• سه‌شنبه / ۲۷ مهر ۱۳۹۵ / ۱۶:۰۴
  • دسته‌بندی: گزارش و تحلیل
  • کد خبر: 95072716374

عملیات موصل، ریسک حساب شده برای آمریکا و اوباما

عملیات موصل، ریسک حساب شده برای آمریکا و اوباما

مقامات آمریکایی و غیر آمریکایی می‌گویند، بغداد و واشنگتن برای آزادسازی موصل نبردی حیاتی را آغاز کرده‌اند بدون اینکه در نظر بگیرند بر این منطقه تکه تکه شده پس از خروج نیروهای داعش چگونه حکمرانی شود.

به گزارش ایسنا، به نوشته خبرگزاری رویترز، مقامات آمریکایی به این شکاف‌ها و مخاطرات در برنامه آزادسازی موصل اشاره کرده‌اند آن هم در میان نگرانی‌ها نسبت به اینکه آیا شکست داعش در پایتخت خلافت خودخوانده آنها در عراق می‌تواند راه را برای توافقات قومی و مقابله با کسانی که به دنبال الحاق اراضی این شهر به مناطق خود هستند، باز کند؟

اما همین مقامات تاکید می‌کنند راه حل جایگزین برای تعیین سیاست‌های قومی در عراق که نیازمند گذشت زمان است، چندان واقع گرایانه نمی‌نمایاند. این افراد همچنین خاطرنشان می‌کنند، حالا که داعش از نظر نظامی آسیب‌های زیادی را متحمل شده، وقت حمله است و باید به این حملات ادامه داد.

همزمان مقامات عراقی و غربی می‌گویند، برنامه‌ها برای واگذاری کنترل موصل به خود مقامات استانی و محلی و کمک به صدها هزار نفر از شهروندانی که توانسته‌اند از جنگ در این منطقه بگریزند، اکنون در دستور اجرا قرار دارند. اما به ادعای همین مقامات مساله‌ای که نادیده انگاشته شده، بررسی ثبات آینده در عراق است. در میان کسانی که به شدت در شمال عراق درگیر ادعاهای منطقه‌ای هستند می‌توان از کرکوک و مرز ناآرام منطقه خودمختار کردها نام برد.

در موصل هنوز اما زمان لازم است تا مشخص شود قدرت چگونه در میان اعراب سنی، کردها، اقلیت ترکمان، مسیحی‌ها، ایزدی‌ها و سایرین به اشتراک گذاشته می‌شود.

لقمان فیلی، سفیر سابق عراق در واشنگتن نیز معتقد است، در حالی که برنامه‌های نظامی روبه پیشرفت است در عرصه سیاسی "هنوز نیاز به نوسازی و بازسازی وجود دارد".

آمریکا طی سال‌های اخیر همواره تاکید کرده که دوران پس از جنگ می‌تواند به مراتب مسائل و مشکلات و حتی درگیری‌های متعددی در پی داشته باشد. واشنگتن در سال 2003 بدون برنامه دقیق برای دوران پس از جنگ، با نیروهای ناکافی به عراق حمله و بلوایی را به پا کرد که هنوز پس از 13 سال این کشور را در بر گرفته است.

در افغانستان نیز طالبان 15 سال پس از همکاری آمریکا و افغانستان در بیرون راندن آنها از کابل باز هم به پیشروی‌هایی دست یافته می‌یابد.

نیروهای دولتی عراق با حمایت نیروی هوایی و زمینی ائتلاف ضد داعش روز گذشته (دوشنبه) مراحل حساس و حیاتی عملیات بازپس‌گیری موصل را آغاز کردند. مقدمات این عملیات از ماه ژوئیه در حال فراهم شدن بود و انتظار می‌رود اگر به ماه‌ها نکشد هفته‌ها به طول بینجامد. طبق برنامه، نیروهای دولتی عراق، مبارزان قبایل سنی و  پیشمرگ‌های کرد در ابتدا این شهر را محاصره می‌کنند و سپس تلاش برای خارج کردن 4 تا 8 هزار شبه نظامی داعشی از موصل آغاز می‌شود.

برت مک گورک، نماینده رئیس جمهور آمریکا در امور مبارزه با داعش در این باره به خبرنگاران گفت: اگر ما تلاش کنیم تا همه مسائل را پیش از موصل حل کنیم داعش هرگز از موصل بیرون نخواهد رفت. این جنگ اکنون واقعا جنگ عزم و اراده است.

در این میان برای باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا بسیار مهم است که با بازپس گیری مناطق بیشتری از موصل، همزمان با ترک سمتش میراث بهتری از خود به جای بگذارد. عملیات موصل سه هفته پیش از انتخابات هشتم نوامبر ریاست جمهوری آمریکا آغاز شده.

یک دیپلمات غربی که خواست نامش فاش نشود با تایید این ادعا می‌گوید: تمایل شدیدی وجود دارد که در این مدت زمان تا جای ممکن علیه داعش پیشروی‌هایی صورت گیرد.

تصمیم برای حمایت از اقدام حیدر العبادی، نخست وزیر عراق در حمله به موصل که 30 هزار نیرو دولتی برای آن تجهیز شده، در ادارات کلیدی دولت اوباما اتخاذ شد اما برخی از مقامات اطلاعاتی و دفاعی آمریکا این سوال را مطرح می‌کنند که آیا ارتش بازسازی شده عراق برای این حمله آماده است؟

آنها همچنین نسبت به دوران پس از این جنگ پیچیده ابراز نگرانی و اظهار می‌کنند، ممکن است در پس این جنگ یک کابوس سیاسی در راه باشد چرا که سنی‌ها، کردها، شیعیان و ... هر کدام تلاش می‌کنند قسمتی از شهر را که با کمک یکدیگر بازپس گرفته‌اند، تحت کنترل بگیرند.

یکی از مقامات دولتی، پیش از اعلام جنگ از سوی العبادی در این باره گفته بود: در برخی حلقه‌ها در واشنگتن برخی می‌خواهند همه چیز سرجای خود قرار گرفته و بعد عملیات موصل آغاز شود. خلل وارد کردن در تمرکز نیروهای عراقی در نبرد نظامی‌شان برای حل تمامی درگیری‌های طولانی مدت سیاسی، تنها به از دست دادن فرصت موجود علیه داعش ختم خواهد شد.

در این میان مقامات دیگر به آسیب‌های دیگری هم که این تاخیر می‌تواند در پی داشته باشد اشاره می‌کنند.

در همین حال ترکیه که روابط تاریخی و فرهنگی قدیمی با موصل دارد می‌گوید، نیرویی که این کشور آموزش داده است اکنون در شمال عراق در نبرد موصل مشارکت می‌کند. شبه نظامیان شیعه قدرتمند نیز نقشی در این میان می‌خواهند و به این ترتیب نگرانی‌ها را درباره احتمال بروز درگیری‌های قومی در موصل که اکثر ساکنان آن سنی هستند، افزایش می‌دهد.

مقامات آمریکایی می‌گویند، پس از هفته‌ها دیپلماسی منطقه‌ای متشنج، یکی از نمایندگان ارشد واشنگتن پیامی را تحت این عنوان به خانه آورد که تمامی نیروها باید تحت فرماندهی العبادی در این عملیات شرکت کنند.

در حالی که مسائل بزرگتری همچنان برای بعدها باقی مانده است، برنامه‌ها برای مدیریت موصل و ایجاد ثبات در آن در آینده نزدیک و پس از فروکش کردن درگیری‌ها تعیین شده است. براساس این برنامه نوفل حمادی، استاندار نینوا که موصل مرکز آن است، مجددا مسئولیت این استان را بر عهده می‌گیرد و شهر به چندین منطقه با شهرداران محلی برای هر کدام تقسیم می‌شود.

حمادی در کنار نمایندگان ارشد از بغداد و اربیل به کنترل این منطقه می‌پردازد. نظارت بر روند فرار غیرنظامیان از موصل نیز با درس گرفتن از نبرد فلوجه بهبود یافته است.

در همین حال مقامات عراقی و آمریکایی در تلاشند تا راه خروجی امن برای غیرنظامیان از شهر تضمین کنند و در ایست‌های بازرسی مقامات استانی حضور یافته و از سوی گروه‌های غیردولتی بین المللی نظارت شوند.

این مقامات همچنین امیدوارند که مردم موصل در صورت امکان در خانه‌های خود بمانند و مساله‌ای همانند شهرهایی چون تکریت، فلوجه و رمادی که تقریبا در جریان آزادسازی تخلیه شدند، پیش نیاید.

سازمان ملل برآورد کرده است نبرد موصل ممکن است حدود یک میلیون بی‌خانمان بر جای بگذارد.

یکی از مقامات وزارت خارجه آمریکا می‌گوید: این شانس وجود دارد که تعداد مردم از این رقم کمتر باشد اما قطعا فرض گرفتن این مساله در این شرایط بسیار خطرناک است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha