• دوشنبه / ۲۳ آذر ۱۳۸۸ / ۱۱:۵۷
  • دسته‌بندی: سلامت
  • کد خبر: 8809-04303
  • خبرنگار : 71070

عضو كميته كشوري آنفلوانزا: اخذرضايت‌نامه به معناي عوارض‌زا بودن واكسن آنفلوآنزاي «آ» نيست عوارض احتمالي ناشي از تزريق اين واكسن همانند ديگر واكسن‌هاست

عضو كميته كشوري آنفلوانزا:
اخذرضايت‌نامه به معناي عوارض‌زا بودن واكسن آنفلوآنزاي «آ» نيست
عوارض احتمالي ناشي از تزريق اين واكسن همانند ديگر واكسن‌هاست

عضو كميته كشوري آنفلوآنزا با بيان اين كه اخذ رضايت نامه براي تزريق واكسن آنفلوآنزاي «آ» موضوع ناآشنايي نيست، عوارض احتمالي ناشي از تزريق اين واكسن را مانند ديگر واكسن‌ها از جمله واكسن آنفلوآنزاي فصلي دانست و ضمن توصيه به گروه‌هاي پرخطر براي تزريق واكسن آنفلوآنزاي «آ»، گفت: تزريق اين واكسن براي عموم مردم ضرورتي ندارد.

دكتر مسعود مرداني در گفت‌وگو با خبرنگار «بهداشت و درمان» ايسنا، گفت: امضاي رضايت نامه به منظور تزريق واكسن آنفلوآنزاي «آ» موضوعي ناآشنا و غيراصولي نيست. از آنجا كه آنفلوانزاي نوع آ بيماري نوپديدي است و واكسن آن براي اولين بار در دنيا ساخته شده ممكن است امضاي رضايت نامه از سوي فرد متقاضي جزو قواعد بسياري از كشورها باشد. در مجموع اخذ رضايت نامه از متقاضي دريافت واكسن آنفلوانزاي نوع آ به معناي ايراد و اشكال در واكسن مربوطه نيست.

درد و قرمزي محل تزريق و تب مختصر از شايع‌ترين عوارض واكسن آنفلوآنزا «آ»

فلج موقت پاها از عوارض نادر اين واكسن

وي در رابطه با عوارض احتمالي ناشي از تزريق واكسن آنفلوانزاي نوع آ، گفت: اين واكسن هنوز در ايران استفاده نشده ، اما براساس مطالعات انجام شده در دنيا، درد و قرمزي در ناحيه تزريق و تب مختصر از شايع‌ترين عوارض تزريق اين واكسن است كه با كمپرس آب گرم و استفاده از قرص استامينوفن برطرف مي‌شوند.

وي ادامه داد: تزريق واكسن آنفلوانزاي نوع آ ممكن است عوارض نادري از قبيل سندرم گيلن باره (حدود يك در يك ميليون نفر) ايجاد كند و منجر به فلجي موقت پاها شود. اين قبيل عوارض با گذشت مدتي و يا با بستري در بيمارستان معمولا برطرف مي‌شوند.

دكتر مرداني افزود: به نظر مي‌رسد ميزان عوارض واكسن آنفلوآنزا «آ» با واكسن آنفلوانزاي فصلي چندان تفاوتي ندارد؛ به طوري كه سال گذشته مواردي از فلج موقت پاها به دنبال تزريق واكسن آنفلوانزاي فصلي در حجاج بيت الله الحرام مشاهده شده بود.

اين عضو كميته كشوري آنفلوانزا با بيان اين كه عوارض واكسن آنفلوآنزا «آ» مانند واكسن‌هاي ديگر است، تاكيد كرد كه عوارض تزريق واكسن آنفلوانزاي نوع A آنقدر كم است كه نسبت به منافع آن قابل اغماض است. خوشبختانه اين واكسن، واكسن غيرفعال شده است و تزريق آن باعث بيماري نمي‌شود.

توصيه به گروه‌هاي پرخطر براي تزريق واكسن آنفلوآنزا «آ»

تزريق اين واكسن براي عموم مردم ضرورتي ندارد

دكتر مرداني با تاكيد براين كه تزريق واكسن آنفلوانزاي نوع آ براي عموم مردم توصيه نمي‌شود، گفت: اما لازم است كه افراد در معرض خطر از جمله بيماران كليوي، تالاسمي، سرطاني تحت شيمي درماني براي تزريق اين واكسن اقدام كنند.

تعيين اولويت‌هاي تجويز واكسن كشور در كميته اولويت سنجي واكسن آنفلونزا A

اين عضو كميته كشوري آنفلوآنزا از تشكيل كميته اولويت سنجي تجويز واكسن آنفلوانزاي H1N1 در وزارت بهداشت با حضور اعضاي كميته كشوري آنفلوانزا و اساتيد دانشگاه‌ها خبر داد و گفت: در دنيا و در كشورهايي مانند آمريكا و كشورهاي اروپايي غربي اين كميته تشكيل شده و با توجه به شرايط كشور مربوطه مشخص مي‌شود كه براي چه افرادي بايد واكسن تجويز شود. در ايران نيز اين كميته اولويت‌هاي تجويز واكسن را مورد بررسي قرار مي‌دهد.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha