• سه‌شنبه / ۳ فروردین ۱۳۹۵ / ۱۰:۳۹
  • دسته‌بندی: ارتباطات و فناوری اطلاعات
  • کد خبر: 95010300366
  • خبرنگار : 71541

اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل

درون‌گرایی و برون‌زایی، نقطه بهینه اقتصاد مقاومتی

درون‌گرایی و برون‌زایی، نقطه بهینه اقتصاد مقاومتی

عضو هیات عامل سازمان فناوری اطلاعات ایران، درون‌زایی به معنای تمرکز بر تولید داخلی و فعال شدن صنایع داخلی و نیروی انسانی داخلی و برون‌گرایی به معنای صادرات از طریق شناسایی بازار جهانی را از الزامات تحقق اقتصاد مقاومتی دانست.

عضو هیات عامل سازمان فناوری اطلاعات ایران، درون‌زایی به معنای تمرکز بر تولید داخلی و فعال شدن صنایع داخلی و نیروی انسانی داخلی و برون‌گرایی به معنای صادرات از طریق شناسایی بازار جهانی را از الزامات تحقق اقتصاد مقاومتی دانست.

خسرو سلجوقی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا با تأکید بر بیانات مقام معظم رهبری مبنی بر زنده کردن تولید داخلی و پرهیز از واردات تضعیف‌کننده در راستای اقتصاد مقاومتی، اظهار کرد: اقتصاد مقاومتی دارای رویکردهای جهادی، انعطاف‌پذیر، فرصت ساز، مولد، درون‌زا، پیشرو و برون‌گراست و پیدا کردن نقطه بهینه این رویکرد‌ها از نکات اساسی و از جمله بحث‌های برون‌گرایی و درون‌زایی است. در درون‌زایی تمرکز بر تولید داخلی و فعال شدن صنایع داخلی و نیروی انسانی داخلی است و در برون‌گرایی بحث صادرات مطرح هست.

وی در ادامه بیان کرد: طبیعتاً وقتی موضوع صادرات مطرح می‌شود باید تولید داخل ما مبتنی بر نیاز بازارهای جهانی باشد و لازم است در هر صنعتی که می‌خواهیم متمرکز شویم، بر روی داشتن فرصت‌ها و شناسایی مزیت‌های بازار جهانی مطالعه شود. از جمله بحث‌هایی که در مقوله درون‌زایی یا تولید داخل مطرح هست، تمرکز بر فرصت جهانی است که بتوانیم بخشی از بازار جهانی را در اختیار خود بگیریم.

عضو هیئت عامل سازمان فناوری اطلاعات ایران با اشاره به سرمایه‌گذاری روی صنایع متوسط و کوچک و شرکت‌های دانش‌بنیان گفت: حتی در کشوری مثل آمریکا که در بخش صنعت و اقتصاد توسعه‌یافته است، شرکت‌های دانش‌بنیان یا همان شرکت‌های کوچک و متوسط، 70 تا 80 درصد اقتصاد این کشور را در دست دارند، اما به‌گونه‌ای نیست که این شرکت‌های کوچک و متوسط بخواهند بدون همکاری شرکت‌های قدرتمند و بزرگ به تنهایی بازار جهانی را در دست بگیرند، بلکه جایگاه خود را در کنار شرکت‌های بزرگ پیدا می‌کنند. لازم است برای رشد شرکت‌های بزرگ داخلی نیز در حد و اندازه جهانی فرصت ایجاد کنیم.

سلجوقی با بیان اینکه نقش شرکت‌های کوچک و متوسط، نوآوری است و بخشی از این نوآوری را تحت عنوان دانش‌بنیانی می‌بینیم، اظهار کرد: شرکت‌های کوچک‌تر چابک هستند و در نوآوری حرف اول اقتصاد را می‌زنند، اما شرکت‌های بزرگ به خاطر فربه بودن و بزرگی چابک نیستند. بدین ترتیب شرکت‌های کوچک‌تر تولید و نوآوری خود را از طریق شرکت‌های بزرگ در بازارهای جهانی مطرح می‌کنند؛ و در نتیجه شرکت‌های بزرگ به دنبال شناسایی و جذب نوآوری شرکت‌های کوچک و متوسط هستند.

وی با بیان اینکه برنامه پنجم توسعه برای یک سال تمدید و فرصتی مهیا شد که برنامه ششم تهیه شود، گفت: به نظر باید برنامه ششم را هم در عنوان و هم در محتوا بازنگری کنیم و به جای برنامه ششم برنامه «اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل» پنج ساله طراحی شود؛ و مجدد نخواهیم برنامه‌ای جدا از برنامه اقتصاد مقاومتی و تحت عنوان برنامه ششم تهیه کنیم و در مستندات جداگانه اثبات کنیم که این ماده برنامه ششم با فلان ماده اقتصاد مقاومتی منطبق است یعنی نیاز به تدوین دو برنامه مجزا نیست و در همین راستا باید علاوه بر ساختارهای رسمی کشور همچون سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور و مجلس شورای اسلامی و غیره، مراکز علمی همچون اساتید حوزه علمیه و اساتید دانشگاهی که در خصوص برنامه اسلامی ایرانی پیشرفت دارای نظریه‌هایی هستند در تدوین برنامه «اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل» حضور پررنگ‌تری داشته باشند تا به منصه ظهور رسیدن این برنامه و متعهد بودن همه به اقدام و عمل به آن و مشارکت جهادی که از رویکردهای مقام معظم رهبری است برخوردار شویم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha