• چهارشنبه / ۲۱ آبان ۱۳۹۳ / ۲۰:۱۷
  • دسته‌بندی: محیط زیست
  • کد خبر: 93082111071
  • منبع : نمایندگی گلستان

رییس سازمان هواشناسی تاکید کرد

تاثیر پیش‌بینی‌های هواشناسی در کاهش نلفات و خسارت‌ها

رییس سازمان هواشناسی گفت: هشدارها و پیش‌بینی‌های کارشناسان هواشناسی در بحث پدیده‌های طبیعی مخرب باعث می‌شود از میلیاردها تومان خسارت جلوگیری شود.

رییس سازمان هواشناسی گفت: هشدارها و پیش‌بینی‌های کارشناسان هواشناسی در بحث پدیده‌های طبیعی مخرب باعث می‌شود از میلیاردها تومان خسارت جلوگیری شود.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) داوود پرهیزگار امروز در مراسم تکریم و معارفه مدیر کل هواشناسی گلستان با اشاره به تلفات سیل سال 80 تصریح کرد: این سیل در استان گلستان باعث مرگ حدود 400 نفر شد درحالی که در سال های اخیر با اطلاع‌رسانی‌های به‌موقع بارش‌های سیل‌آسا در 13 استان باعث تلفاتی کمتر از انگشتان یک دست شده است.

وی با تاکید بر حساس و سخت بودن فعالیت کارشناسان این سازمان اظهار داشت: نقطه ایده آل برای سازمان هواشناسی پیش بینی لحظه ای وضعیت جوی مناطق مختلف کشور است.

به گفته وی، هوای مخرب همواره وجود دارد و قابل حذف نیست، اما اقدامات ما می تواند موجب کاهش میزان خسارت جانی و مالی ناشی از آن شود.

پرهیزکار با تاکید بر این که وظیفه داریم امکانات و تجهیزات را توسعه دهیم، افزود: تبادل اطلاعات و همکاری با سازمان هواشناسی جهانی باید به این موضوع منجر شود که از اطلاعات آنها و جمع بندی داده های خود بهره برده و با پیش بینی های لازم موجب کاهش خسارت هوای مخرب شویم.

وی درادامه هواشناسی را یکی از عوامل توسعه پایدار در دنیا بیان کرد و یادآور شد: خشک شدن دریاچه ارومیه و زاینده رود و تالاب های کشور ناشی از نبود مطالعات هواشناسی است.

پرهیزکار با اشاره به این که هواشناسی تنها ارگانی است که مباحث آن درباره آینده است، اظهار کرد: در اجرای هر طرح عمرانی اگر به شرایط اقلیمی منطقه توجه نشود منجر به شکست خواهد شد.

مدیرکل دفتر فنی استانداری گلستان نیز در این جلسه گفت: اطلاعات هواشناسی در حوزه مدیریت بحران بسیار تاثیر گذار است و این در حالی است که امکانات و تجهیزات هواشناسی گلستان محدود بوده و انتظار ما از مدیران ارشد سازمان هواشناسی این است که توجه ویژه ای به این استان داشته باشند.

رسول حسام یادآور شد: مهمترین مساله پس از سیل ویرانگر سال 80 در گلستان پیگیری نصب رادار بود که تاکنون محقق نشده است و انتظار داریم با پیگیری های مسوولان سازمان این مهم به عنوان یکی از مصوبات سفر آتی رییس جمهوری و هیات دولت به استان گلستان باشد.

مدیر کل سابق هواشناسی گلستان نیز در این مراسم گفت: گلستان به لحاظ توپوگرافی و موقعیت جغرافیایی و آب و هوایی، یک استان خاص در کشور محسوب می شود.

سعید باقری اظهار داشت: این استان دارای جنگل های بی شماری است که همواره با خطر آتش سوزی مواجه است و از سوی دیگر مناطق کوهستانی آن در زمستان به شدت برف گیر بوده و بروز یخبندان را در محدوده شاهد هستیم و نیز بارش های سیل آسا بخش دیگری از اقلیم این استان است.

به گفته وی، اقلیم دیگر استان مربوط به مناطق بیابانی است که مساله بیابان زایی را در پی دارد.

باقری اضافه کرد: همچنین بحث اقلیم دریایی در استان مطرح است و در مجموع گلستان همه شاخصه های هواشناسی را دارد.

در این مراسم براساس حکم معاون وزیر راه و شهرسازی و رییس سازمان هواشناسی کشور ، سیدمحمدرضا رضوی به عنوان مدیرکل هواشناسی استان گلستان معرفی و از خدمات سعید باقری مدیر کل پیشین تجلیل شد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha