• یکشنبه / ۸ اسفند ۱۳۸۹ / ۱۳:۴۱
  • دسته‌بندی: محیط زیست
  • کد خبر: 8912-05101

رييس سازمان محيطزيست خبرداد: برگزاري چهلمين سالگرد كنوانسيون رامسر در ايران 18تالاب كشور مديريت گرد و غبار مي‌شوند هيچ واحد نفتي در ميانكاله احداث نمي‌شود

رييس سازمان محيطزيست خبرداد:
برگزاري چهلمين سالگرد كنوانسيون رامسر در ايران
18تالاب كشور مديريت گرد و غبار مي‌شوند
هيچ واحد نفتي در ميانكاله احداث نمي‌شود

رييس سازمان حفاظت محيط زيست از برگزاري مجمع جهاني تالاب‌ها براي آينده به مناسبت چهلمين سالگرد قديمي‌ترين پيمان زيست محيطي بين الدولي دنيا يعني كنوانسيون رامسر در روزهاي 14 و 15 اسفند ماه سال جاري خبر داد و گفت:‌ تا كنون نمايندگان بيش از 40 كشور جهان از جمله 20 وزير محيط زيست براي شركت در اين اجلاس اعلام آمادگي كردند و قرار است شركت كنندگان در اين اجلاس 15 اسفند ماه همزمان با روز درختكاري در رامسر نسبت به غرص نهال اقدام كنند.

به گزارش خبرنگار «محيط زيست» خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، مهندس محمد جواد محمدي‌زاده، معاون رييس جمهوري در نشست خبري روز يكشنبه با اشاره به اينكه كنوانسيون رامسر – كنوانسيون بين المللي حفاظت از تالاب‌هاي جهان - قديمي ترين پيمان زيست محيطي بين الدولي دنياست كه موضوع آن مديريت آب و اكوسيستم است گفت: تالاب‌ها نقش بسيار با اهميتي به لحاظ زيست محيطي و حفظ اكوسيستم‌ها داشته و در مهار سيلاب‌ها، رسوب رودخانه‌ها، تلطيف هوا، تامين آب كشاورزي و آب شرب و ... نقش بسزايي ايفا مي‌كنند.

وي با اشاره به اينكه كنوانسيون رامسر كه از سال 1354 به اجرا درآمده هم‌اكنون 160 كشور جهان در آن عضويت دارند افزود: تنها 43 كشور جهان در اين كنوانسيون عضويت ندارند.

رييس سازمان حفاظت محيط زيست افزود: تا كنون 1916 تالاب با اهميت بين المللي در كنوانسيون رامسر به ثبت رسيده است و مقر آن در سوئيس واقع شده است.

وي با اشاره به اينكه اعضاي كنوانسيون رامسر در سال 2002 ميلادي توافق كردند كه مركز منطقه‌اي اين كنوانسيون در ايران براي پوشش 22 كشور زير مجموعه احداث شود گفت: اين مركز هم اكنون در رامسر با اعتباري حدود دو ميليارد و 300 ميليون تومان در حال احداث است كه در سال آينده به بهره برداري مي‌رسد.

رييس سازمان حفاظت محيط زيست افزود: توافق شده است كه بزرگداشت چهلمين سالگرد كنوانسيون رامسر در زادگاه اصلي آن يعني شهر رامسر برگزار شود كه در اين خصوص از مهرماه سال جاري وب سايت كنوانسيون رامسر در ايران راه اندازي شده، چهار قطعه تمبر يادبود به مناسبت چهلمين سالگرد اين كنوانسيون منتشر شده و برنامه‌هاي متنوع فرهنگي نيز همزمان با آن به اجرا در مي‌ايد.

وي با اشاره به اينكه پنج جلد كتاب با موضوع تالاب‌هاي ايران همزمان با چهلمين سالگرد كنوانسيون رامسر چاپ خواهد شد گفت: همزمان با 15 اسفند ماه روز درختكاري نيز مهمانان اين كنوانسيون نسبت به غرص نهال در حاشيه اين اجلاس در شهر رامسر اقدام مي‌كنند.

رييس سازمان حفاظت محيط زيست با اشاره به اينكه نتايج اين اجلاس به اجلاس «ريو + 20» خواهد رفت گفت: بر اين اساس ارتقاي آگاهي در خصوص تالاب‌ها، ارزش‌هاي اقتصادي تالاب‌ها در توسعه، تدوين برنامه‌ها و حفظ راه‌هاي تامين كننده معيشت جوامع محلي، ارتقاي بهره برداري خردمندانه از تالاب‌ها، مديريت تالاب‌ها، سرمايه گذاري‌ها و انگيزه‌هاي حفاظتي و قرار گرفتن بيانيه تهران و اسناد رسمي كنوانسيون رامسر كه پس از آن به اجلاس «ريو+20» ارائه خواهد شد از جمله نتايج اصلي چهلمين سالگرد كنوانسيون جهاني حفاظت از تالاب‌ها خواهد بود.

تبادل نظر كارشناسان پارك‌هاي ملي ايران و كنيا

وي در ادامه به مجمع شوراي حكام و مجمع وزراي محيط زيست كشورهاي جهان كه به دعوت يونپ (برنامه محيط زيست سازمان ملل متحد) در مقر افريقايي اين سازمان در نايروبي كنيا تشكيل شد اشاره كرد و گفت: توسعه پايدار، اقتصاد سبز و مديريت زيست محيطي سه موضوع اصلي اين اجلاس بود كه هدف اصلي آن تصميم گيري براي اجلاس «ريو+20» كه قرار است در سال 2012 برگزار شود بود.

به گزارش ايسنا، رييس سازمان حفاظت محيط زيست با اشاره به اينكه در اين اجلاس تاكيد شد كه حوزه محيط زيست بايد يك سازمان جهاني داشته باشد و هم اكنون برنامه محيط زيست ملل متحد (يونپ) ديگر پاسخگوي نيازهاي جهاني نيست گفت: پيشنهاد آلمان و فرانسه در اين خصوص در اجلاس مطرح شد كه قرار شد در اين خصوص بررسي ويژه‌اي صورت گيرد.

وي گفت: در حاشيه اين اجلاس با مسئولان محيط زيست كنيا نيز توافق شد تا مسئولان پارك‌هاي ملي ايران و كنيا ضمن بازديد از پارك‌هاي ملي دو كشور نسبت به تبادل تجربيات اقدام كنند.

700 ميليون متر مكعب آب از حوضه كناري رودخانه اروميه ظرف 5 سال آينده به درياچه اروميه وارد مي‌شود

رييس سازمان حفاظت محيط زيست در ادامه در پاسخ به سوالي در خصوص آخرين وضعيت درياچه اروميه گفت: طرح جامع مديريت درياچه اروميه تهيه مصوب دولت و ابلاغ شده و عمليات اجراي آن آغاز شده است.

وي ادامه داد: سه اقدام اساسي در دستور كار اين بخش قرار دارد كه موضوع اول جابجايي حوضه به حوضه آب است كه در اين خصوص مطالعات انتقال آب از ارس، خزر و كردستان انجام شده و خوشبختانه در خصوص يكي از اين حوضه‌هاي كناري نتايج مثبت بوده كه عمليات انتقال آغاز شده به شكلي كه حداقل ده كيلومتر تونل در اين خصوص احداث شده و ظرف 5 سال آينده حدود 700 ميليون متر مكعب آب از اين حوزه به درياچه اروميه وارد مي‌شود.

رييس سازمان حفاظت محيط زيست بهره‌برداري بي‌رويه از رودخانه‌هاي منتهي به درياچه اروميه و جلوگيري از اين امر را يكي ديگر از دستوركارهاي طرح جامع مديريت درياچه اروميه عنوان كرد و گفت: 13 رودخانه به درياچه اروميه مي‌ريزد و در حالي كه 50 سال قبل 320 هزار هكتار از اراضي اطراف درياچه اروميه از طريق ا ين رودخانه‌ها آبياري مي‌شدند هم اكنون اين رقم به 680 هزار هكتار افزايش يافته و اين معنايش آن است كه كشت ديم به كشت آبي در اين منطقه تبديل شده و محصول كشاورزي دو ميليون تني اروميه طي اين سالها به هشت ميليون تن افزايش يافته است. بدين ترتيب كشاورزي رشد كرده اما تالاب اروميه آسيب ديده است.

وي گفت: در اين خصوص دولت تصميم گرفته است با اصلاح روشهاي آبياري حداكثر ظرف سه سال آينده و اعطاي تسهيلات بلاعوض و تجهيزات مورد نياز حداقل يك ميليارد متر مكعب حق آبه به درياچه اروميه وارد كند.

رييس سازمان حفاظت محيط زيست سومين طرح در اين خصوص را بارور كردن ابرها عنوان كرد و گفت: اجراي اين طرح در تهران امسال يك بار، اروميه دو بار و يزد، خراسان جنوبي، جنوب كرمان و فارس نيز يك بار انجام شده و موجب شده كه در اروميه 60 ميليمتر بارندگي داشته باشيم.

وي اظهار اميدواري كرد كه با برنامه ريزي‌هاي صورت گرفته ظرف 5 سال آينده نياز آبي درياچه اروميه به طور كامل مرتفع شود.

رييس سازمان حفاظت محيط زيست گفت: از اين نوع طرح‌هاي مطالعاتي و عملياتي براي تالاب‌هاي پريشان، شادگان، هامون و انزلي نيز اجرا شده است.

وي با اشاره به وجود 30 تالاب شناسنامه دار در كشور گفت: طرح جامع اين تالاب‌ها يا تهيه شده و يا در حال تهيه است.

در خصوص هامون حق آبه داريم اما افغانستان در زمان خشكسالي هيچگونه حق آبه‌اي به هامون نمي‌دهد

هيچ تعهد بين المللي براي حق آبه رودخانه‌هاي غربي كشور وجود ندارد

رييس سازمان حفاظت محيط زيست در ادامه در پاسخ به سوالي در خصوص انتقال حوضه به حوضه درياچه اروميه و اعتراض كشورهاي همسايه گفت: هيچ تعهد بين المللي براي عدم احداث سد و تامين حق آبه رودخانه‌هاي مشترك در مرزهاي غربي وجود ندارد لذا هيچ كشوري نمي‌تواند در اين خصوص ادعايي داشته باشد اما در خصوص هامون در حالي كه تعهد تامين حق آبه از سوي كشور افغانستان وجود دارد متاسفانه شاهديم در سالهاي ترسالي بخشي از اين حق آبه واريز مي‌شود اما در سالهاي خشكسالي افغانستان حق آبه هامون را نمي‌دهد.

وي در پاسخ به سوال ديگري در خصوص احداث زندان در حريم تالاب شادگان گفت: در حريم و محدوده تالاب شادگان هيچگونه مستحدثاتي وجود ندارد و اين موضوع مربوط به حريم 150 متري اين تالاب است كه اراضي آن نيز به هيچ عنوان تحت حفاظت سازمان حفاظت محيط زيست نيست.

 18 تالاب كشور در غرب و جنوب ظرف پنج سال آينده مديريت گرد و غبار مي‌شوند

رييس سازمان حفاظت محيط زيست در ادامه به مقوله گرد و غبار اشاره كرد و گفت: منشا تنها 5 درصد گرد و غبار منطقه ايران است كه در اين خصوص طرحي با اعتبار 75 ميليارد تومان براي مديريت گرد و غبار در 18 تالاب استان‌هاي غرب و جنوب كشور ظرف پنج سال مصوب شده كه عمليات آن آغاز شده است. از سوي ديگر در خصوص تالاب هور العظيم نيز ايران امسال بخشي از اين تالاب را كه در مرز جمهوري اسلامي ايران است آبدار كرده اما عراقي‌ها نتوانسته‌اند به تعهد خود در اين خصوص عمل كنند.

وي در پاسخ به سوال ايسنا در خصوص ثبت تالاب‌هاي جديد به فهرست كنوانسيون رامسر گفت: تالاب‌هاي كاني برازان، چغاخور و زريوار براي ثبت در فهرست كنوانسيون رامسر پيشنهاد شده‌اند كه سند دو تالاب تقريبا نهايي شده اما بعيد است تا پيش از چهلمين سالگرد كنوانسيون سالگرد اين تالاب‌ها به فهرست جهاني وارد شوند.

به گزارش ايسنا، رييس سازمان حفاظت محيط زيست در خصوص ذخيره گاه‌هاي جهاني تالاب‌هاي رامسر و اينكه چرا ايران در اين فهرست جايي ندارد گفت: در برنامه انسان و كره مسكون ايران تالاب‌هايي را به عنوان ذخيره گاه‌هاي بايوسفر ثبت كرده است كه اين ذخيره گاه‌ها ارزششان بالاتر از ذخيره گاه‌هاي تالابي رامسر است.

وي در پاسخ به سوال ديگر ايسنا در خصوص اينكه چرا كنوانسيون رامسر تعهد آور نيست گفت: كنوانسيون‌ها زماني كه نتايجشان به اجلاس‌هاي جهاني رفته و ثبت مي‌شوند عملا تعهد آور مي‌شوند اما ايران تلاش مي‌كند تا كنوانسيون رامسر نيز جزو كنوانسيون‌هاي تعهد آور براي كشورهاي عضو شود كه بدين ترتيب حفاظت از تالاب‌ها براي كشورهاي عضو در اولويت بالايي قرار مي‌گيرد.

رييس سازمان حفاظت محيط زيست در خصوص تالاب‌هايي كه در فهرست مونترو كنوانسيون رامسر (تالاب‌هاي در معرض خطر) قرار گرفته‌اند گفت: هفت تالاب ايران در اين فهرست قرار داشته كه يكي از اين مجموعه تالاب‌ها يعني درگه سنگي و يادگارلو از اين فهرست خارج شده‌اند. در خصوص تالاب انزلي نيز كارهاي خوبي انجام شده، در خصوص ارژن و پريشان نيز طرح بين المللي مصوب شده، در خصوص شادگان نيز برنامه‌ها براي احياي آن در حال انجام است و به نظر مي‌رسد تنها تالابي كه نياز به كار اساسي دارد در خصوص آن اقدامي صورت نگرفته تالاب گاوخوني است كه ايران تلاش مي‌كند در طرح مقابله با گرد و غبار براي احياي اين تالاب نيز اقدام كند.

هم دام بايد از ميانكاله خارج شود و هم آنكه كل ميانكاله حفاظت شده شود

وي در پاسخ به سوال ديگري در خصوص آخرين وضعيت ميانكاله گفت: يكي از مهمترين برنامه‌هاي سازمان حفاظت محيط زيست احياي ميانكاله است كه در اين خصوص رفع معارضين از دامداران گرفته تا صيادان و مردم محلي در دستوركار است.

رييس سازمان حفاظت محيط زيست تاكيد كرد: هم دام بايد از ميانكاله خارج شود و هم آنكه هيچ مالكيتي بجز مالكيت سازمان حفاظت محيط زيست در ميانكاله نبايد وجود داشته باشد.

وي گفت: صيادان نيز بايد از ميانكاله فقط براي معبر استفاده كرده و هيچگونه اقامتي در ميانكاله نداشته باشد.

رييس سازمان حفاظت محيط زيست گفت:‌در اين راستا موضوع استقرار و احياي زيستگاه ببر مازندران نيز در ميانكاله در حال انجام است.

وي در خصوص احداث جاده از بهشهر به ميانكاله گفت: تا 50 سال قبل راه ارتباطي كه عمدتا مالرو بوده بين بهشهر و ميانكاله برقرار بود اما با بالا آمدن آب، اين راه ارتباطي به زير آب رفته و مردم محلي معتقدند بايد راهي براي دسترسي به ميانكاله وجود داشته باشد اما مصوبه دولت به هيچ عنوان با احداث جاده موافقت نكرده و تنها راه ارتباطي مناسب و مورد تاييد سازمان محيط زيست (ترجيحا چوبي) را بين بهشهر و ميانكاله را مورد تاكيد قرار داده است كه در اين خصوص حتما بايد طرحي از سوي مسئولان به سازمان محيط زيست ارائه شود كه تا كنون چنين طرحي به سازمان حفاظت محيط زيست ارائه نشده است.

هيچ واحد نفتي در كنار ميانكاله احداث نمي‌شود

رييس سازمان حفاظت محيط زيست در خصوص احداث پالايشگاه در ميانكاله نيز گفت: موضوع احداث پالايشگاه در روستاي حسين آباد در كنار ميانكاله مطرح بوده كه بررسي‌هاي انجام شده نشان مي‌دهد ميزان زهآب اين روستا بالاست لذا سازمان حفاظت محيط زيست تاكيد دارد كه هرگونه فعاليت پالايشگاه و پتروشيمي و نفتي در اين منطقه آثار زيانباري بر ميانكاله دارد لذا عليرغم اينكه وزارت نفت اطمينان داده كه هيچگونه نشتي از فراورده‌هاي نفتي پالايشگاه ميانكاله وارد اين تالاب نشود اما سازمان حفاظت محيط زيست به هيچ عنوان اجازه احداث پالايشگاه را در ميانكاله نداده و فعاليت‌هايي كه از قبل در اين خصوص آغاز شده هم اكنون متوقف شده است.

وي گفت: سازمان حفاظت محيط زيست معتقد است بايداجراي طرح پتروشيمي و پالايشگاه بهشهر در فاصله مناسبي از ميانكاله صورت گيرد كه در اين خصوص پيشنهادي از سوي مسولان ارائه نشده و هيچ پيشنهادي نيز مصوب نشده است.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha