• یکشنبه / ۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۴ / ۱۲:۵۸
  • دسته‌بندی: پژوهش
  • کد خبر: 94022011552
  • منبع : نمایندگی همدان

رئیس مرکز تحقیقات کشاورزی استان همدان:

استفاده از ارقام مقاوم، سالم‌ترین راه کنترل آفات و بیماری‌هاست

استفاده از ارقام مقاوم، سالم‌ترین راه کنترل آفات و بیماری‌هاست

رییس مرکز تحقیقات کشاورزی استان همدان گفت: استفاده از ارقام مقاوم، سالمترین راه کنترل آفات و بیماری‌هاست.

رییس مرکز تحقیقات کشاورزی استان همدان گفت: استفاده از ارقام مقاوم، سالمترین راه کنترل آفات و بیماری‌هاست.

دکتر سیدحسین صباغ‌پور در گفت‌وگو با خبرنگار پژوهشی ایسنا منطقه همدان، با بیان این که سموم و کودهای شیمیایی دارای عناصری هستند که موجب ایجاد بیماری‌های خاص به ویژه سرطان‌ها در انسان می‌شود، اظهار کرد: سموم و کودهای شیمیایی دارای موادی همچون سرب، کروم، آرسنیک و نیترات هستند که از طریق آلودگی‌های صنعتی و کشاورزی وارد خاک شده و به وسیله گیاه جذب می‌شود.

وی نیترات را از جمله موادی که برای انسان ایجاد سرطان می‌کنند برشمرد و افزود: کود اوره سرشار از ازت است که به نیترات تبدیل شده و با شستشو وارد آب‌های زیرزمینی می‌شود که علاوه بر ایجاد بیماری در انسان باعث آلودگی منابع آبی نیز می‌شوند.

صباغ پور با اشاره به اینکه هدفمندی یارانه‌ها باعث کاهش مصرف سموم و کودهای شیمیایی شد، تصریح کرد: با هدفمندی یارانه ها قیمت کودها و سموم شیمیایی افزایش یافت و همین مساله باعث شد تا کشاورزان دیگر بی مهابا از این مواد استفاده نکنند.

رئیس مرکز تحقیقات کشاورزی استان همدان خاطرنشان کرد: استفاده بیش از حد از سموم و کودهای شیمیایی املاح خاک را افزایش داده و در نتیجه کیفیت خاک کاهش می یابد.

وی با اشاره به اینکه مصرف سموم کشاورزی در شرایط گلخانه ای بیشتر است، اظهار کرد: در گلخانه‌ها به علت شرایط اپیدمی بیماری بیشتری بوجود می آید و در نتیجه مصرف سموم دفع آفات نیز در گلخانه‌ها بیشتر است.

وی ادامه داد: دوره کارنس سموم معمولا 15 تا 20 روز بوده و کشاورزان باید این مدت زمان را رعایت کرده و بعد به برداشت محصول خود اقدام کنند.

صباغ پور یادآور شد: اینکه در برخی از میوه ها هنگام مصرف، طعم و بوی سم احساس می شود به علت نگذراندن دوره کارنس سموم است به طوری که این ویژگی در خیار گلخانه‌ای به وضوح احساس می‌شود.

وی عنوان کرد: میزان مصرف سموم باید در حد استاندارد باشد و کشاورزان باید به این مساله توجه داشته باشند چرا که در کشور ما ارگانی که میزان سموم موجود در محصولات را کنترل کند وجود ندارد.

وی با بیان اینکه سالم ترین راه کنترل آفات و بیماری‌ها استفاده از ارقام مقاوم است، عنوان کرد: کنترل بیولوژیک یکی دیگر از راه‌های سالم مبارزه با آفات و بیماریهاست به طوری که در کنترل بیولوژیک حشرات مفید که برای انسان ضرر ندارند بلکه به عنوان شکارچی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

صباغ پور یکی از مشکلات استفاده از روش‌های کنترل بیولوژیک را هزینه بر بودن این روش دانست و گفت: مبارزه بیولوژیک هزینه زیادی داشته و در مواقعی که در مزرعه از نزدیک از سموم شیمیایی استفاده شود حشره شکارچی از بین می رود که همین مساله باعث کاهش موفقیت این روش می‌شود.

رئیس مرکز تحقیقات کشاورزی استان، مبارزه مکانیکی را از دیگر روشهای کنترل آفات و علف‌های هرز عنوان کرد و افزود: شخم زدن علاوه بر اینکه باعث از بین بردن علف های هرز می شود با بر هم زدن خاک باعث از بین رفتن تخم حشرات مضر نیز می‌شود.

وی با تاکید بر تغییر الگوی کشت در شرایط کنونی استان همدان، خاطرنشان کرد: یکی از مشکلات استان همدان تنش خشکی است و باید محصولاتی مورد کشت قرار بگیرند که نیاز آبی کمی داشته باشند.

صباغ پور ادامه داد: با توجه به اینکه استان همدان با شرایط خشکی مواجه بوده، محصولی که می توان به کشاورزان توصیه کرد کشت زعفران است به طوری که این گیاه نیاز به دو بار آبیاری در سال دارد که در مقایسه با کشت گندم آبی و سیب زمینی میزان کمی است و اگر عملکرد اقتصادی آن در مقایسه با این محصولات برابری کند می تواند به عنوان یکی از جایگزین‌های مناسب برای این محصولات قرار گیرد.

وی با بیان اینکه باید توجه جدی در زمینه اختصاص اعتبارات در بخش تحقیقات کشاورزی صورت گیرد، اظهار کرد: محققان باید به سمتی بروند که براساس نیاز و تنش‌های موجود کشت محصولی را به کشاورزان توصیه کنند به طوری که امسال استان همدان با سرمای دیررس بهاره مواجه شد و باغات گردو که به توصیه مرکز تحقیقات کشت کرده بودند هیچ آسیبی ندیدند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha