• سه‌شنبه / ۲۷ شهریور ۱۳۸۶ / ۱۱:۵۰
  • دسته‌بندی: انرژی
  • کد خبر: 8606-15471

نوذري به ايسنا خبر داد: اواسط دي آخرين مهلت تصميم‌گيري تركيه در پارس جنوبي امضاي تفاهم‌نامه صادرات گاز به لهستان، عمان و امارات

نوذري به ايسنا خبر داد: 
اواسط دي آخرين مهلت تصميم‌گيري تركيه در پارس جنوبي 
امضاي تفاهم‌نامه صادرات گاز به لهستان، عمان و امارات

از فرصت زماني داده شده به تركيه براي تصميم‌گيري در خصوص طرح توسعه سه فاز 22 تا 24 ميدان گازي پارس جنوبي حداكثر چهار ماه باقي‌مانده است.

غلام‌حسين نوذري ـ سرپرست وزارت نفت و مديرعامل شركت ملي نفت ايران ـ ‌در گفت‌وگو با خبرنگار انرژي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، با اعلام اين خبر اظهار كرد: مذاكرات ايران و تركيه براي توسعه سه فاز پارس جنوبي در حد امضاي يك تفاهم‌نامه بوده كه به آن‌ها تاكيد شده زمانشان براي تصميم‌گيري محدود است.

گفتني است، در ماه‌هاي گذشته تفاهم‌نامه يك پكيج كلي بين وزير انرژي و منابع طبيعي تركيه و وزيري ‌هامانه - وزير سابق نفت - به امضا رسيده بود. در اين راستا توسعه فاز‌هاي 22، 23 و 24 پارس جنوبي به طرف تركيه‌اي واگذار و قرار شد تركيه با سرمايه‌گذاري خود و در چارچوب قرارداد‌هاي بيع متقابل اين سه فاز را توسعه دهند.

نوذري درخصوص اين تفاهم توضيح‌داده بود كه قرار است يك شركت مشترك تشكيل شود تا كار ساخت خط لوله عسلويه ـ مرز تركيه و همچنين از تركيه تا اروپا را انجام دهد.

وي خاطرنشان كرده بود: همچنين توافق شده طرف ترك به ما اجازه دهد گاز خود را از خاك تركيه عبور دهيم و به اروپا منتقل كنيم و براساس آن سالانه 35 ميليارد مترمكعب گاز به تركيه صادر خواهد شد و ايران نيز اجازه انتقال گاز تركمنستان به تركيه را داد.

به گفته او همچنين 20 درصد از گاز توليدي اين سه فاز به تركيه فروخته و در آنجا توزيع خواهد شد و تلاش ايران اين است كه ظرفيت خط را طوري در نظر بگيرد كه در زمستان براي برادران ما در تركيه مشكلي ايجاد نشود.

 صادرات گاز ايران به كشور‌هاي لهستان، عمان و امارات در حد امضاي تفاهم‌نامه

وي در خصوص برنامه‌هاي صادرات گاز ايران به كشور‌هاي لهستان، عمان و امارات افزود: هنوز با اين كشور‌ها در حال صحبت هستيم و مذاكرات كنوني در حد امضاي تفاهم‌نامه (MOU) است.

در اين زمينه پيش‌تر محمود زيرك‌چيان‌زاده- مديرعامل شركت نفت فلات قاره - با اشاره به مذاكرات صادرات گاز به عمان، امارات، بحرين، كويت و به تازگي لهستان گفته بود كه لهستان متقاضي سرمايه‌گذاري و توسعه در صنعت گاز ايران و خريد LNG است.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha