• شنبه / ۲۸ دی ۱۳۸۷ / ۱۰:۴۳
  • دسته‌بندی: تولید و تجارت
  • کد خبر: 8710-10736
  • منبع : نمایندگی فارس

اولين معدن نيکل ايران و بزرگترين معدن جهان در فارس کشف شد معاون امور معادن فارس: مداخله مديران محلي، امنيت سرمايه‌گذاري در معادن را کاهش داده است

اولين معدن نيکل ايران و بزرگترين معدن جهان در فارس کشف شد
معاون امور معادن فارس:
مداخله مديران محلي، امنيت سرمايه‌گذاري در معادن را کاهش داده است

معاون امور معادن و اکتشافات معدني سازمان صنايع و معادن فارس گفت: اولين معدن نيکل کشور سال گذشته توسط يکي از متخصصين معدن در سرچهان بوانات کشف و تخمين زده شده است که 43 ميليون تن ذخيره داشته باشد و در صورت اثبات بزرگترين معدن نيکل جهان خواهد شد.

مهندس سيد داود حسيني ـ معاون امور معادن و اکتشاف سازمان صنايع و معادن فارس ـ در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، در خصوص معادن استان اظهار كرد: عمده معادن فارس را سنگ‌هاي گچ، آهک، مارن، نمک آبي و نمک سنگي تشکيل داده که در کارخانجات سيمان، پتروشيمي، واحدهاي فرآوري نمک صنعتي و توليد مصالح ساختماني مورد استفاده قرار مي گيرند.

وي در ادامه افزود: معادن استان در نوار باريک سنندج، سيرجان که از شمال غرب استان به سمت جنوب شرق کشيده شده، واقع شده‌اند و از شهرستان‌هاي اقليد، خرم بيد، بوانات، ارسنجان و ني ريز عبور کرده است.

حسيني با بيان اينکه عمده کانسارهاي درجه يک استان در اين منطقه است، گفت: معادن فلزي مس، آهن، منگنز، کورميت و انواع سنگ‌هاي تزئيني شامل چيني و سنگ مرمريت استان نيز در اين نوار واقع شده‌اند.

وي افزود:280 معدن در استان فعالند که سالانه13ميليون تن مواد معدني استخراج و براي4500 نفر به طور مستقيم شغل ايجاد کرده است که با اين آمار در جايگاه پنجم کشور قرار گرفته‌ايم.

معاون امور معادن و اکتشافات صنايع و معادن فارس با اشاره به خصوصيات معدن خاک نسوز استان اظهار كرد:90 درصد خاک نسوز کشور در فارس توليد مي شود که در توليد صادرات آن در جايگاه اول قرار داريم، همچنين با توليد20 درصد سنگ چيني و مرمريت نيز در جايگاه اول توليد اين مواد معدني در کشور هستيم.

وي در خصوص اکتشافات و استخراج مواد معدني فلزي استان نيز گفت: اکثر صاحبنظران فکر مي کردند استان در توليد مواد معدني فلزي جايگاهي ندارد و اين در حالي است که در دو سال گذشته موفق به کشف 18 ميليون تن سنگ آهن در خرم بيد و بوانات شده‌ايم.

حسيني با اشاره به پتانسيل‌هاي مطلوب فلزي قطرويه ني ريز تصريح کرد: متأسفانه اين پتانسيل مطلوب در نزديکي منطقه حفاظت شده بهرام گور قرار دارد که مشکلات خاصي با محيط زيست به وجود آمده و جهت اعتلاي معدني استان نيازمند تعامل بيشتر معدن کاران و حفاظت محيط زيست است.

وي در پاسخ به ايسنا، گفت: اولين معدن نيکل کشور سال گذشته توسط يکي از متخصصين معدن در سرچهان بوانات کشف شد که دو ميليون و دويست هزار تن لاتريک نيکل دار با عيار 33/1 درصد اکسيد نيکل و 04/32 درصد اکسيدن آهن قطعي دارد و تخمين زده شده است که 43 ميليون تن ذخيره داشته باشد که در صورت اثبات بزرگترين معدن نيکل جهان خواهد شد.

حسيني ادامه داد: مراحل مطالعات اوليه جهت افزايش اين کانسار توسط بخش خصوصي در حال پيگيري و بررسي است و با پايان مراحل اوليه و اثبات ذخيره احتمالي، واحد فرآوري و کاني آرايي نيز در آن مکان احداث مي‌شود.

وي از صادرات سالانه بيش از20 ميليون دلار مواد معدني فرآوري شده، از اين استان به کشورهاي حوزه خليج فارس خبر داد و گفت: 25 درصد صادرات استان را صادرات مواد معدني تشکيل مي دهد که شامل انواع سنگ تزئيني، کوروميت و پودر گچ مي شود؛ به غير از سنگ تزئيني20 هزار تن سنگ نما و تزئيني خام يا نيمه فراوري شده نيز صادر شده است.

معاون امور معادن و اکتشاف سازمان صنايع معادن فارس با اشاره به اينکه صنايع فرآوري مواد معدني استان کافي نيست، اظهار كرد: توان معدني استان خصوصا در فرآوري سنگ تزئيني، نما و مصنوعات سنگي گرچه در سال‌هاي اخير توسعه داشته است اما کافي نيست!

وي ادامه داد: يکي از مرغوب ترين سنگ تزئيني، سنگ مرمريت کرم استخواني است که در فارس توليد و عمدتا به صورت خام يا نيمه فرآوري شده به چين صادر و پس از فرآوري دوباره با قيمت چند برابر به کشور وارد مي شود.

حسيني معتقد است: با وجود دسترسي آسان به مواد اوليه، کارگر و بازار مناسب نزديک در صورت افزايش دانش فني و بهره وري مي توان سهم چشمگيري از صادرات و درآمد غيرنفتي را از راه صادرات مواد معدني فرآوري شده را به دست آورد.

وي فقدان تکنولوژي مناسب و بومي را از مشکلات صنعت معدن دانست و گفت: فقدان دانش بهره وري، تکنولوژي مناسب، توليد کالاي مورد نياز بازار و تشکلي قوي جهت بازاريابي جهاني باعث شده علي رغم وجود مزاياي مختلف در صنعت سنگ نتوانيم موفق شويم.

معاون امور معادن و اکتشاف صنايع و معادن فارس در پاسخ به ايسنا گفت: 70 معدن متروکه فاقد بهره بردار در استان وجود دارد که عمدتاً به دليل احداث صنايع فرآوري بزرگ، منطقه‌اي بودن بازار فروش و کيفيت مواد معدني تعطيل شده‌اند.

وي در ادامه گفت: برخي از معادن متروکه نيازمند عمليات اکتشافي جديد هستند و اين قابليت را دارند که متقاضيان با دريافت مجوز لازم عمليات اکتشافي و استخراج آنها را انجام دهند.

حسيني بر اين باور است که مخالفت معارضين محلي که بعضا با حمايت مقامات محلي صورت مي گيرد مشکل اصلي توسعه معادن فارس است.

وي ادامه داد: اکثر معادن در منابع و اراضي ملي يا نزديک روستاها واقع شده که باعث تعرض محيط زيست و ساکنان روستاها مي شود.

حسيني اظهار كرد: ديگر مشکل مهم معدن کاري در فارس اين است که علي رغم سرمايه گذاري در بخش اکتشاف به محض اينکه ذخيره مطلوبي در استان شناسايي شد؛ معارضان محلي با پشتوانه مقامات منطقه‌اي دست به کار شده و ادعاي سهم مي کند که اين به هشداري تبديل شده و سرمايه گذاري در استان را تهديد و امنيت آن را کاهش داده است.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha