• دوشنبه / ۲۵ بهمن ۱۳۹۵ / ۱۲:۰۶
  • دسته‌بندی: انرژی
  • کد خبر: 95112517476
  • خبرنگار : 71498

بیلان آبی تهران مثبت شد

بیلان آبی تهران مثبت شد

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای تهران گفت: براساس آمار بارندگی‌ها تا ساعت شش صبح امروز میانگین بارش‌های استان تهران ۱۴۱ میلی‌متر ثبت شده که این مساله نشانه مثبت شدن بیلان آبی استان تهران در قیاس با سال گذشته دارد.

به گزارش ایسنا، محمدرضا بختیاری امروز در نشست خبری با بیان اینکه میانگین بارش‌ها در استان تهران در همسنجی با سال آبی گذشته یک درصد افزایش یافته است، اظهار کرد: این رقم نه تنها نسبت به سال گذشته مثبت بوده، بلکه در مقایسه با میانگین درازمدت نیز هشت درصد رشد را نشان می دهد.

به گفته وی براساس پیش‌بینی‌های صورت گرفته تا پایان شهریور ماه سال آینده میانگین بارش‌های استان تهران به ۲۵۰ میلیمتر می‌رسد.

وی با اشاره به اینکه امروز بیلان بارش ها در تهران مثبت شده است افزود: بیلان بارش ها در تهران از ابتدای سال آبی تا پایان دیماه حدود ۲۵ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهش داشت ولی با بارش های بهمن ماه این بیلان تغییر کرد و هم اکنون مثبت شده است.

وی ادامه داد: تا دیروز (یکشنبه) میزان بارش های کشور حدود ۸۹ میلیمتر بوده که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل ( ۱۴۰ میلیمتر)، ۳۶ درصد و نسبت به متوسط دراز مدت ۲۹ درصد کاهش داشته است.

انتقال ۱۶۰میلیون متر مکعب از آب سد لار به تهران

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای تهران گفت: با احداث تونلی از سد لار به تهران، ۱۶۰میلیون متر مکعب از آب سد لار به تهران منتقل می شود.

وی با بیان این مطلب که سد لار حداکثر قادر به نگهداری ۳۰ میلیون مترمکعب آب است اظهار داشت: این سد ۱۵۰ تا ۲۰۰ میلیون مترمکعب فرار آب دارد و قرار است از پایین دست مخزن به میزان ۱۶۰میلیون مترمکعب آب از طریق تونل به تهران منتقل شود.

وی ادامه داد: در مدت ۵ سال تونلی به طول ۳۰ کیلومتر از محل فرار آب سد لار تا  بالادست سد لتیان احداث می شود و آب فراری لار را که عمده آن هم‌اکنون به دریای خزر می‌ریزد، مهار شده و به مصرف تهران می رسد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای تهران با اشاره به اینکه در ۱۵ سال اخیر ۱۱۰ میلیارد مترمکعب در کشور بیلان منفی داشتیم و بیش از آنچه که باید از منابع آب زیر زمینی استفاده کرده‌ایم، اظهار داشت: در استان تهران ۳۰ میلیون مترمکعب اضافه برداشت صورت می‌گیرد.

وی ادامه داد: درحالیکه نبایستی بیش از۴۰ درصد از منابع آب تجدیدپذیر استفاده کنیم، افزود: در تهران ۶۰ تا ۶۵ درصد، در کشور به صورت متوسط ۸۰ تا ۸۵ درصد و در برخی استان‌ها تا ۱۱۵ درصد از این منابع برداشت‌ می‌شود.

بختیاری سپس از دشت های تهران به عنوان دشت ممنوعه بحرانی یاد کرد و افزود: تمام دشت‌های تهران، از جمله دشت شهریار و ورامین ممنوعه هستند و دشت آزاد برای برداشت آب نداریم.

وی گفت: در دشت های جنوب شرقی و جنوب غربی تهران فرونشست صورت می گیرد و در جاهای مختلف شاهد ۳ تا ۳۰ متر فرونشست زمین هستیم.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای تهران با اشاره به اینکه مراکز جدید سکونت مانند پرند  و پردیس شرایط تامین آب را سخت‌تر کردند یادآور شد: بخشی از آب شرب پردیس نیز از آب‌های زیر زمینی تامین می‌شود و بقیه نیاز های آبی از منابع سطحی تامین می شود.

بختیاری با اشاره به ۳۲ هزار چاه غیرمجاز در کشور و کاهش مقدار برداشت چاه‌های مجاز گفت: برای اینکه نسل آینده نفرین‌مان نکند؛ باید مقدار برداشت آب را کاهش دهیم و روش آبیاری در کشاورزی را از غرقابی به قطره ای تغییر دهیم.

وی تصریح کرد: در طرح تعادل بخشی در استان تهران ۱۴ میلیارد تومان اعتبار تخصیص یافته بود که تاکنون پرداخت نشده ولی از محل اعتبارات داخلی شرکت موفق شدیم ۸۳۰ حلقه چاه غیر مجاز را مسدود و ۴۱۸ دستگاه کنتور فهام را بر روی چاه های مجاز نصب کنیم.

وی با اعلام اینکه ۱۳هزار حلقه چاه مجاز و ۳۲ هزار چاه غیرمجاز در کشور داریم، گفت: از این تعداد، ۱۰ هزار حلقه چاه غیرمجاز مربوط به شهر تهران و منازل است که چون عمق آنها کم بوده و آسیبی به منابع آبی زیرزمینی نمی رساند ساماندهی می‌ شوند.

مدیرعامل آب منطقه ای تهران سپس به پروژه ایجاد فضای سبز در دو طرف اتوبان حدفاصل عوارضی تهران تا فرودگاه امام خمینی (ره) اشاره کرد و افزود: متولی این پروژه درختکاری مسئولان حرم مطهر امام خمینی (ره) هستند و آب مورد نیاز این طرح که از سال آینده آغاز می شود با حفر ۵ حلقه چاه تامین می شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha