• پنجشنبه / ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۵ / ۱۰:۵۱
  • دسته‌بندی: علم
  • کد خبر: 95023018972

در مقاله‌ای طی نشست الگوی پایه پیشرفت مطرح شد

هدف­‌گذاری‌های غیرواقعی پیامد ضعف اطلاعات آماری در کشور است

هدف­‌گذاری‌های غیرواقعی پیامد ضعف اطلاعات آماری در کشور است

در نخستین روز از نشست الگوی پایه در پنجمین کنفرانس الگوی ایرانی اسلامی پیشرفت، هشت عنوان مقاله در حوزه سیاسی اجتماعی و هشت عنوان مقاله دیگر در بخش اقتصاد مقاومتی ارائه شد.

در نخستین روز از نشست الگوی پایه در پنجمین کنفرانس الگوی ایرانی اسلامی پیشرفت، هشت عنوان مقاله در حوزه سیاسی اجتماعی و هشت عنوان مقاله دیگر در بخش اقتصاد مقاومتی ارائه شد.

به گزارش خبرنگار علمی ایسنا، در ابتدای این نشست مقالات "ارزش‌های انقلاب اسلامی و میراث آن" توسط دکتر محمدحسین پناهی، "افق و تدابیر سیاسی الگوی توسعه متعالی جمهوری اسلامی ایران" توسط دکتر علیرضا صدر و "مبانی حکومت در الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت" توسط دکتر علیرضا گلشنی ارائه شد.

همچنین دکتر سید محمد مهدی ساداتی به ارائه مقاله ای با عنوان «بسط مفهوم عدالت کیفری در الگوی اسلامی- ایرانی پیشرفت» و دکتر رسول عباسی به ارائه مقاله ای با عنوان «تدوین چارچوبی مفهومی برای مدیریت فرآیند گفتمان سازی الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت از مجرای شعارهای ملی» پرداخت.

پس از آن دکتر غلامحسین خدری، عضو هیات علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی به ارائه مقاله‌ی "واکاوی عاملیت انسانی در مفهوم توسعه" پرداخت و در رابطه با این مقاله اظهار کرد: تجربه دهه ‌های اخیر نشان می‌دهد که نظریات و الگوهای ارائه شده در خصوص مفهوم توسعه نه تنها نتوانسته است مدینه فاضله ای که انسان از آن انتظار داشت را تحصیل کند، بلکه نهادها و سبک زندگی برآمده از این نظریات در جوامع توسعه یافته، محیط زیست بشری را به شکل اساسی با خطر نابودی رو به رو کرده است.

وی در ادامه افزود: از نظر اسلام توسعه‌ای ارزشمند است که در آن همه امکانات جامعه در راستای تبیین و تثبیت ارزش‌های متعالی به کار گرفته شود؛ به طوری که افراد جامعه بتوانند با اراده و اختیار خود و با بهره‌ گیری از نیروهای درونی و امکانات موجود،‌ در جهت تکامل و اعتلای مادی و معنوی جامعه حرکت کنند.

وی همچنین با اشاره به مفهوم عاملیت انسان در توسعه از دیدگاه قرآن گفت: بر اساس این مفهوم عامل توسعه جامعه اسلامی عاطفه توام با عقل است.

عضو هیات علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی با بیان این‌که در دیدگاه غربی هدف توسعه، ایجاد و حفظ توازن محیطی، رسیدن به لذات، تامین نیازهای اساسی و به دست آوردن کیفیت زندگی مطلوب است، گفت: این اهداف اساسا با دیدگاه اسلامی در خصوص توسعه و پیشرفت متفاوت است چرا که دیدگاه اسلامی هدف نهایی توسعه را استفاده از پتانسیل‌های تعبیه شده جهان برای قرب الهی و رسیدن به هدف نهایی خلقت یعنی شناخت کامل خداوند و اطاعت و بندگی او می‌داند.

وی ادامه داد: در دیدگاه اسلام رشد و توسعه هدف نهایی نیست، بلکه به عنوان هدفی متوسط و وسیله و ابزاری در راه رسیدن انسان به فضایل اخلاقی و پیمودن مسیر قرب الهی به کار گرفته می شود.

در ادامه این نشست دکتر مهدی شاهین به ارائه مقاله ای با عنوان "اندیشه سیاسی امام خمینی (ره) و تحول تئوکراتیک و معرفتی در نظم سیاسی جامعه مدنی؛ واکاوی الگوی اسلامی- ایرانی مردم سالاری" پرداخت و گفت: در عین حال که بخشی از گفتمان مسلط در فضای انقلاب اسلامی سنتی است، می­‌تواند به نواندیشی دینی تعلق داشته باشد. چرا که با وجود محتوا و ماهیت تقریباً سنتی این تفکر، کلیت آن در قالب مردم سالاری و حکومت جمهوری طراحی شده است.

وی در ادامه با اشاره به اندیشه سیاسی امام خمینی (ره) خاطر نشان کرد: از نظر امام خمینی (ره) مهم ترین دلیل تشریع حکومت در اسلام و ضرورت نیاز به رهبری سیاسی تشکیل جامعه بر اساس عدل و قسط اسلامی و فراهم کردن زمینه‌­های لازم برای رشد فکری و دینی توده مردم، وجود اصل «اجتهاد» در فقه شیعه، استنباط احکام و وحدت ارگانیک و ادغام ساختار دو نهاد دینی و سیاسی، تبدیل ایده ولایت فقیه به نهاد اصلی در تحولات پس از انقلاب اسلامی در سطح نظری و ... بوده است.

در ادامه این مراسم، مقاله ای با عنوان "بسط مفهوم عدالت کیفری در الگوی اسلامی- ایرانی پیشرفت" توسط دکتر سید محمدمهدی ساداتی و "تدوین چارچوبی مفهومی برای مدیریت فرآیند گفتمان سازی الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت از مجرای شعارهای ملی" توسط دکتر رسول عباسی ارائه شد.

در بخش دیگری از این نشست، مقاله «اثر نا اطمینانی اقتصاد کلان بر توان اقتصاد مقاومتی در کشورهای منتخب در حال توسعه» توسط دکتر احمد جعفری صمیمی، استاد اقتصاد دانشکده علوم اقتصادی و اداری دانشگاه مازندران ارائه شد که بر اساس آن عواملی چون پرهیز از سیاستهای نوسان‌زا توسط دولت، افزایش رشد صنعتی شدن، کاهش اتکا به نفت، اصلاح نظام مالیاتی، تشویق بخش خصوصی، تشویق مصرف داخلی، رقابتی کردن صنایع و دانشگاه‌ها، اقتصاد دانش‌بنیان و تشدید تولید، اقتصاد اخلاقی - الگوی اسلامی برای تحقق اقتصاد مقاومتی پیشنهاد شد.

«روش‌شناسی الگوی اسلامی-ایرانی پیشرفت و مساله اقتصاد» از دیگر مقالاتی بود که توسط دکتر عبدالحمید معرفی محمدی ارائه و ضمن آن به مباحثی مانند مفهوم بحران و نظم اشاره شد. در این مقاله همچنین به بررسی مفهوم تضاد مشروعیت و کارایی و ارائه راهکارهایی برای حل این تضاد پرداخته شد.

در ادامه این نشست دکتر حمیدرضا نواب پور به ارائه مقاله ای تحت عنوان «پیش­نهاد افقی برای کاراتر کردن نظام آماری به منظور تولید شاخص­های ارزیابی» پرداخت و گفت: وجود الگویی اسلامی ایرانی، پیشرفت را ضروری می‌کند.

وی با بیان آن که ضعف جدی نظام آماری کشور در فراهم کردن به‌موقع آمارهای روزآمد، موجب هدف­‌گذاری‌های غیر واقعی در برنامه‌ریزی‌های توسعه‌ای خواهد شد، اظهار کرد: نبود اطلاعات آماری جامع، روزآمد و در دسترس بر مشکلات تدوین، اجرا و نظارت بر برنامه‌های توسعه‌ای می‌افزاید.

نواب پورهمچنین افزود: موفقیت برنامه‌ریزی با هر هدف و الگویی، بدون دسترسی به اطلاعات فراگیر و جدید درباره وضع موجود و نیز بدون ترسیم شاخص‌های کمی ارزیابی­، تقریباً محال است.

پس از ارائه ی این مقاله،«تحلیل ویژگی‌های مقام پولی ایده آل در سند افق آینده پیشرفت» نیز در قالب مقاله ای توسط دکتر ایمان باستانی فر، عضو هیات علمی گروه اقتصاد دانشگاه اصفهان ارائه شد که بر اساس آن، ویژگی‌ها و شاخص‌های مقام پولی ایده آل در نظام اقتصاد متعارف مطرح شد.

در این مقاله همچنین استقلال در ابزار، اهداف و استقلال از دولت، به عنوان یکی از الگوهای پیشنهادی مقام پولی پیشنهاد شد.

«بررسی رانت‌جویی و پیامدهای آن بر معیارهای الگوی اسلامی پیشرفت» از دیگر مقاله هایی بود که توسط دکتر امیر جباری در این نشست ارائه شد. طبق این مقاله درآمد حاصل از هر نوع امتیاز یا حقوق اقتصادی ویژه که افراد یا گروه های هم سود صاحب نفوذ به صورت قانونی از طریق نفوذ بر سیاستمداران، قانونگذاران یا مجریان (بوروکرات‌ها) به دست می‌آورند،‌ رانت نامیده می شود. دیگران از این امتیازات بی بهره‌اند و با دستیابی به آنها می‌توان به موقعیت‌های ممتاز سیاسی، فرهنگی و اجتماعی و سرمایه‌های مالی رسید.

در این مبحث همچنین به معیارهای پیشرفت از دیدگاه اسلام اشاره شده و تقسیم مسؤولیت‌ها بر اساس توانمندی و شایستگی افراد، پیشرفت جنبه‌های علمی از جمله خلاقیت و نوآوری، مردم سالاری بر پایه تکریم و عزت مندی، تأمین معاش افراد در حد کفاف، اتحاد و همبستگی، دینداری، عدالت و ... از معیارهای پیشرفت نام برده شد.

پس از آن «سرمایه گذاری و اهمیت آن در تحقق اهداف اقتصادی سند پیشرفت» توسط دکتر حسین محمدی و مقاله ای کوتاه با عنوان «نقش توسعه روستا و بخش کشاورزی در مقاوم سازی اقتصاد ایران» توسط دکتر سید رضا میر عسکری در این نشست ارائه شد.

پیامدهای ناگوار فساد اداری در مسیر سلامت و پیشرفت کشور

به گزارش ایسنا، در ادامه نشست الگوی پایه پیشرفت، دکتر مجید محمدشفیعی به ارائه مقاله ای تحت عنوان «عوامل و مصادیق فساد اداری و نقش آن در عدم تحقق الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت» پرداخت و گفت: با تمرکز بر سیره حضرت علی (ع) الگوسازی پیشرفت نخست مستلزم رفع موانع تحقق آن است. بی شک یکی از مهمترین این موانع، پدیده فساد اداری است که گستره آن می تواند سطح خرد تا کلان را در بر گیرد.

وی ادامه داد: این پژوهش به دنبال آن است تا با استعانت از سیره امام علی (ع) که یکی از ارزشمندترین منابع دینی است، الگویی را در شناسایی مصادیق و عوامل سبب ساز فساد اداری ترسیم کند تا گامی کوچک در جهت شناسایی راهکارهای برون رفت از این پدیده انجام شود.

محمدشفیعی با بیان این‌که رشوه، اختلاس، کلاهبرداری، اخاذی یا باج گیری، پارتی بازی، خویشاوند سالاری از مصادیق فساد اداری است، اظهار کرد: مواردی مانند نفوذ تاریخی دولت در اقتصاد و امور سیاسی، سیاست های ضعیف اقتصادی، سطح پایین آموزش، توسعه نیافتگی جامعه، پاسخ گویی ضعیف نهادهای دولتی، فرهنگ عمومی و عوامل اداری و سازمانی از عوامل بروز فساد اداری شناخته شده‌اند.

در انتهای این نشست، جلسه پرسش و پاسخی پیرامون مباحث ارائه شده برگزار و به سوالات حاضرین پاسخ داده شد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha