• جمعه / ۱۸ اسفند ۱۳۹۱ / ۱۴:۳۱
  • دسته‌بندی: تولید و تجارت
  • کد خبر: 91121811898
  • منبع : نمایندگی همدان

در همایش ملی خاک و کشاورزی پایدار مطرح شد:

200 هزار هکتار زمین کشاورزی زیر شهرها مدفون شده است

عضو هیات علمی موسسه تحقیقات آب و خاک جهاد کشاورزی کشور میزان اراضی قابل کشت ایران را 18.5 میلیون هکتار اعلام کرد.

عضو هیات علمی موسسه تحقیقات آب و خاک جهاد کشاورزی کشور میزان اراضی قابل کشت ایران را 18.5 میلیون هکتار اعلام کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)- منطقه همدان، عزیز مومنی در همایش خاک و کشاورزی دانشگاه ملایر با بیان این مطلب، افزود: متناسب با شرایط جوی بین 12.5 تا 15 هکتار از اراضی قابل کشت زیر کشت دیم و آبی می رود.

وی با اشاره به سرانه 0.26 هکتاری زمین کشاورزی در کشور برای هر نفر، تصریح کرد: این سرانه در بهترین شرایط 0.16 هکتار است.

مومنی تاکید کرد: منابع خاکی ایران محدود است و باید به طور جدی نسبت به حفظ و نگهداری از آن تلاش کنیم.

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر 70 درصد شهرهای ایران روی اراضی قابل کشت ایجاد شده و در کنار منابع آب و کشاورزی توسعه پیدا کرده اند که سالیانه حدود چهار هزار هکتار از اراضی قابل کشت، در زیر شش کلان شهر قرار می گیرد.

عضو هیات علمی موسسه تحقیقات آب و خاک جهاد کشاورزی کشور از مدفون شدن 200 هزار هکتار از اراضی قابل کشت ایران در زیر شهرها خبر داد و افزود: 15 درصد از این زمین ها جزء اراضی استعداد باغ میوه و 15 درصد اراضی غیر قابل کشت بوده است.

وی اظهار کرد: ایجاد کوره پزخانه‌ها و تخلیه بنیه غذایی خاک ها از جمله عوامل تهدید کننده اراضی قابل کشت است که برای جلوگیری از آن باید اقدام کرد.

مومنی از کمبود ماده آلی و یک یا چند عنصر غذایی در 50 درصد از خاکهای کشور خبر داد و گفت: با برنامه های پیش بینی شده به دنبال رساندن مقدار ماده آلی خاک به یک‌درصد هستیم.

وی با اشاره به آب، هوا، خاک مناسب و طول دوره رشد به عنوان چهار عامل مهم در استعداد کشاورزی زمین ها، اذعان کرد: متاسفانه شرایط متغیر آب و هوایی و پستی و بلندی حاکم بر کشور در مواقع بسیاری، از وقوع همزمان این چهار علت جلوگیری می کند.

عضو هیات علمی موسسه تحقیقات آب و خاک جهاد کشاورزی شوری خاک را یکی از مشکلات و چالش های پیش رو در بر ابر منابع خاک عنوان و ابراز کرد: بیش از 4.3 میلیون هکتار اراضی شور در کشور وجود دارد که در استان های مختلف واقع شده و تغییر کاربری یافته اند.

وی بر لزوم تغییر نگرش سیاستگزاران و برنامه ریزان، افزایش سطح آگاهی عمومی و به اجرا درآوردن قانون مدیریت و بهره وری خاک تاکید کرد.

مومنی ادامه داد: پایداری و تولید کشاورزی، در گرو حفظ و ارتقاء کیفیت 18 میلیون هکتار اراضی قابل کشت کشور است و باید از طریق ایجاد راهکارهای متناسب با توان خاک، بهره برداری به جای بهره کشی از منابع خاک را در کشور ترویج داد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha