• دوشنبه / ۲۷ آذر ۱۳۸۵ / ۱۳:۰۳
  • دسته‌بندی: سیاسی2
  • کد خبر: 8509-16688
  • منبع : خبرگزاری دانشجویان ایران

*هـم‌انـديـشـي وحـدت حـوزه ودانـشـگـاه* «تمدن‌سازي اسلامي»راهبرد وزارت علوم در تحقق وحدت حوزه ودانشگاه است اظـهـارات وزيـر عـلوم و آيـت‌الله عـميـد زنـجاني

*هـم‌انـديـشـي وحـدت حـوزه ودانـشـگـاه*
«تمدن‌سازي اسلامي»راهبرد وزارت علوم در تحقق وحدت حوزه ودانشگاه است
اظـهـارات وزيـر عـلوم و آيـت‌الله عـميـد زنـجاني

هـمـزمـان بـا روز وحـدت حـوزه و دانـشـگـاه، چـهـارمـيـن هـم‌انـديـشـي وحـدت حـوزه و دانـشـگـاه صـبـح امـروز(دوشـنـبـه) در تـالار عـلامـه امـيـنـي دانـشـگـاه تـهـران بـرگـزار شـد.

طي سال‌هاي اخير گفتمان سياسي به‌ جاي گفتمان علمي در دانشگاه غالب بوده است

به گزارش خبرنگار سياسي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، وزير علوم، در اين مراسم اظهار داشت: مقام معظم رهبري در فرمايشاتي كه داشتند فرمودند كه گفتمان علمي بايد در جامعه مسلط باشد. شعار جدي ما نيز تسلط دانايي‌محوري حتي در مباحث سياسي است. هر چند كه اين كار راحتي نيست خصوصا اينكه در سال‌هاي گذشته متاسفانه گفتمان سياسي به جاي گفتمان علمي در دانشگاه غالب بود.

محمدمهدي زاهدي گفت: هنوز تعاملات بين حوزه و دانشگاه به اوج خود نرسيده است، اما اميدواريم در اين دولت موفق شويم سير صعودي و پر شتابي به آن دهيم تا از بركت اين وحدت الگوهاي مناسبي از اين ارتباط معنوي ارايه كنيم و به تمام كساني كه فكر مي‌كنند حوزه‌ي دين و علم از هم جداست اين پيام را بدهيم كه اين يك اشتباه استراتژيك است.

وي، راهبرد كلان وزارت علوم در تحقق وحدت حوزه و دانشگاه را تمدن‌سازي اسلامي خواند و افزود: اين تمدن‌سازي اسلامي چيزي جز دانشگاه اسلامي كه رهبري بارها از آن نام برده است و در بيانات امام (ره) نيز موجود است، تلقي نمي‌شود.

وزير علوم، تصريح كرد: آنچه از آن به عنوان دانشگاه اسلامي نام مي‌بريم دانشگاهي است كه هدف و غايت آن جهت الهي داشته باشد و به اين معنا نيست كه در دانشگاه فقط دروس حوزوي تدريس شود.

زاهدي، با تاكيد بر اينكه وحدت بين علم و دين كاملا وجود دارد و دين بايد حضور جدي و تخصصي در شاخه‌هاي مختلف علوم داشته باشد، يادآور شد: حوزويان در اين راستا مي‌توانند نقش موثري داشته باشند و با حضور در دانشگاه چه به عنوان نهاد نمايندگي مقام معظم رهبري و چه در قالب مناظره‌هاي علمي و كرسي‌هاي آزادانديشي ايفاي نقش كنند. چراكه وظيفه‌ي حوزويان در ايجاد دانشگاه تمدن‌سازي اسلامي بسيار موثر است.

وي، با اشاره به ايجاد صد رشته‌ي ميان‌رشته‌اي خصوصا در حوزه‌ي علوم انساني، تصريح كرد: دروس ميان‌رشته‌اي كاربرد بيشتري دارد و با خلق و خوي انسان‌ها سازگارتر است. اگر حوزويان در اين حوزه وارد مي‌شوند مي‌توانيم اين علوم را در حالي به دنيا عرضه كنيم كه ضمن برخورداري از محتواي خوب، رنگ و بوي ديني و الهي داشته باشند. ما نيز اين فرصت را غنيمت مي‌دانيم كه حوزويان به طور قوي‌تر وارد اين عرصه شوند كه ثمره‌ي آن نه تنها موجب اعتلاي ايران كه در سطح جهان نيز اثرگذار خواهد بود.

وزير علوم، همچنين ادامه داد: انتظار داريم روحانيت با استفاده از امكاناتي مانند نماز جمعه، مساجد و حتي دانشگاه و خوابگاه، پيام گفتمان علمي را در همه جا به اطلاع عموم برساند چراكه اگر ما بتوانيم اين گفتمان را در دانشگاه‌ها جا بياندازيم كشور به زودي شاهد موفقيت‌هايي خواهد بود. همه باور داريم كه در دنياي آينده در همه‌ي عرصه‌ها توليد علم است كه حرف اول را مي‌زند و براي رسيدن به توليد علم بايد به اعتماد به نفس دست پيدا كنيم، يعني ما مي‌توانيم؛ شعاري كه دكتر احمدي‌نژاد پيش از انتخابات رياست جمهوري مطرح كرد و پس از آن در عمل نشان داد كه واقعا مي‌تواند.

دكتر زاهدي، با تاكيد بر اينكه گفتمان سياسي هم بايد آميخته‌ با علم و استدلال باشد، گفت: در اين صورت حضور مردم آگاهانه و بر اساس تعقل خواهد بود. ممكن است من به عنوان فردي عادي به حزب يا گروهي علاقه داشته باشم اما اگر گفتمان علمي نهادينه شود اين علاقه‌ي دروني با مباحث علمي عجين مي‌شود و اين مساله در برنامه‌ريزي احزاب كارآمدتر خواهد بود.

وزير علوم، يادآور شد: براي تحقق وحدت حوزه و دانشگاه رسالت سنگيني بر دوش دانشگاهيان است و براي پيشبرد گفتمان علمي ايجاد كرسي‌هاي آزادانديشي مي‌تواند موثر باشد تا دانشگاه‌ها از ركود سياسي خارج شوند.

وي، ادامه داد: ما در تمام حوزه‌ها چه سياسي، اقتصادي، فرهنگي و ... بايد رعايت قانون و اجراي ضوابط را در كشور حاكم كنيم. چراكه بي‌ضابطگي براي كشور دردسرساز است و در صورت قبول معيارهاي قانوني فضاي شور و نشاط در عرصه‌هاي مختلف ايجاد مي‌شود و در غير اين صورت هرج و مرج را شاهد خواهيم بود.

زاهدي، تصريح كرد: حوزويان در اين راستا مي‌توانند حداكثر كمك را بكنند و در تريبون‌هاي مردمي محور بحث‌هايشان را به مباحث فرهنگي و كليدي اختصاص دهند تا ان‌شاءالله با تعامل حوزه و دانشگاه كاري كنيم كه نزد پروردگار روسفيد باشيم و اين تعامل بسترساز ظهور امام زمان(عج) قرار گيرد.

دولت فعلي از مظاهر وحدت حوزه و دانشگاه است

اميدواريم وحدت حوزه و دانشگاه به وحدت علم و دين برسد

آيت‌الله عميد زنجاني، نيز در اين مراسم گفت: ما تاكنون توانسته‌ايم به بركات زيادي از وحدت حوزه و دانشگاه دست پيدا كنيم. همين دولت فعلي چه به لحاظ نيروي انساني پيشرفته و چه به لحاظ توسعه يافتگي از مظاهر وحدت حوزه و دانشگاه است. همچنين وجود فردي مخلص، فداركار و انقلابي در راس وزارت علوم نيز از ديگر بركات اين وحدت است.

به گزارش خبرنگار سياسي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، رييس دانشگاه تهران، اظهار داشت: دكتر مفتح بعد از انقلاب اسلامي اولين رييس دانشكده الهيات بود و از بنيانگذاران انقلاب فرهنگي به حساب مي‌آيد، چراكه پيش از طرح انقلاب فرهنگي از سوي امام(ره) ايشان تعدادي از اساتيد و دانشجويان را در دانشگاه الهيات گردهم آورده و مطالعاتي را در اين باره آغاز كرده بود. تا اين‌كه شوراي عالي انقلاب فرهنگي به فرمان امام(ره) تشكيل شد كه منشا بركات در دانشگاه‌ها قرار گرفت.

وي، تصريح كرد: همان پيچيدگي‌هايي كه در مورد اسلاميت و جمهوريت وجود دارد و آنها را با هم قرين ساخته است، حوزه و دانشگاه را هم به هم نزديك مي‌كند. تركيب اسلاميت و جمهوريت يك تركيب انضمامي نيست؛ بلكه تمام مظاهر جمهوريت، اسلاميت و تمام مظاهر اسلامي نيز در اين نظام مبتني بر جمهوريت و آراي مردم است.

اين استاد دانشگاه، با تاكيد بر تفاوت جنبش علمي در ايران با جنبش علمي در غرب كه مبتني بر الحاد و لائيتيسه است، تصريح كرد: نهضت علمي كه در ايران آغاز شده، صبحگاه شفاف و روشني را براي ملت رنجديده نويد مي‌دهد. در مدت طولاني، مسلمانان پرچمدار علم در جهان بودند و ما مي‌توانيم اين تجربه گذشته و تاريخ تمدن اسلامي را به دست ايران اسلامي احيا كنيم.

آيت‌الله عميد زنجاني گفت: لزومي ندارد ما وحدت حوزه و دانشگاه را اكنون به معناي آنچه كه از اين وحدت در دهه 60 مطرح مي‌شد، تعبير كنيم چرا كه اين وحدت هر زمان با مقتضيات خود ظاهر خواهد شد تا ان شاء الله وحدت حوزه و دانشگاه به وحدت علم و دين برسد به گونه‌اي كه هر كجا دين است توام با علم و هر كجا علم از توام با دين باشد.

رييس دانشگاه تهران، خاطرنشان كرد: ما آثار و بركات زيادي را از وحدت حوزه و دانشگاه شاهد بوديم كه نمونه آن آغاز جنبش علمي در كشور، به وجود آمدن نانوتكنولوژي، بانكداري اسلامي و ... است.

به گزارش ايسنا، در چهارمين هم‌انديشي وحدت حوزه و دانشگاه دكتر احمدي با ارائه مقاله خود با عنوان «جريان‌هاي كلان فرهنگي در نسبت دين و توسعه» به عنوان مقاله برتر در موضوع وحدت حوزه و دانشگاه، اظهار داشت: چند جريان در نسبت بين دين و توسعه ايفاي نقش مي‌كنند. يكي جريان سنت‌گرايي افراطي كه راه را بر هرگونه نوانديشي و تحول بر مبناي انديشه ديني مسدود مي‌يابد و نسبتي بين دين و توسعه اجتماعي قايل نيست و تنها آنچه در ظاهر كتاب و سنت مي‌بيند را قابل برداشت تلقي مي‌كند.

وي، افزود: جريان ديگري كه در اين حوزه وجود دارد متاثر از مدرنيته غربي است و توسعه را يك كل تجزيه‌ناپذير قلمداد مي‌كند و بر آن است كه اين توسعه الزامات خاص خود را دارد و نمي‌تواند با دين نسبتي داشته باشد.

احمدي خاطرنشان كرد: جريان ديگري كه وجود دارد قائل به تقويت بين توسعه و دين است و معتقد است آموزه‌هاي اسلام اين ويژگي را دارند كه با مباني توسعه‌ي اجتماعي هماهنگ شوند، به همين لحاظ ساختار و مفهوم رايج توسعه را به انديشه‌ي اسلامي ارائه و بين اين دو قرابتي را جستجو مي‌كند. رويكرد ديگري نيز به نسبت تنگاتنگ توسعه و دين قائل است.

وي، ابراز اميدواري كرد كه در وحدت ناگسستي حوزه و دانشگاه قله‌هاي اقتدار توسط حوزويان و دانشگاهيان فتح شود.

در ابتداي اين مراسم دكتر يعقوبي، رييس سازمان بسيج اساتيد نيز گفت: سالگرد شهادت استاد مسلم حوزه و دانشگاه دكتر مفتح بهانه‌اي است كه باعث نزديكي اين دو نهاد مي‌شود و اين امر محقق نخواهد شد جز با تعامل فكري انديشمندان حوزوي و دانشگاهي.

وي افزود: از مجريان دستگاه فرهنگي كشور تقاضا مي‌كنيم مدل‌هاي عملي برآمده از هم‌انديشي حوزويان و دانشگاهيان را اجرايي كنند چراكه مصلحت كشور ما در اين وحدت است.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha