اشتباهي بزرگ بود.

خاتمي تصريح كرد: آنها نه تنها در اين دو كشور نتوانستند تروريسم را متوقف يا ريشه‌كن كنند بلكه شكل ديگري از تروريسم را در خاورميانه و كشورهاي اسلامي ايجاد كردند. تنها چيزهايي كه آنها از عراق مي‌برند اجساد عزيزانشان است.

سخنراني خاتمي در اين موسسه بيشتر بر لزوم نياز به تسامح، گفت‌وگو و درك متقابل غرب و شرق بود.

وي در خصوص برخي اتهامات مبني بر اينكه "حكومت ايران غير دموكراتيك است" و "سركوب مخالفان از جمله در دوران حكومت خود وي وجود داشته" گفت كه مي‌پذيرد نوعي سوء مديريت در زمينه‌ي عدالت و اقدامات نادرست در گذشته وجود داشته است؛ اما با دفاع از عملكرد ايران گفت:‌ اين امور فقط در ايران رخ نمي‌دهد. شكنجه در هر كجا كه رخ دهد، در زندان‌هاي گوانتانامو، ابوغريب، اسراييل، آمريكا و انگليس و حتي زندان‌هاي ايران امري نادرست است.

رييس جمهور سابق كشورمان افزود، در مقايسه با برخي كشورهاي خاورميانه، ايران نسبت به حقوق زنان در امور آموزش عالي، امور عمومي و حضور زنان در راي‌گيري‌ها بسيار جلوتر است.

با اين حال وي گفت: هنوز راهي بسيار بسيار طولاني براي دستيابي به دموكراسي وجود دارد.

قرار است خاتمي امروز با رووان ويليامز اسقف كانتربري ديدار كند و روز جمعه نيز در دانشگاه آكسفورد سخنراني كند.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha