• یکشنبه / ۱۴ فروردین ۱۳۹۰ / ۰۹:۵۱
  • دسته‌بندی: سلامت
  • کد خبر: 9001-02204
  • خبرنگار : 90069

داروي آسم براي مقابله با آلزايمر كاربرد دارد

داروي آسم براي مقابله با آلزايمر كاربرد دارد

پزشکان در يک تحقيق جديد دريافته‌اند که مي‌توانند از يک داروي آسم براي مقابله با آلزايمر بهره بگيرند.

به گزارش سرويس بهداشت و درمان ايسنا، اين پزشکان متوجه شده‌اند که داروي فوق مي‌تواند از شکل‌گيري يک نوع ترکيب پپتيدي مغزي که عامل ايجاد بيماري آلزايمر است، جلوگيري نمايد. اين ترکيب «آميلوئيد بتا» نام دارد.

به گزارش مجله آمريکايي پاتولوژي، در بررسي‌هاي قبلي متخصصان دانشگاه تمپل کشف کردند که نوعي آنزيم مغزي موسوم به«5-lipoxygenase» فعاليت آنزيم ديگري به نام «گاما سکريتاز» را که مسوول توليد آميلوئيد بتا است، کنترل مي‌کند. آميلوئيد بتا وقتي زياد توليد شود، موجب مرگ سلول‌هاي عصبي مي‌شود و پلاک‌هايي را در مغز تشکيل مي‌دهد. ميزان اين پلاک‌ها در مغز در واقع تعيين‌ کننده شدت آلزايمر است.

علائم بيماري آلزايمر با از دست دادن قدرت حفظ اطلاعات به خصوص حافظه موقت در دوران پيري آغاز شده و به تدريج با از دست دادن قدرت تشخيص زمان، افسردگي، از دست دادن قدرت تکلم، گوشه گيري و سرانجام مرگ در اثر ناراحتي‌هاي تنفسي به پايان مي‌رسد. مرگ پس از پنج تا 10 سال بعد از بروز علائم اتفاق مي‌افتد اما بيماري حدود 20 سال قبل از ظهور علائم آن، آغاز شده است.

متخصصان فارموکولوژي در دانشکده پزشکي تمپل با آزمايش روي داروي آسم با عنوان «زيلئوتون» بر روي موش‌هاي مبتلا به آلزايمر دريافتند که اين دارو مي‌تواند توليد آميلوئيد بتا را تا بيش از 50 درصد در مغز کاهش دهد و در نتيجه مي‌تواند براي مقابله با اين بيماري موثر باشد.

آلزايمر رايج‌ترين شکل زوال عقل است. اين بيماري با از دست رفتن سيناپس‌هاي نورون‌ها در برخي مناطق مغز، ايجاد ساختارهاي پروتئيني کروي شکلي به نام پلاک‌هاي پيري در خارج از نورون‌هاي برخي مناطق مغز و نيز ايجاد ساختارهاي پروتئيني رشته‌هاي به نام ان اف تي در جسم سلولي نورون‌ها، مشخص مي‌شود.

به گزارش ايسنا، برخي از دانشمندان انگليسي معتقدند که با بررسي ميزان چروکيدگي مغز و حجم مايع مغزي نخاعي مي‌توان آلزايمر را سال‌ها قبل از بروز علائم باليني آن تشخيص داد و با درمان‌هاي مناسب از زوال عقل جلوگيري کرد.

درحال حاضر تنها در انگليس بيش از 800 هزار نفر مبتلا به آلزايمر زندگي مي‌کنند. از اين رو پزشكان به دنبال راهي براي درمان يا کند کردن روند پيشرفت بيماري هستند. اگرچه داروها و اسکن‌هاي زيادي براي درمان و يا کنترل آلزايمر پيشنهاد شده‌اند اما به علت تشخيص بيماري در مراحل پيشرفته، پزشکان قادر به بررسي عملکرد داروها نيستند. با اين وجود دانشمندان همچنان در تلاش هستند تا به راه کاري موثر براي کنترل بيماري در همان مراحل ابتدايي دست پيدا کنند.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha