• دوشنبه / ۲۶ مهر ۱۳۹۵ / ۱۰:۳۷
  • دسته‌بندی: تولید و تجارت
  • کد خبر: 95072615017
  • خبرنگار : 71473

همه بیم و امیدهای صادراتی (۱۳)

نگاه غالب در ایران به واردات است تا صادرات

نگاه غالب در ایران به واردات است تا صادرات

نایب رییس کمیسیون انرژی اتاق تهران معتقد است نگاه غالب در ایران بیشتر به سمت واردات است تا صادرات و برای رسیدن به رشد صادراتی مطلوب باید دیپلماسی اقتصادی را با کشورهایی که هدف‌های صادراتی‌مان هستند دنبال کنیم تا بتوانیم درآمد صادراتی بدست آوریم.

حمیدرضا صالحی در گفت‌وگو با ایسنا، گفت: بر اساس آخرین آمارهایی که از وضعیت صادرات ارائه شده، جهت گیری کلی صادرات مطلوب بوده و صادرات نفتی و غیرنفتی با رشد همراه شده است.  

وی افزود: البته بیشتر این افزایش در بخش پتروشیمی، میعانات گازی و به طور کلی صنایع بالادستی بوده است و برای اینکه بتوان ارزیابی درستی از وضعیت کلی صادرات داشت باید بیشتر صادرات کالاهای صنعتی و خدمات فنی و مهندسی را مدنظر قرار داد.  

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران تصریح کرد که در صورت اتخاذ کردن سیاست های مناسب صادراتی و همچنین اصلاح زیرساخت های صادراتی در حوزه کلان می توان نسبت به جهش صادراتی امیدوار بود.

صالحی با بیان اینکه موضوع نرخ ارز در روند صادرات بسیار تاثیرگذار است، ادامه داد: هنور مشکلات اساسی از جمله واقعی نبودن نرخ ارز برای صادرات وجود دارد که مسئله بسیار جدی است، اگر صادرات در چین رشد کرد به این دلیل بود که نرخ یوان را پایین نگه داشتند و توانستند صادرات‌شان را با سرعت بیشتری پیش ببرند.  

نایب رییس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی تهران عنوان کرد: در ایران نگاه‌مان بیشتر به سمت واردات است و طی ۵۰ سال گذشته تا به امروز واردات بر صادرات در کشور ما غلبه داشته است البته امروز آمارها نشان می دهد که صادرات به واردات پیشی گرفته است اما نگاه در مجموع به سمت واردات است تا صادرات.  

وی اضافه کرد: برای داشتن رویکرد صادرات محور باید بسیار کار کرد و صادرکنندگان را مورد حمایت قرار داد تا بازارهای با ثبات برای صادرکنندگان فراهم شود که بخش عمده این کار بر عهده دولت است.  

صالحی با اشاره به برخی چالش های در عرصه صادرات گفت: بخش صادرات به دلیل اینکه متولی مشخصی نداشته است و از یک نقشه را برخوردار نبوده است بیشتر حرکت ها و اقدامات انجام شده مبتنی بر صحیح و خطا بوده و برای همین آسیب هایی را به وجود آورده است و از بعضی از فرصت های صادراتی مان را با رقابت مخربی که بین تولیدکنندگان در داخل شکل گرفت در برخی بازارها از جمله بازار عراق از دست دادیم، در واقع عدم یک مدیریت هماهنگ در این مسئله تاثیرگذار بود.

نایب رییس کمیسیون انرژی اتاق ایان همچنین تصریح کرد که برای داشتن روند مناسب صادراتی باید با کشورهایی که بازارهای صادراتی مان هستند بیشتر رفت و آمد کنیم تا امکان بازاریابی برای فعالان بخش خصوصی و صادرکنندگان فراهم شود. همچنین باید بتوانیم با سیاست های دولتمردان دیپلماسی اقتصادی را با این کشورهایی که مقاصد صادراتی مان هستند دنبال کنیم تا این دیپلماسی اقتصادی تبدیل به درآمدهای صادراتی برای کشور شود.      

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha