• چهارشنبه / ۱۷ بهمن ۱۳۸۶ / ۱۵:۰۷
  • دسته‌بندی: محیط زیست
  • کد خبر: 8611-10320
  • خبرنگار : 90069

دادگاهي در امريکا با غيرقانوني خواندن معافيت نيروي دريايي اين کشور از قانون منع ناوبري با سونار: ارتش امريکا از قوانين زيست‌محيطي معاف نيست

دادگاهي در امريکا با غيرقانوني خواندن معافيت نيروي دريايي اين کشور از قانون منع ناوبري با سونار:
ارتش امريکا از قوانين زيست‌محيطي معاف نيست

دادگاهي در امريکا دستور معافيت نيروي دريايي اين کشور از قانون منع ناوبري با کاربرد رادار صوتي (سونار) را غيرقانوني تشخيص داد.

به گزارش سرويس «محيط زيست» خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، فلورانس ماري کوپر، قاضي دادگاهي در ايالت کاليفرنيا، پس از رسيدگي به اعتراض گروه هاي حمايت از محيط زيست به معافيت نيروي دريايي اين کشور از قانون سياست ملي زيست محيطي، حکم کرد که دستور جورج بوش، رئيس جمهور، در اين زمينه مغاير قانون اساسي اين کشور است.

بي‌بي‌سي افزود: بوش با صدور فرماني در روز 15 ژانويه سال جاري مقرر کرد که قانون منع کاربرد سونار شامل تمرين هاي نظامي نيروي دريايي اين کشور نمي‌شود.

براساس اين قانون، استفاده از سونار در محدوده 22 کيلومتري سواحل کاليفرنيا به دليل آسيب به محيط زيست مجاز نيست.

روش تشخيص فاصله در زير آب از طريق ارسال و دريافت مجدد صوت (سونار) به خصوص مورد استفاده زيردريايي‌ها قرار مي‌گيرد.

رئيس‌جمهوري امريکا گفته بود که اعمال اين قانون در مورد نيروي دريايي اين کشور باعث محدوديت امکانات آن براي اجراي تمرين هاي نظامي مي‌شود و کاهش توانايي اين نيرو، امنيت ملي ايالات متحده را به مخاطره خواهد انداخت.

قاضي دادگاه در حکم خود اظهار داشته است که دستور رئيس جمهور با قانون اساسي اين کشور مغايرت دارد.

به گزارش ايسنا، گروه‌هاي حفاظت از محيط زيست با اين استدلال که کاربرد سونار به پستانداران دريايي زيان مي‌رساند توانسته‌اند قانون منع سونار در سواحل کاليفرنيا را به تصويب برسانند.

به گفته آنان، ايجاد اصوات خاص سونار در محدوده زيستگاه پستانداران دريايي باعث اختلال صوتي در زيستگاه حيواناتي مانند برخي والها و خانواده آنها شده و مانع از آن مي‌شود که بتوانند محل طعمه خود را به خوبي تشخيص دهند.

در مقابل، نيروي دريايي امريکا استدلال کرده است که چندين دهه است که از سونار براي ناوبري دريايي توسط کشتي‌ها و زيردريايي‌ها استفاده شده بي آنکه آسيب محسوسي به محيط زيست وارد آمده باشد.

در روش سونار، امواج صوتي با طول موج معين در زير آب پخش مي شود و دريافت انعکاس آنها پس از برخورد به اجسام ديگر، محل اين اجسام را مشخص مي‌كند.

اين روش براي نخستين بار در اوايل قرن بيستم به منظور تشخيص محل توده‌هاي يخ و جلوگيري از برخورد کشتي‌ها با آنها اختراع شد اما بعدا، براي کاربردهاي نظامي تکميل شد.

دانشمندان مي‌گويند که بسياري از پستانداران آبزي از ارسال و دريافت امواج صوتي براي جهت يابي و تعيين فواصل زير آب، به خصوص تعيين طعمه و جلوگيري از برخورد با موانع يا ورود به مناطق با عمق ناکافي استفاده مي‌کنند.

دولت امريكا مي‌تواند خواستار تجديد نظر در حکم دادگاه شود اما گروه‌هاي حفاظت از محيط زيست ابراز اطمينان کرده‌اند که چنين اقدامي نيز با شکست مواجه خواهد شد.

مقامات نيروي دريايي امريکا در مورد اقدام بعدي خود در اين زمينه هنوز اظهار نظري نکرده‌اند.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha