• یکشنبه / ۲۸ دی ۱۳۹۳ / ۱۵:۵۱
  • دسته‌بندی: انرژی
  • کد خبر: 93102815611
  • خبرنگار : 71121

منابع پاکستانی:

ایران در دریافت جریمه پروژه خط لوله صلح جدی است

ایران در دریافت جریمه پروژه خط لوله صلح جدی است

رسانه های پاکستانی گزارش دادند، ایران پاکستان را تهدید کرده که اگر از برنامه عمل به تعهدات خود در خصوص پروژه چند میلیارد دلاری خط لوله گاز آی-پی برای صادرات گاز ایران به پاکستان، عقب بیفتد باید به ایران جریمه بپردازد.

رسانه های پاکستانی گزارش دادند، ایران پاکستان را تهدید کرده که اگر از برنامه عمل به تعهدات خود در خصوص پروژه چند میلیارد دلاری خط لوله گاز آی-پی برای صادرات گاز ایران به پاکستان، عقب بیفتد باید به ایران جریمه بپردازد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، همزمان با پایان سال 2014 میلادی، مهلت پاکستان برای عمل به مفاد قرارداد اجرای خط لوله صلح، به پایان رسید و هنوز ایران و پاکستان بر سر چگونگی اجرای این قرارداد به تفاهم نرسیده اند و طبق قرار داد پاکستان باید از این پس ماهانه 200 میلیون دلار جریمه به ایران پرداخت کند.

در این راستا در حالی که از ماه‌های گذشته مذاکراتی بین مقامات دو کشور در راستای تصمیم گیری درباره وضعیت خط لوله صلح انجام شده و طرف پاکستانی ادعاهای مختلفی را طی این مدت مبنی بر به تفاهم رسیدن با ایران مطرح کرده، اما همچنان توافقی در این زمینه حاصل نشده است و باید دید که آیا پاکستان از این پس ماهانه 200 میلیون دلار جریمه به ایران پرداخت می‌کند؟

روزنامه پاکستانی اکسپرس تریبون گزارش داد: حمیدرضا عراقی مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران گفت: پاکستان براساس قرارداد باید به تعهدات خود در زمینه شروع واردات گاز ایران در دسامبر 2014 عمل می‌کرد. با روال موجود، بعید به نظر می‌رسد پاکستان هیچ‌گونه اقدام جدی را قبل از پایان سال 2015 انجام دهد.

وی به شدت شایعات در خصوص تصمیم ایران مبنی بر جریمه نکردن اسلام‌آباد به خاطر تاخیر طولانی در تکمیل پروژه خط لوله گاز ایران-پاکستان را رد کرد و افزود: ‌مفاد قرارداد درباره جرایمی که پاکستان باید در صورت تاخیر در اجرای پروژه بپردازد هنوز پابرجا و قابل اجرا هستند.

براساس قرارداد خرید و فروش گاز امضا شده بین ایران و پاکستان در سال 2009 میلادی باید اولین جریان گاز در خط لوله تا 31 دسامبر 2014 شروع می‌شد.

پاکستان در فوریه 2014 با اعزام تیمی به ایران خواستار تمدید زمان اجرای پروژه خط لوله شد. ایران و پاکستان در مارس 2013 میلادی و در زمان دولت قبلی ایران به طور رسمی احداث پخش مرزی این خط لوله چند میلیارد دلاری را افتتاح کردند.

در واقع قرارداد واردات گاز ایران به پاکستان توسط دولت قبلی پاکستان به امضا رسید اما دولت جدید پاکستان اجرایی کردن این پروژه را به لغو تحریم‌ها مشروط کرده است.

این خط لوله 2700 کیلومتری قرار است که گاز پاکستان و هند را که به شدت از کمبود منابع انرژی رنج می برند تامین کند اما هند از این پروژه در سال 2009 کنار کشید. ایران و پاکستان در سال 2011 اعلام کردند که توافق خط لوله را به صورت دو جانبه و در غیاب هند اجرا خواهند کرد.

ایران تاکنون 900 کیلومتر این خط لوله را در خاک خود تکمیل کرده و منتظر تکمیل 700 کیلومتر باقیمانده در خاک پاکستان است.

براساس طرح اولیه پروژه این خط لوله از منطقه عسلویه در پارس جنوبی آغاز و پس از طی 1100 کیلومتر در خاک ایران به پاکستان می رسد. این خط لوله در خاک پاکستان از مناطق بلوچستان و سند عبور می کند اما اکنون مقامات پاکستانی می‌گویند که این مسیر ممکن است در صورت موافقت چین با این پروژه تغییر کند.

در جریان سفر علی طیب نیا وزیر اقتصاد به پاکستان در آذر مه، وزیر نفت پاکستان به هیات ایرانی اعلام کرد که پاکستان در حال گفتگو با شرکتهای چینی برای احداث این خط لوله است.

وی با اشاره به این که ما در حال برنامه ریزی برای تکمیل این پروژه دو مرحله هستیم، گفت: در مرحله اول پاکستان یک پایانه گاز طبیعی مایع(ال ان جی) در بندر گوادار احداث خواهد کرد و در مرحله دوم یک خط لوله به قطر 42 اینچ و به طول 700 کیلومتر از بندر گوادار به نوابشاه برای انتقال گاز به بخش‌های شمالی پاکستان احداث می‌شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha