• سه‌شنبه / ۵ مرداد ۱۳۹۵ / ۱۰:۰۰
  • دسته‌بندی: آموزش و پرورش
  • کد خبر: 95050102837
  • خبرنگار : 71424

آینده تحصیلی دانش‌آموزان رشته «علوم و معارف اسلامی»

آینده تحصیلی دانش‌آموزان رشته «علوم و معارف اسلامی»

دبیرکل شورای عالی آموزش وپرورش از برگزاری نخستین همایش"جایگاه رشته علوم ومعارف اسلامی درنظام آموزش و پرورش"روز چهاردهم مردادماه 95 درشهرمشهد خبر داد.

مهدی نوید ادهم درگفت وگو با ایسنا، درباره ضرورت برگزاری و اهداف این همایش، افزود: مجموعه تعلیم وتربیت جمهوری اسلامی ایران به منظور زمینه سازی برای تربیت و تامین سرمایه انسانی کشور، نیازمند توجه ویژه به زمینه ها، ساختارها، فرآیندها و رشته‌های آموزشی، پرورشی و پژوهشی لازم به عنوان اضلاع و ابعاد پیشتاز و پیشران در تحقق سند تحول بنیادین نظام آموزش وپرورش است.

وی اظهار کرد: در این میان انتخاب نقش راهبردی رشته‌های علوم انسانی که زیربنای پیشرفت و توسعه یافتگی درکشور  است با جهت گیری محتوایی علوم و معارف اسلامی از اولویتهای اساسی توسعه آموزشی علوم انسانی در سطح پایه(همگانی) و عالی است.

نویدادهم خاطرنشان کرد: دراین راستا، بسط وگسترش رشته علوم ومعارف اسلامی، نیازمند تدوین اهداف، سیاستها و راهبردها از طریق  بررسی های امکان سنجی، نیازسنجی، ارزیابی مستمر و نیز ایجاد هم افزایی در آراء ونظرات و تجربیات صاحب نظران، کارشناسان، مسئولان و مدیران سطوح مختلف است که یکی از راه‌های حصول آن ایجاد فضایی برای بحث و تبادل نظر است که درقالب همایش مذکور دست یافتنی خواهد بود.

دبیرکل شورای عالی  آموزش و پرورش متذکرشد: این همایش دارای چند محور و چهار کمیسیون تخصصی است که با حضور اندیشمندان حوزه و دانشگاه ونیز مدیران با تجربه ومسئولان ومتولیان ستادی نظام آموزش وپرورش، موضوعات مختلف مورد تجزیه وتحلیل قرار گرفته تا به نتایج راهبردی وکاربردی در راستای اهداف همایش دست یابیم.

نویدادهم با اشاره به موضوع کار کمیسیونها، افزود: کمیسیون تدوین راهبردهای بسط و گسترش رشته علوم و معارف اسلامی با مشارکت دستگاه‌ها و موسسه‌های دولتی وغیردولتی، کمیسیون بررسی مشکلات و چالشهای فراروی مدارس علوم ومعارف اسلامی به منظور ارتقای کمی وکیفی وضعیت موجود، کمیسیون بررسی چگونگی استمرار و توسعه علمی وتربیتی فارغ التحصیلان مدارس علوم ومعارف اسلامی در مراکز و موسسات آموزش عالی دانشگاهی وحوزوی، کمیسیون بررسی و ترسیم افق شغلی و خدمتی برای فارغ التحصیلان مدارس علوم و معارف اسلامی با انطباق برنیاز کشور در فعالیت و کار از مهمترین کمیسیونهای این همایش است.

دبیرکل شورای عالی آموزش وپرورش درباره اهداف برپایی همایش، خاطرنشان کرد: پرداختن به احیاء وارتقای رشته علوم ومعارف اسلامی یک تکلیف است ، چون هنوز این رشته در ساختار و نظام آموزش و پرورش ایران از جایگاه مطلوبی برخوردارنیست و برای عموم مردم رشته‌ای ناشناخته محسوب می شود .

نوید در ادامه تصریح کرد: از آن جایی که یکی از مراکز امید مقام معظم رهبری درتربیت وساختن نوجوانان وجوانان آینده ساز کشور اسلامیمان ایران؛ آموزش و پرورش و بویژه این رشته(علوم ومعارف اسلامی) است، به پیشنهاد بنیاد فرهنگی رضوی و محوریت دبیرستان علوم ومعارف اسلامی امام رضا"ع" وبا هدف استفاده از تمام ظرفیتهای ممکن برای احصای نقاط قوت و ضعف این رشته و تسهیل و تسریع در ارتقای آن از طریق همیاری همه افراد صاحب نظر؛ دلسوز و باتجربه درسراسر کشور از جمله مدارس شهید مطهری و سازمان مدارس صدرا و... با حمایت شورای عالی آموزش و پرورش  و همراهی معاونت ها و سازمان های ذیریط در وزارت آموزش و پرورش این همایش برگزار خواهد شد.

نوید در معرفی رشته علوم و معارف اسلامی خاطرنشان کرد: رشته علوم  و معارف اسلامی یکی از چهار رشته مصوب شاخه نظری در دوره متوسطه دوم محسوب می شود که دانش آموزان سال نهم (سال آخر دوره متوسطه اول) پس از موفقیت می توانند با توجه به علاقه، انگیزه، هوش واستعداد و آینده شغلی؛ رشته تحصیلی خود را انتخاب کنند، رشته تحصیلی علوم ومعارف اسلامی از رشته‌هایی است که ادامه تحصیل درآن می تواند علاقه مندان را به بالاترین مراحل علمی و اخلاقی برساند.

دبیرکل شورای عالی آموزش وپرورش درباره این که دانش آموزان این رشته چه دروسی را باید بگذراندن، گفت: بعضی از دروس این رشته عمومی است و درهمه رشته‌ها گذرانده می شوند مانند زبان انگلیسی؛ بعضی از دروس با دروس رشته علوم انسانی مشترک است مثل جغرافیا، آمار و روان شناسی؛ بعضی از دروس هم دروس تخصصی  رشته علوم ومعارف مثل احکام، اخلاق، عربی ویژه معارف، فن سخنوری است.

نوید به مساله ادامه تحصیل دانش آموختگان این رشته اشاره وخاطرنشان کرد: دانش آموختگان این رشته با توجه به علاقه وتوانایی خود می توانند درحوزه های علمیه و تمامی رشته های علوم انسانی، علوم قرآن و حدیث و... به تحصیلات تکمیلی بپردازند. برای تحصیلات تکمیلی می توانند براساس دفترچه راهنمای انتخاب رشته‌های تحصیلی، تمامی رشته های علوم انسانی را انتخاب کنند مانند الهیات و معارف اسلامی و تمامی گرایش های آن- مدیریت و گرایش های آن مثل(مدیریت صنعتی- دولتی وبازرگانی) حقوق وعلوم قضایی با گرایش های آن ـ علوم اقتصادی با گرایش های آن مثل امور بانکی-حسابداری، بیمه، اکو، امور گمرک کالا(سیستم توزیع کالا) روانشناسی وتمام گرایش های آن، علوم اجتماعی وتمام گرایش های آن، علوم سیاسی،کتابداری،مدیریت برنامه ریزی آموزشی، امور تربیتی، علوم سیاسی، روابط بین الملل،مددکاراجتماعی، تاریخ، جغرافیا، زبان وادبیات فارسی و گرایش های مختلف آن، گروه آزمایش هنر و زبان های خارجی با گرایش های آن است.

دبیرکل شورای عالی آموزش وپرورش با اشاره به این که فارغ التحصیلان علوم ومعارف اسلامی که در رشته های مختلف دانشگاهی وحوزوی ادامه تحصیل داده اند می توانند در بسیاری از  مراکز مهم علمی وپژوهشی خدمت کنند افزود: اکنون مدارس متعددی از این قبیل درسراسر کشور فعال هستند که مهم ترین آنها دبیرستان‌های پسرانه و دخترانه شهید مطهری وابسته به مدرسه عالی شهید مطهری تهران، دبیرستان های پسرانه ودخترانه معارف صدرا وابسته به سازمان تبلیغات اسلامی؛ دبیرستان علوم ومعارف اسلامی امام رضا (ع) وابسته به آستان قدس رضوی درمشهد؛ دبیرستان امام صادق(ع) درتهران وابسته به دانشگاه امام صادق(ع)؛ دبیرستانهای هدی وابسته به جامعه الزهرا(س) و دبیرستان مربوط به جامعه المصطفی العالمیه است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha