• دوشنبه / ۲۰ تیر ۱۳۹۰ / ۱۲:۰۵
  • دسته‌بندی: سلامت
  • کد خبر: 9004-12346
  • منبع : نمایندگی دانشگاه اصفهان

يک متخصص مغز و اعصاب: افسردگي سالمندان منجر به بروز آلزايمر مي‌شود فعاليت‌هاي اجتماعي بروز آلزايمر در کهنسالان را کاهش مي‌دهد

يک متخصص مغز و اعصاب گفت: افسردگي در سالمندان مي‌تواند با علايمي مانند آلزايمر بروز کند.

وحيد شايگان نژاد در گفت‌وگو با خبرنگار بهداشت و درمان ايسنا منطقه اصفهان، با اشاره به اين که اختلال حافظه يکي از علايم اختلالات شناختي است، اظهار کرد: هر اختلال حافظه‌اي مساوي با آلزايمر نيست و حتي گاهي افراد جوان نيز دچار فراموشي مي‌شوند.

وي با بيان اين که ممکن است شروع آلزايمر با اختلال حافظه همراه نباشد، افزود: شايع‌ترين علامت ابتلا به آلزايمر اختلال در حافظه نزديک است، اما اين بيماري در برخي افراد با علايم ديگري بروز پيدا مي‌کند.

اين دانشيار گروه داخلي مغز و اعصاب دانشگاه علوم پزشکي اصفهان با اشاره به اين که علايم بيماري آلزايمر در بيماران گوناگون متفاوت است، گفت: آلزايمر ممکن است با حرکت‌ها و رفتارهايي مانند مزاحمت، عدم اطمينان، اختلال در تکلم، تغييرات خلق و خو شروع شود.

شايگان نژاد ادامه داد: پيشرفت بيماري موجب تشديد نارسايي‌هاي حافظه شده و بيمار به طور مکرر نام اطرافيان، فرزندان و خود، اشياي منزل، امور ساده شخصي مانند مسواک زدن، بستن بند کفش و غذا خوردن با قاشق و چنگال را فراموش مي‌کند.

وي با بيان اينکه تعدادي از افراد داراي علايم و نشانه‌هاي آلزايمر بوده، ولي عملاً به اين بيماري مبتلا نيستند، تصريح کرد: تمايز و تشخيص اين بيماري کاري بسيار مشکل است وعلايم بيماري در افراد مختلف با توجه به مرحله بيماري و شدت فرآيندهاي بيماري‌زا متفاوت است.

اين متخصص مغز و اعصاب با اشاره به اينکه انجام معاينات پزشکي بهترين معيار تشخيص و سنجش آلزايمر است، خاطرنشان کرد: عکس‌هاي سيتي اسکن در مراحل بعدي از تشخيص اوليه به شناسايي علل تشديد کننده آلزايمر کمک مي‌کند اما پزشکان اتفاق نظري براي درمان‌هاي پيش داورانه در اين بيماري ندارند.

وي با بيان اين که فراموشي ممکن است از نشانه‌هاي بيماري آلزايمر باشد اما دليل آلزايمر نيست، تصريح کرد: مشاهده مکرر علايم آلزايمر مي‌تواند شک به وجود بيماري در شخص را برانگيزاند.

شايگان نژاد با اشاره به اينکه بيماري آلزايمر يک بيماري تحليل برنده و پيش رونده سيستم عصبي مرکزي انسان است، ادامه داد: آلزايمر درمان قطعي ندارد، اما درمان‌هاي موجود قادرند مسير بيماري را کند و کنترل کنند.

وي کاهش برخي واسطه‌هاي شيميايي را از دلايل ايجاد آلزايمر دانست و خاطرنشان کرد: داروهاي تجويز شده به بيماران آلزايمري به افزايش اين واسطه‌هاي شيميايي کمک مي‌کند.

اين دانشيار گروه داخلي مغز و اعصاب دانشگاه علوم پزشکي اصفهان اضافه کرد: واکسينه کردن اشخاصي که زمينه ارثي ابتلا به آلزايمر را دارند، درمان‌هاي هورموني و استفاده از سلول‌هاي بنيادي به عنوان راهکارهاي درماني براي بيماري آلزايمر مطرح مي‌شوند که هنوز مراحل تحقيقات بر روي اين شيوه‌ها به نتايج قطعي نرسيده است.

شايگان نژاد با اشاره به اين که داروهاي مسکن مي‌تواند در کنترل و کاهش آلزايمر تاثير داشته باشد، گفت: عوارض مسکن‌ها در بدن انسان از فوايد آنها بيشتر است و مصرف اين داروها به عنوان درمان دارويي براي آلزايمر توصيه نمي‌شود.

وي با بيان اينکه افسردگي در سالمندان مي‌تواند منجر به آلزايمر کاذب در اين افراد شود، اظهار کرد: برخي از سالمندان به دليل افسردگي انگيزه براي کار و تفکر را از دست داده و همين امر موجب بروز علايمي مانند آلزايمر در اين افراد مي‌شود.

اين متخصص مغز و اعصاب با اشاره به اين که آلزايمر با درمان‌هاي روانشناسي کاملا برطرف مي‌شود، افزود: با مشاهده ترکيبي از علايم افسردگي و آلزايمر در سالمندان بايد بيمار را تحت درمان‌هاي روان شناسي قرار داد و در صورتي که با اين درمان‌ها علايم بيماري کاهش پيدا کند بيمار به آلزايمر کاذب دچار بوده است.

شايگان نژاد عنوان کرد: اگر با معالجات روانشناسي علايم اختلالات شناختي همچنان ادامه داشته باشد بيمار مبتلا به آلزايمر است.

وي بيان کرد: ابتلا به افسردگي مي‌تواند احتمال ابتلا به بيماري‌هايي نظير آلزايمر را در آينده افزايش دهد و در مبتلايان موجب تشديد بيماري شود.

اين متخصص مغز و اعصاب با بيان اينکه درمان به وسيله داروهاي گياهي چندان اثبات شده نيست، اضافه کرد: داروهاي گياهي مي‌تواند نقش کنترل کننده در بيماري آلزايمر داشته باشد اما نمي‌توان از آنها به عنوان جايگزين داروهاي شيميايي استفاده کرد.

شايگان نژاد با اشاره به اهميت انجام فعاليت‌هاي مغزي در سنين کهنسالي گفت: مطالعه و انجام فعاليت‌هاي اجتماعي بروز بيماري آلزايمر در کهنسالان را کاهش مي‌دهد.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha