• سه‌شنبه / ۸ اسفند ۱۳۸۵ / ۱۲:۴۰
  • دسته‌بندی: محیط زیست
  • کد خبر: 8512-04173
  • منبع : نمایندگی گیلان

معرفي جانوران؛ کرم خاکي

کرم خاکي يکي از مفيدترين جانوران روي زمين است.

به گزارش سرويس «محيط زيست» خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، بر اثر فعاليت اين کرم در زير زمين خاک براي پرورش گياهان آماده مي‌شود.

کرم خاکي در زير زمين راه مي رود و خاک را زير و رو مي‌کند. تحقيقات علمي ثابت کرده که در هر هکتار زمين کشاورزي حدود 40 تن در سال به وسيله کرم ها زير و رو مي شود. بر اثر راه روي کرم خاکي در خاک شيارهايي ايجاد مي شود که بوسيله آنها آب و هوا بهتر به ريشه گياهان نفوذ مي کند به علاوه اين کرم مواد گياهي و حيواني فاسد شده در زير زمين را مي خورد و باعث کاشته شدن تخم گياهان مي شود. فضله کرم خاکي نيز به علت آهکي بودن باعث حاصلخيزي خاک مي گردد.

دانشمندان زماني به اين موضوع پي بردند که دريافتند دشت نيل که يکي از حاصل خيزترين زمين هاست در هر هکتار آن حدود 250 تن فضله کرم خاکي موجود است و به برکت وجود کرم دشت نيل سالهاي سال يکي از غني ترين زمينهاي کشاورزي جهان به شمار مي رفت. کرم خاکي چشم ندارد سطح بدنش از سلولهاي حس بساوايي پوشيده شده و به واسطه همين حس است که اين نرم تن مي تواند نور را از تاريکي باز شناسد. تنفس کرم خاکي به وسيله پوست انجام مي گيرد. محيط زندگي اش خاک نرم و مرطوب است و فقط شب هنگام بيرون مي آيد. اندام کرم خاکي از دو لوله تشکيل شده که يکي در درون ديگري قرار گرفته است لوله اندروني دستگاه گوارش کرم خاکي به شمار مي آيد.

اين نرم تن به هنگام خوردن، گردنش را برافراشته و مقداري از خاک را بر مي دارد سپس به کمک عضله هاي حلقي آن را به داخل لوله اندروني خود مي فرستد بدين ترتيب غذا وارد چينه دان کرم شده و سپس به سنگدان مي رود. وجود ذرات ماسه در سنگدان به او کمک مي کند تا خاک را به خوبي در درون خود آسياب و نرم کند. در مرحله بعد غذا هضم شده و فضولات از بدن دفع مي گردد.

کرم خاکي در زمستان چنبر زده و به خواب عميقي فرو مي رود. اگر روزي کرمي را در سطح زمين مشاهده کرديد، بدانيد که براي جستجوهايي مناسب تر و خوراکي بهتر بيرون آمده است.

کرم خاکي هرگز در زير نور آفتاب قادر به زندگي نخواهد بود.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha