• دوشنبه / ۲۸ تیر ۱۳۹۵ / ۱۴:۱۷
  • دسته‌بندی: گزارش و تحلیل
  • کد خبر: 95040116458
  • خبرنگار : 71516

/تحلیل/

آمریکا به دنبال ایجاد پایگاه‌های نظامی جدید در جزایر یمن

آمریکا به دنبال ایجاد پایگاه‌های نظامی جدید در جزایر یمن

به دنبال اظهارات جوزف ووتل، رئیس فرماندهی مرکزی ارتش آمریکا درباره افزایش حضور نظامی این کشور در یمن، اکنون نگاه‌ها به جزایر استراتژیکی مثل سقطری و جزایر باب المندب دوخته شده که احتمالا از پایگاه‌های نظامی جدید آمریکا استقبال کنند؛ آمریکایی که با چراغ سبز دولت از قدیم الایام در یمن حضور نظامی داشته است.

به گزارش ایسنا، روزنامه لبنانی الاخبار در تحلیلی نوشت، از آوریل گذشته بار دیگر آمریکا به نقش مستقیم خود در یمن بازگشته است. واشنگتن از رخدادهای کنونی یمن برای تقویت حضور نظامی خود با عنوان "مبارزه با تروریسم" و پس از گذشت یک سال از عقب‌نشینی نیروهایش از پایگاه نظامی العند و سفارت آمریکا در صنعا بهره‌برداری می‌کند.

وزارت دفاع آمریکا اواسط ژوئن گذشته اعلام کرد که حضور تعدادی از نیروهای زمینی این کشور برای کمک به نیروهای ائتلاف در پایگاه العند تنها مقدمه‌ای برای تبدیل پایگاه به یک پایگاه جدید آمریکایی است. چند روز پیش جوزف ووتل که وظیفه نظارت بر نیروهایش در منطقه را برعهده دارد، گفت: واشنگتن در حال بررسی افزایش حضور نظامی خود در یمن برای مقابله بهتر با القاعده است.

وی به خبرگزاری رویترز گفت که تعدادی از پایگاه‌ها در یمن احتمالا برای استقرار نیروهای آمریکایی مناسب باشند. وی این پایگاه‌ها را مشخص نکرد.

اظهارات ووتل یک ماه پس از تأکید مسئولان آمریکایی بر تصمیم ارتش این کشور برای تمدید مهلت نیروهای عملیات ویژه‌ای است که آوریل در یمن مستقر شدند. براساس گزارش روزنامه واشنگتن پست، وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) ماه گذشته میلادی تیم دیگری از نیروهای عملیات ویژه خود را در مأموریت جداگانه‌ای برای تقویت امنیت به یمن فرستاد. واشنگتن پیشتر نزدیک به ۱۵۰ تن از تفنگداران دریایی را در پایگاه نظامی العند مستقر کرد؛ جایی که نیروهای اماراتی از یک سال پیش از آن به عنوان مرکز آموزش نظامی استفاده می‌کنند.

در حالی که ووتل به پایگاه‌های جدیدی که نیروهای آمریکایی در آنجا مستقر خواهند شد، اشاره‌ای نکرد آمریکا دنبال مستقر کردن نیروهایش در جزیره سقطری و جزایر دیگر در باب المندب است.

اظهارات ووتل همزمان با افزایش حملات پهپادهای آمریکایی به پایگاه‌های القاعده در استان‌های شبوه، مأرب و حضرموت ایراد شد. القاعده نیز عملیات خود را در دوره اخیر در استان‌های عدن و حضرموت تشدید کرده و مقرهای وابسته به نیروهای ائتلاف عربی را هدف قرار می‌دهد.

حضور نظامی آمریکا در یمن براساس استراتژی مبارزه با تروریسم به بیش از ۱۰ سال قبل برمی‌گردد. اما تلاش آمریکا برای تقویت خود در یمن موجب خشم و ناخرسندی بسیاری از مسئولان شده است. برخی مسئولان سیاسی آن را اشغال جدیدی به بهانه مبارزه با القاعده و با چراغ سبز عبد ربه منصور هادی، رئیس‌جمهور مستعفی یمن از زمان رسیدنش به قدرت در سال ۲۰۱۲ می‌دانند. هادی در آن زمان به سفارت آمریکا اجازه داد ۱۵۰ نیرو از تفنگداران دریایی را مستقر کند. او بعدا اجازه مشارکت نیروهای آمریکایی در عملیات ارتش یمن علیه القاعده در استان أبین و تبدیل پایگاه العند به یک پایگاه آمریکایی را داد. منصور هادی به این دلیل در معرض انتقادات شدیدی قرار گرفت و در همان سال در سخنرانی خود مقابل دانشجویان دانشکده نظامی در صنعا از حضور آمریکا دفاع کرد. وی حضور نظامی آمریکا را به توافق همکاری میان یمن و آمریکا در زمینه مبارزه با تروریسم مرتبط دانست.

در همین راستا دامنه حملات آمریکا در یمن طی دوره هادی به ۱۱ استان رسید و این نشان دهنده پیشروی القاعده به عنوان یک واکنش علیه افزایش حملات آمریکا علیه این گروه علاوه بر افزایش عملیات‌های انتقام جویانه القاعده علیه دولت مستعفی یمن بود.

براساس گزارشات پهپادهای آمریکایی در سال ۲۰۱۳ بیش از ۳۳ حمله را انجام دادند که به کشته شدن بیش از ۱۵۰ تن منجر شد. بیشتر کشته شدگان غیرنظامی بودند. با اینکه آمریکا به دنبال حملات ۱۱ سپتامبر عملیاتی را علیه القاعده آغاز کرد اما گزارشات کشورهای غربی حاکی از این است که مجموع حملات پهپادهای آمریکایی از ۲۰۰۲ تا مارس ۲۰۱۴ بین ۱۶۹ تا ۲۵۹ حمله بوده است.

در همین حال نیز القاعده فیلمی را در یوتیوب منتشر و در آن از پادگان نظامی جدیدی برای نیروهایش پرده برداشت. به نظر می‌رسد این پادگان در یکی از مناطق مرزی بین ابین و شبوه قرار دارد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha