• چهارشنبه / ۲۸ آبان ۱۳۹۳ / ۱۵:۲۲
  • دسته‌بندی: محیط زیست
  • کد خبر: 93082815204

ژاپن سهم صید نهنگ خود را کاهش داد

ژاپن سهم صید نهنگ خود را کاهش داد

پس از آنکه دادگاه جهانی سازمان ملل برنامه صید تحقیقاتی نهنگ در ژاپن را «تجارت نهنگ با نقاب علم» اعلام کرد، این کشور سهمیه صید نهنگ خود را حدود دوسوم کاهش داد.

پس از آنکه دادگاه جهانی سازمان ملل برنامه صید تحقیقاتی نهنگ در ژاپن را «تجارت نهنگ با نقاب علم» اعلام کرد، این کشور سهمیه صید نهنگ خود را حدود دوسوم کاهش داد.

به گزارش سرویس محیط زیست خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، ژاپن از تصمیم خود مبنی بر صید 333 قطعه نهنگ مینک در اقیانوس منجمد جنوبی طی سال آینده خبر داد. این اقدام حاکی از پافشاری این کشور به ادامه صید نهنگ با وجود منع قانونی دادگاه جهانی اعمال شده با شکایت استرالیا است. در این تصمیم که روز گذشته از سوی مقامات ژاپن اعلام شد، پیش بینی می‌شود در یک برنامه 12 ساله فاجعه قتل عام در مجموع 3996 نهنگ رخ دهد. صید این نهنگ‌ها از آب‌های قطب جنوب و اقیانوس‌های تحت حاکمیت استرالیا انجام خواهد شد. البته صید سالانه 333 قطعه نهنگ حاکی از کاهش چشمگیر در سهم پیشین ژاپن است که از سوی خود این کشور اعلام شده بود. این کشور قصد داشت 855 نهنگ مینک، 50 قطعه نهنگ گوژپشت و 10 قطعه نهنگ تیغ باله صید کند. البته فعالیت‌ها و تدابیر فعالان ضد صید نهنگ نظیر گروه موسوم به «چوپان دریا» نیز در این راه بی‌ثمر نبوده است.

به گزارش ایسنا به نقل از گاردین، ژاپن همچنین صید سالانه نهنگ خود را به دنبال حکم دادگاه جهانی سازمان ملل در ماه مارس، تعلیق کرد. این پرونده توسط استرالیا و با حمایت نیوزیلند به دادگاه جهانی سازمان ملل ارائه شد و موفق شد ثابت کند برنامه صید نهنگ در ژاپن نه تنها با هدف علمی انجام نمی‌شود بلکه هدف از آن استفاده از نقاب «علم» برای مخفی کردن صید تجاری نهنگ از سوی این کشور است. با این حال ژاپن اعلام کرد برنامه جدید صید نهنگ خود را تا پایان سال 2015 میلادی در اقیانوس منجمد جنوبی از سر خواهد گرفت.

«گرگ هانت»، وزیر محیط زیست استرالیا تاکید دارد که مخالفت کشورش با صید نهنگ توسط ژاپن همچنان به قوت خود باقی است.

«پاتریک رمیج»، دبیر اجرایی برنامه جهانی نهنگ‌های صندوق جهانی رفاه حیوانات می‌گوید: زمان آن رسیده که ژاپن به این اقدام تاریخ مصرف گذشته، ظالمانه و غیرعلمی پایان دهد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha