• شنبه / ۲۶ آذر ۱۳۹۰ / ۱۷:۴۱
  • دسته‌بندی: سیاسی2
  • کد خبر: 9009-16503
  • خبرنگار : 71150

رييس‌جمهور: مجموعه‌هاي علمي و دانشگاهي بايد خط‌شكن باشند

رييس‌جمهور:
مجموعه‌هاي علمي و دانشگاهي بايد خط‌شكن باشند

همزمان با دوازدهمين جشنواره تجليل از پژوهشگران و فناوران برتر كشور، از 15 دستاورد پژوهشي برتر با حضور رييس جمهور رونمايي شد.

به گزارش خبرنگار سياسي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) محمود احمدي‌نژاد طي سخناني در دوازدهمين جشنواره تجليل از پژوهشگران و فناوران برتر كشور، اظهار كرد: حركت علمي و پژوهشي كشور و تلاش براي تبديل علم به فناوري يك حركت پرشتاب و افتخارآميز است و من از همه‌ي كساني كه امروز در جبهه‌ي علمي كشور تلاش مي‌كنند، قدرداني مي‌كنم.

رييس‌جمهور با اشاره به اهميت علم و فناوري، تصريح كرد: زندگي منهاي علم، زندگي انساني نيست و آن‌چه به زندگي انسان معناي انساني مي‌بخشد، علم است. هم‌چنان كه آن‌چه انسان را از ساير موجودات جدا مي‌كند، استفاده از علم است.

وي با بيان اين‌كه ميان انسان عالم و غيرعالم تفاوت وجود دارد، ادامه داد: باور من اين است كه همه‌ي ارزش‌هاي متعالي تاريخي انسان در بستر علم قابل تحقق است. اگر آحاد جامعه عالم باشند و مديريت، صنعت و ... عالمانه باشند، چه اتفاقي خواهد افتاد؟ همه‌ي نقص‌ها ناشي از جهل و عدم دسترسي به دانش مربوطه است.

رييس دولت دهم با تاكيد بر اين‌كه هرچقدر در عرصه‌ي علم و دانش كار كنيم، اندك است، افزود: هم‌چنان بايد در اين عرصه كار كرد و قطعا هرچه بيشتر كار كنيم، بهتر خواهد بود و زيبا خواهد بود كه 75 ميليون شهروند همه عالم باشند. اين علم بايد اثر اجتماعي، اقتصادي و كاربردي داشته باشد؛ حتي در حوزه‌ي علوم انساني. ما نيازمند علوم كاربردي هستيم.

احمدي‌نژاد با بيان اين‌كه علم مفيد در خدمت تعالي انسان و پاسخگويي به نيازهاي حقيقي جامعه است، خاطرنشان كرد: يكي از اقدامات در فعاليت‌هاي علمي، پژوهش است. علم‌آموزي و پژوهش دو بال هستند و در كنار هم قرار دارند.

وي در بخش ديگري از سخنان خود يادآور شد: انصافا كارهاي خوبي انجام شده است. زماني اين حسرت وجود داشت كه دانشگاه بتواند با صنعت ارتباط برقرار كند، اما اكنون ارتباطات تا حدود زيادي برقرار شده است و مقدار زيادي خودباوري و اعتماد به نفس ايجاد شده است. در طول سال چندين نمايشگاه دستاوردهاي علمي و فناوري برگزار مي‌شود و در مواردي ما حتي جا نداريم كه برگزار كنيم.

رييس‌جمهور با بيان اين‌كه از دانشگاه و پژوهشگر انتظار ويژه وجود دارد، گفت: من معتقدم مجموعه‌هاي پژوهشي و علمي و دانشگاهي كشور بايد نقش خط‌ شكن را ايفا كنند. بايد دائما اهداف عملياتي تعريف شود و همه براي فتح قله‌ها بسيج شوند و به عبارت ديگر دانشگاه بايد به حركت علمي كشور جهت دهد.

احمدي‌نژاد با اشاره به يكي از طرح‌هايي كه پيش از اين رونمايي شد، تصريح كرد: ما مي‌توانيم با كمك طرح ازدياد برداشت نفت، اقدامات بسياري انجام دهيم. اكنون 155 ميليارد بشكه نفت درجا داريم و حداكثر برداشت ما 26 درصد يعني حدود 40 ميليارد بشكه است و دانشگاهيان ما مي‌توانند در اين عرصه مديريت كلان كنند. در عرصه‌هاي مختلف نيز اين‌گونه است. دانشكده‌هاي اقتصادي ما با كمك يكديگر موانع و مشكلات اقتصادي را حل كنند و اگر در عرصه‌اي مشكلي وجود دارد، بايد با كارهاي پژوهشي گره‌ها را باز كرد.

وي افزود: اولين ماهواره‌اي كه به آسمان پرتاب شد، نوع نگاه و درجه خودباوري ما را بالا برد. بنابراين بايد به اهداف بزرگ فكر كرد. چه كسي گفته كه نمي‌توان از ديگران جلو زد؟ هيچ دليلي در اين زمينه وجود ندارد. دولت در خدمت است و از همه‌ي كساني كه در مسير اعتلاي علمي كشور زحمت مي‌كشند، پشتيباني مي‌كند.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha