• سه‌شنبه / ۲۶ بهمن ۱۳۹۵ / ۱۷:۰۰
  • دسته‌بندی: سیاست خارجی
  • کد خبر: 95112618691
  • خبرنگار : 71579

الکویتیه با بررسی روابط دو کشور؛

الصباح اولین مقام عربی بود که پس از انقلاب به ایران سفر کرد

الصباح اولین مقام عربی بود که پس از انقلاب به ایران سفر کرد

یکی از خبرگزاری های کویتی در یک گزارشی به روابط ایران و کویت پرداخت و نوشت:‌ الصباح، امیر کویت اولین مقام بلندپایه عربی بود که پس از پیروزی انقلاب جمهوری اسلامی به ایران سفر کرد.

به گزارش ایسنا، الکویتیه نوشت:‌ روابط ایران و کویت به زمان قبل از استقلال کویت باز می‌گردد و در دهه های چهلم و پنجاهم قرن گذشته تبادل تجاری میان بنادر کویت و بنادر خرمشهر، بوشهر و بندرعباس رواج یافت. پس از پیروزی کویت در سال ۱۹۶۱ ایران جزو اولین کشورهایی بود که استقلال کویت را به رسمیت شناخت و بعد از آن در سال ۱۹۶۲ روابط دیپلماسی دوجانبه ایجاد کرد، در سال ۱۹۷۹ شیخ صباح احمد الجابر الصباح که در آن زمان معاون نخست وزیر و وزیر خارجه کویت بود به ایران سفر  کرد و این اولین سفر یک مقام بلندپایه عربی به ایران پس از پیروزی انقلاب اسلامی است.

زمانی که صدام به کویت حمله کرد، ایران این اقدام صدام را محکوم کرد و مصوبه ۶۶۰ شورای امنیت که به موجب آن عراق باید از خاک کویت خارج می شد را تایید کرد و پس از آزاد سازی کویت، هر دو کشور برای ایجاد و تحکیم روابط در زمینه های مختلف و به خصوص سیاسی، اقتصادی و امنیتی تلاش کردند.

الکویتیه در ادامه نوشت: شیخ صباح احمد الجابر الصباح  در سال ۲۰۰۳ که در آن زمان وزیر خارجه کویت بود، برای گفت‌وگو درباره اوضاع منطقه و خصوصا آمادگی واشنگتن برای حمله نظامی به عراق به ایران سفر کرد. در آن گفت‌وگو هر دو کشور به اهمیت رسیدن به راه حل مسالمت آمیز تاکید کرد و از دولت عراق خواستند تا مصوبات شورای امنیت را اجرا کنند.

همچنین در این سفر دو کشور سه تفاهمنامه اقتصادی، فنی و تجاری امضا کردند و به این توافق رسیدند که سطح کمیسیون تجارت مشترک را بالا ببرند و آن‌را به کمیته عالی همکاری‌های اقتصادی، فرهنگی، علمی، ‌نظامی و امنیتی تبدیل کنند که ریاست آن را وزرای خارجه هر دو کشور بر عهده گرفتند.

این خبرگزاری در ادامه نوشت:‌ در فوریه ۲۰۰۶ محمود احمدی‌نژاد، رئیس جمهور پیشین ایران به کویت سفر کرد و با امیر کویت دیدار و در مورد روابط دو جانبه و راه های تقویت آن بحث و تبادل نظر کردند.

در زمینه همکاری‌های امنیتی نیز هر دو کشوربه این نتیجه رسیدند که هماهنگی میان دو کشور برای ایجاد امنیت داخلی و خارجی لازم است و در این راستا در سال ۱۹۹۲ شیخ احمد محمود الجابر الصباح وزیر خارجه کویت در آن زمان به تهران سفر کرد، در این سفر هر دو کشور به این توافق رسیدند که کمیته مشترک مبارزه با قاچاق مواد مخدر ایجاد کنند و در ژوئن ۱۹۹۶ شیخ محمد خالد احمد الصباح، وزیر کشور کویت در آن زمان به ایران سفر کرد و در این سفر تفاهمنامه‌ای در زمینه راه‌های تقویت همکاری‌های امنیتی و مبارزه با قاچاق مواد مخدر با وزیر کشور ایران امضاء کرد.

همچنین در سپتامبر ۲۰۰۲، شیخ جابر مبارک الحمد الصباح، وزیر دفاع کویت در آن زمان به تهران سفر کرد و تفاهمنامه دو جانبه دفاعی امضا کرد که این تفاهمنامه اولین تفاهمنامه ایرانی – عربی در این زمینه به شمار می رود.

الکویتیه در ادامه گزارش نوشت: در زمینه اقتصادی نیز تبادل تجاری دو کشور پیشرفت قابل ملاحظه ای داشته است و کشور کویت، آهن، جامدات، لوله‌های فلزی و اوره به ایران صادر می‌کند و میوه، سبزیجات، آجیل، قالی و مصالح ساختمانی از ایران وارد می‌کند و هر دو کشور تفاهمنامه‌های اقتصادی و تجاری زیادی با هم امضا کردند.

 در زمینه انسانی نیز شورای همکاری خلیج فارس که کشور کویت عضو آن است، در سال ۲۰۰۳ مبلغ ۴۰۰ میلیون دلار به زلزله زدگان بم اهدا کرد.

به گزارش ایسنا، رئیس‌جمهور کشورمان برای سفری یک روزه و به دعوت رسمی پادشاه عمان و امیر کویت قرار است به این کشورها سفر می‌کند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha