• شنبه / ۲۷ خرداد ۱۳۹۱ / ۱۷:۲۶
  • دسته‌بندی: سیاست خارجی
  • کد خبر: 91032715824

صباح زنگنه: اعدام زندانيان ايراني تبعات زيادي براي حاكميت عربستان خواهد داشت

يك كارشناس مسائل سياسي گفت: اقدام عربستان در اعدام زندانيان ايراني تبعات زيادي براي حاكميت عربستان خواهد داشت.

يك كارشناس مسائل سياسي گفت: اقدام عربستان در اعدام زندانيان ايراني تبعات زيادي براي حاكميت عربستان خواهد داشت.

صباح زنگنه در گفت‌وگو با خبرنگار سياسي خارجي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) با اشاره به اقدام عربستان مبني بر اعدام چند نفر از اتباع ايراني در اين كشور، خاطرنشان كرد: ابتدا جرم اين افراد ورود غيرقانوني به آب‌هاي عربستان بود اما پس از مدتي به طور مشكوك اعلام كردند كه آن‌ها مواد مخدر به همراه داشته‌اند.

او افزود: اگر موضوع زنداني شدن آن‌ها حمل مواد مخدر بود بايد از ابتدا اعلام مي‌شد و اگر علت اصلي بازداشت آن‌ها ورود غيرقانوني به آب‌هاي اين كشور باشد كه خود احكام مشخصي دارد و روش برخورد آن نيز متفاوت بود. اما در هر دو صورت بايد سفارت ايران در عربستان بلافاصله در جريان موضوع قرار مي‌گرفت و امكان دسترسي كنسولي ايران به اين اتباع فراهم مي‌شد.

اين كارشناس مسائل سياسي اضافه كرد: متاسفانه هيچ‌كدام از اين اقدامات صورت نگرفت و اتهامي كه در مورد حمل مواد مخدر زده شد با توجه به طولاني بودن مدت زنداني آن‌ها بسيار بعيد به نظر مي‌آيد. قانون عربستان نسبت به حاملان مواد مخدر مشخص است. البته در اين قانون براي اتباع آمريكايي و اروپايي تبعيض وجود دارد و براي آن‌ها اعدامي در نظر گرفته نمي‌شود.

صباح زنگنه تصريح كرد: به هر حال شك و شبهه علت بازداشت و طولاني شدن زنداني كردن اين افراد و هم‌چنين نحوه‌ي مذاكرات و وعده‌هايي كه به مقامات ايراني داده شد و اقدام ناگهاني در اعدام اين افراد و نداشتن دسترسي كنسولي بسيار جدي است.

او ادامه داد: انتخاب زمان اعدام اين افراد نيز بسيار قابل توجه است. به نظر مي‌آيد يا نشان‌دهنده‌ي اين است كه اوضاع اداري سياسي در عربستان بسيار به هم ريخته است كه هر بخشي براي خود تصميم مي‌گيرد و بدون اطلاع بخش ديگر حاكميت عربستان اجرايي مي‌كند و ملوك‌الطوايفي شده است يا اين‌كه اين اعدام‌ها منسجم و با هماهنگي همه‌ي دستگاه‌هاي سياسي، امنيتي، قضايي و اطلاعاتي صورت گرفته است كه اگر چنين باشد هركدام از اين اقدامات بار سياسي سنگيني خواهد داشت و آثار اجتماعي، سياسي و بين‌المللي متفاوتي به همراه دارد.

اين كارشناس مسائل سياسي گفت: اين اقدام در اين مقطع تبعات زيادي براي حاكميت عربستان خواهد داشت.

صباح زنگنه با اشاره به اقدامات مقامات عربستان عليه منافع ملي ايران، يادآور شد: مقامات سطح بالاي عربستان بارها و بارها در رسانه‌ها و به صورت علني اعتراض كرده‌اند كه بايد با ايران برخورد خشن و شديدي مي‌كرديد و چرا عراق را دودستي به ايران تقديم كرده‌ايد. آن‌ها بارها اين اظهارات را تكرار كرده‌اند. مقامات عربستان عليه مردم بحرين اقدام نظامي انجام دادند كه اين به بهانه‌ي واهي عضويت در سپر جزيره بوده است و ادعا كرده‌اند بحرين در برابر تهديد ايران قرار دارد كه اين يك ادعاي واهي بود. به هر حال نيروهاي مسلح عربستان 50 كيلومتر به مرزهاي ايران نزديك‌تر شده‌اند. آن هم نيروهايي با انگيزه‌ي تقابل با ملت بحرين.

او تاكيد كرد: عربستان موضوع فلسطين را به كلي فراموش كرده است و رسانه‌هاي آن‌ها هيچ سخني از فلسطين مطرح نمي‌كنند و عملا در مواجهه با دولت‌هاي غربي و عربي منطقه سعي كرده‌اند اولويت خود را به سمت ديگري هدايت كنند و به جاي تهديد واقعي و ملموس رژيم صهيونيستي، ايران را جايگزين كنند كه اين بار سياسي و تبليغاتي و نظامي خاصي دارد.

اين كارشناس مسائل سياسي توضيح داد: جهت‌گيري نيروهاي نظامي عربستان و قراردادهاي تسليحاتي آن، نوع آرايش نظامي و سازماندهي بودجه‌هاي تسيلحاتي به جاي اين‌كه متوجه رژيم صهيونيستي كه ملت فلسطين را آواره كرده است باشد، متوجه كشور اسلامي همسايه است. همه‌ي اين‌ها اقدامات معناداري است.

صباح زنگنه به اقدام عربستان در مورد افزايش توليد نفت براي جبران تحريم نفتي ايران اشاره كرد و گفت: عربستان اين اقدام را به صورت داوطلبانه انجام داد و براي آن اعلام آمادگي كرد كه كمبود نفت بازار جهاني را جبران كند كه معني روشن خصومت و نامهرباني نسبت به كشور همسايه و همتا در يك مجموعه‌ي مشترك به نام اوپك كه تعهدات اخلاقي نسبت به هم دارند را نشان مي‌دهد.

وي در ادامه‌ي گفت‌وگوي خود با ايسنا اضافه كرد: اين اقدامات نوعي فشار بر ملت ايران تلقي مي‌شود و خصومت و آثار سوء آن بر ملت ايران به جا گذاشته خواهد شد. اين مجموعه از اقدامات حكايت از رفتار دوستانه نيست؛ همان‌طور كه سناريوسازي عربستان در همراهي با ايالات متحده آمريكا در مورد اين‌كه احتمال حضور يك ايراني براي توطئه عليه جان يك سفير عربستان در آمريكا و تاييد ادعاي آمريكا از سوي عربستان بدون هيچ‌گونه بررسي، اين برنامه‌ي از پيش تعيين شده را در اعمال فشار همه‌جانبه به ايران نشان مي‌داد. اين رفتارها در حاكميت عربستان جديد است و كم‌تر شاهد اين نوع رفتارها بوده‌ايم. در زمان پادشاهان پيشين هيچ‌گاه اين مسائل در روابط دو كشور وجود نداشته است.

اين كارشناس مسائل سياسي گفت: عربستان به بعضي از احزاب و گروه‌هاي عليه حكومت ايران كمك‌هاي مالي مي‌كرد اما هيچ‌گاه با اين صراحت وارد منازعه نمي‌شد و اقدام نمي‌كرد. در بعضي از اين اقدامات، رويه و رفتار ناشي از وقاحت و بي‌شرمي است. آيا اين رفتارها حكايت از ترس و نگراني عربستان است يا قوت و احساس قدرت اين كشور؟ البته اين اقدامات در شرايط كنوني منطقه و تحولات اخير حاكي از ترس، نگراني و ضعف اين كشور است و برخي از اين اقدامات نه تنها قابل توجيه نيست بلكه نتايج معكوسي نيز داشته و خواهد داشت.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha