• شنبه / ۲۷ آذر ۱۳۸۹ / ۲۳:۰۱
  • دسته‌بندی: سیاسی2
  • کد خبر: 8909-16619
  • خبرنگار : 71058

احمدي‌نژاد:/6/ اگر كسي ‌اقدام نامناسبي كند انگيزه‌اش اقتصادي نيست اگر قول و قرارها اجرا شود هيچ‌كس ضرر نخواهد كرد

احمدي‌نژاد:/6/
اگر كسي ‌اقدام نامناسبي كند انگيزه‌اش اقتصادي نيست
اگر قول و قرارها اجرا شود هيچ‌كس ضرر نخواهد كرد

رييس‌جمهور خاطرنشان كرد: اگر كسي در زمينه قانون هدفمند كردن يارانه‌ها ‌اقدام نامناسبي كند انگيزه او اقتصادي نيست؛ چرا كه اگر اقتصادي باشد ما راه‌حل آن را پيش‌بيني كرده‌ايم.

به گزارش خبرنگار سياسي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، احمدي‌نژاد در ادامه گفت‌وگوي زنده راديويي و تلويزيوني‌اش، تاكيد كرد: در قضيه هدفمند كردن يارانه‌ها از اين به بعد هيچ مشكلي نيست كه نتوانيم حل كنيم.

او با بيان اين كه هر جا مشكلي پيش آمد مردم به ما خبر دهند، اظهار كرد: گروه‌هاي تخصصي ما مشكل را حل مي‌كنند و در اين طرح مشكلي نيست كه قابل حل نباشد. البته ما نمي‌گوييم كه عالم دهر هستيم ولي به هر حال ما كشور بزرگي هستيم كه 75 ميليون جمعيت داريم و اقتصاد بزرگي هستيم و ممكن است مشكلاتي هم پيش بيايد كه آن‌ها را برطرف مي‌كنيم.

احمدي‌نژاد با بيان اين كه كل دولت، استانداران، فرمانداران و مديران پاي كار هستند، افزود: راننده‌هاي ما هميشه نان حلال به خانه برده‌اند و من مي‌خواهم از راننده‌ها خواهش كنم كه ما مي‌خواهيم در اين طرح پيشگام اوليه همين راننده‌ها، اصناف و صنعتگران باشند. ما مي‌خواهيم افتخاري براي همه ملت كسب كنيم كه همه تا ابد به آن افتخار كنند و اين به نام ملت ايران ثبت شود كه طرحي كه ديگران با اما و اگرها بخشي از مردم‌شان را از دست داده‌اند، اجرا شده است. با اجرا نشدن اين طرح فقر در جامعه اضافه شده است و ما مي‌خواهيم فقر و تورم ريشه‌كن و اقتصاد شكوفا شود و همبستگي و دلبستگي بيش‌تر شود.

وي ادامه داد: به رسانه‌ها و سياسيون نيز مي‌گويم كه اين طرح، طرح احمدي‌نژاد و اين دولت و آن دولت نيست. بلكه اين طرح مال همه اين ملت و تاريخ اين ملت است. پس كاري كنيد كه اين طرح جلو برود چرا كه همه در اين طرح برنده هستند. ما مي‌خواهيم كه همه كمك كنند تا فضا آرام باشد تا اگر كسي پيشنهادي دارد بگويد چرا كه فقط با ايراد گرفتن كار درست نمي‌شود.

رييس‌جمهور براي نمونه به مساله آلودگي اخير هواي تهران اشاره كرد و گفت: بيست و چند روز هواي تهران به‌طور بي‌سابقه‌يي آلوده بود كه متوقف شد و همه مردم همكاري كردند و در طرح زوج و فرد كردن خودروها اكثرا ماشين‌هاي خود را بيرون نياوردند. فرض كنيد كه اصلا ماشيني بيرون نيايد، بالاخره همين تنفس مردم در يك فضاي بسته نيز آلودگي دارد و گازهاي سمي از نفس آدم خارج مي‌شود. ستادي در مسوولان بود كه دائم فكر مي‌كردند كه كاري انجام دهند تا تغييري جزئي ايجاد كند ولي برخي همه اين كارها را مسخره مي‌كردند، بدون اين كه خودشان پيشنهادي بدهند.

احمدي‌نژاد اضافه كرد: گوشش شنواي ما زياد است و همه حرف‌ها را گوش مي‌دهيم و اين مسوولان هم از خود مردم هستند و مردم آن‌ها را انتخاب مي‌كنند و دو، سه سال ديگر دولت ديگري روي كار مي‌آيد. بالاخره اين زمان و فرصت مال ملت است و من خواهش مي‌كنم كه همه كمك كنند تا اين كار بتواند جلو برود.

وي در ادامه در برابر پرسشي مبني بر اين كه آيا مبالغ واريز شده به حساب‌هاي مردم از سوي دولت جوابگوي هزينه‌هاي بيش‌تر خانواده‌ها ناشي از آزادسازي قيمت‌ها خواهد بود يا خير؟ پاسخ داد: در حال حاضر دهك يك خانواده‌هاي ما يعني دهك يك درآمدي كشور كه پايين‌ترين درآمد را در كشور دارند به‌طور متوسط 130 يا 135 هزار تومان درآمد دارند كه بخش عمده‌اي از آن‌ها تحت پوشش نهادهاي حمايتي هستند. متوسط جمعيت خانواده در كشور چهار نفر است كه بدين ترتيب به ازاي هر ماه 162 هزار تومان براي چنين خانواده‌اي به حساب واريز مي‌شود. اين‌ها حداقل هزينه‌ها را دارند و عملا آب، برق و گازي مصرف نمي‌كنند و ما مي‌خواهيم كه برخي در جامعه يك مقدار مصرف كنند. اين دهك كه مصرفي ندارد و بايد بتواند گوشت و ميوه بخرد و بخورد، به بهداشت و سلامت خود برسد و خانه خود را نو نوار كند.

رييس‌جمهور افزود: پيش‌بيني ما اين است كه افزايش و جهشي كه در اين دهك اتفاق مي‌افتد حدود 10 درصد است و 13 درصد به هزينه‌هاي فعلي آن‌ها اضافه مي‌شود. بنابراين 150 هزار تومان از پول واريزي دولت براي خرج‌هاي ديگر آن‌ها باقي مي‌ماند. هر چه به دهك‌هاي بالاتر مي‌رويم اين فاصله كم‌تر مي‌شود و با محاسبات ما تا دهك ششم وضعيت مثبت است. البته ما تاثيرات اين طرح را بر كل اقتصاد محاسبه كرده‌ايم و تنها به آب و برق و بنزين خلاصه نمي‌شود؛ بلكه بر كل اقتصاد اثر مي‌گذارد كه ما آن را نيز پيش‌بيني كرده‌ايم. بر اين اساس وضعيت دهك هفتم و هشتم با مختصر صرفه‌جويي مثبت مي‌شود. البته ما معتقديم كه از دهك سوم به بعد مي‌تواند خود صرفه‌جويي كند و در نتيجه پول بيش‌تري براي آن‌ها باقي بماند.

او با اشاره به وضعيت دو دهك بالاي جامعه، اظهار كرد: در مورد دو دهك آخر جامعه كه بالاترين درآمد جامعه هستند، رفاه آن‌ها كم نمي‌شود ولي بايد يك مقدار خود را جمع كنند و به صورت باز خرج نكنند. در ضمن وقتي اقتصادي شكوفا شود سرمايه‌گذاري بيش‌تر مي‌شود و درآمدها بالاتر مي‌رود. بالاخره اين پولي كه به مردم مي‌دهيم توسط مردم خرج مي‌شود و در نتيجه اقتصاد چرخش پيدا مي‌كند و باز هم مردم سود اين چرخش را مي‌برند. پس كسي ضرر نمي‌كند.

احمدي‌نژاد با تاكيد بر اين كه هيچ‌كس در طرح هدفمند كردن يارانه‌ها ضرر نمي‌كند، اضافه كرد: براي مثال ما با فلان كارخانه قرار گذاشتيم كه سه درصد قيمت‌هاي خود را تغيير دهد و به حمل و نقل گفته‌ايم كه 10 درصد تغيير قيمت دهد و اگر قول و قرارها اجرا شود هيچ‌كس ضرر نخواهد كرد. اگر هم احيانا مساله طوري چرخيد كه قشري آسيب ديد، باز هم به قيمت‌ها دست نزنند بلكه به ما اطلاع دهند و ما براي آن‌ها جبران مي‌كنيم و طوري پشتيباني مي‌كنيم و در نهادهاي توليد و خدمات به گونه‌اي آن‌ها را كمك مي‌كنيم كه به سوددهي برسند. بنابراين لازم نيست كسي سر خود كاري كند و مثلا بگويد چون من ضرر كرده‌ام پس 30 درصد به قيمت‌ها اضافه كنم.

ادامه دارد...

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha