• سه‌شنبه / ۷ آبان ۱۳۹۲ / ۱۷:۰۵
  • دسته‌بندی: خانواده
  • کد خبر: 92080704462
  • منبع : نمایندگی سمنان

طبقه‌بندی بین‌المللی ICf خدمات‌رسانی به معلولین را تسهیل می‌کند

طبقه‌بندی بین‌المللی ICf خدمات‌رسانی به معلولین را تسهیل می‌کند

مدیرکل دفتر توانمندسازی معلولین و رییس کمیسیون عالی تشخیص نوع و تعیین شدت معلولیت سازمان بهزیستی کشور تصریح کرد: طبقه‌بندی بین‌المللی ICf خدمات‌رسانی به معلولین را تسهیل می‌کند.

مدیرکل دفتر توانمندسازی معلولین و رییس کمیسیون عالی تشخیص نوع و تعیین شدت معلولیت سازمان بهزیستی کشور تصریح کرد: طبقه‌بندی بین‌المللی ICf خدمات‌رسانی به معلولین را تسهیل می‌کند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) - منطقه سمنان، دکتر کیوان دواتگران، در حاشیه دوره آموزشی طبقه‌بندی بین‌المللی عملکرد، ناتوانی و سلامت (ICf) که در سمنان برگزار شد، گفت: برای تعیین نوع و شدت انواع معلولیت‌ها، طبقه‌بندی‌های مختلفی وجود دارد که رایج‌ترین آنها طبقه‌بندی بین‌المللی عملکرد، ناتوانی (معلولیت) و سلامت است که به اختصار تحت عنوان طبقه بندی(I.C.F) از آن نام می‌برند.

وی اضافه کرد: این طبقه‌بندی بر پایه سطح‌بندی و بیان جزییات مرتبط با ساختار تشریحی، عملکرد فیزیولوژیک، تکالیف عملکردی در سطح فعالیتهای روزمره زندگی، مشارکت و نیز تعیین وسعت و شدت مشکل بوجود آمده می باشد. همچنین این طبقه بندی از اعتبار جهانی برخوردار بوده و خدمات رسانی به افراد دارای معلولیت را تسهیل می کند.

وی تصریح کرد: در قانون جامع حمایت از حقوق معلولین ، وظیفه تعیین و شدت معلولیت ها بر عهده سازمان بهزیستی است و هیچ ارگان موازی دیگری برای این کار پیش بینی نشده است؛ بنابراین نیاز به تشکیل کمیسیون‌های تخصصی و پزشکی به منظور انجام این مهم در سازمان و ادارات بهزیستی احساس می شود.

رییس کمیسیون عالی تشخیص نوع و تعیین شدت معلولیت سازمان بهزیستی کشور، اضافه کرد: در طول دو-سه سال گذشته با ساماندهی کمیسیونهای مورد نظر، یک چهارچوب بین‌المللی را تحت عنوان طبقه‌بندی بین المللی عملکرد، ناتوانی و سلامت (ICF) ارائه کرده‌ایم و از آنجا که این مهم به آموزشهای تخصصی نیاز داشت، اصول اولیه را آموزش و در قالب کارگاهها و دوره های آموزشی مختلفی، کارشناسان را با ادبیات ICF آشنا می کنیم.

دواتگران با اشاره به نقش آموزش ICF در شناسایی معلولان خاطرنشان کرد: یکی از کاربردهای اساسی ICF این است که برپایه آن تعیین و تشخیص معلولیت در ۳۲ استان کشور در یک چهارچوب واحد انجام و در پرونده های پزشکی مستندسازی علمی می شود. همچنین امکان آمارگیری و گزارش دهی در بانک اطلاعات جامع معلولین از طریق ICF به راحتی میسر می شود.

وی با بیان اینکه همه معلولین باید صاحب کارت معلولیت باشند افزود: در این کارت ها بر اساس استاندارد بین المللی ۲ مولفه "نوع معلولیت" و "شدت معلولیت" درج می شود.

مدیرکل دفتر توانمندسازی معلولین با اشاره به بهره گیری کشورهای مختلف از سیستم ICF گفت: اگرچه الگوهای طبقه بندی سازمان جهانی بهداشت ،به همه کشورهای دنیا ارائه میشود اما کشورهای توسعه یافته به واسطه برخورداری از توانمندی های لازم و دسترسی بیشتر به نیروهای متخصص در این بخش پیشگام هستند و خوشبختانه ایران نیز در منطقه جزو کشورهای پیشتاز محسوب می شود.

وی همکاری‌های ایران با کشورها و سازمان های بین المللی در زمینه ICF اشاره کرد و یادآور شد: در حال حاضر در این زمینه با سازمان جهانی بهداشت و دفتر نمایندگی سازمان ملل در ایران همکاری داریم. ضمن اینکه با کشورهای فارسی زبان تاجیکستان و افغانستان نیز در قالب ویدئو کنفرانس اطلاعات را تبادل کرده و به اشتراک گذاشته ایم.

رییس کمیسیون عالی تشخیص نوع و تعیین شدت معلولیت سازمان بهزیستی کشور در پایان استان سمنان را از استانهای پیشرو در حوزه سلامت دانست و تصریح کرد: این استان در بحث طرحهای مرتبط با سلامت بنیه و پشتوانه قوی دارد و شکل گیری مراکز PHC و حوزه توانبخشی مبتنی بر جامعه (CBR) در این استان دلیلی بر این توانایی است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha