دکتر ایرج حریرچی در گفتوگو با ایسنا در خصوص نحوه عملکرد رسانهها در ایام برگزاری انتخابات ریاست جمهوری با اشاره به اینکه، در ایام انتخابات رسانهها و خبرگزاریها گاهی در قالب حمایتی و گاهی تخریبی فعالیت میکردند، گفت: در حالی که رسانهها وظیفه بالاتری دارند که طبق آن باید ناقل اخبار درست باشند و به مردم آگاهی بدهند.
وی با تاکید بر اینکه در ایام انتخابات و در بین خبرگزاریها، ایسنا عملکرد بهتر و بیطرفانهتری داشت، افزود: باید خبرگزاری ها که قابل استناد هستند اخبارشان را به گونه ای منتشر کنند که مردم برای تکمیل آن مجبور نشوند به فضای مجازی و شبکههای اجتماعی روی بیاورند که به صحت و سقم اخبار آنها نمی توان تکیه کرد و رسمیتی ندارند.
قائم مقام وزارت بهداشت خاطر نشان کرد: همه رسانهها باید جایگاه واقعی خودشان را پیدا کنند. به طور مثال اعتماد سازی در زمینه سیاستهای کلی یک جامعه و نظام و انعکاس واقعیتها یکی از وظایف و نقش های مهم رسانه است.
دکتر حریرچی افزود: رسانه به هیچ وجه نباید جانب گروه ها و نهادهای خاص و مختلف را بگیرد و برای هر دو سوی جریان یعنی مخالفان و موافقان، فرصت کافی برای اظهار نظر و اعلام نظرات خود را در نظر بگیرد.
وی تصریح کرد: نگاه واقع بینانه به مسائل جامعه، خود یک نقد سازنده است. مطمئناً اگر رسانه ای بتواند نقش خود را در انعکاس بدون کم و کاست و واقعی یک اتفاق و ماجرای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و سیاسی رعایت کند خود گام مهمی در ایجاد و شکل دهی افکار عمومی برای نقد مسائل برداشته است.
سخنگوی وزارت بهداشت تاکید کرد: هر رسانه ای برای اعتبار بخشیدن به خود ناچار است اصول اولیه خبر را رعایت کند. توجه به درستی و صحت اخبار و اهمیت آنها همراه با تازگی و سرعتی که در انتشار آن باید در نظر گرفت، نقش مهمی را در ایجاد اعتبار برای رسانه ایفا می کند.
معاون کل وزارت بهداشت در پایان با اشاره به اینکه، یک رسانه باید مخاطب را به فکر وادارد، گفت: رسانه باید محلی برای نقد و اظهار نظرهای دلسوزانه و عملی باشد؛ به چالش ها و مشکلات و راهکارهای قابل انجام بپردازد و بحران های پیش رو را پیش بینی کند؛ واقعیات را به دور از هرگونه جانبداری بیان کند و با انجام موارد فوق به عنوان یک بازوی توانمند سیستمی در جامعه و در کنار نظام ایفای نقش کند.
انتهای پیام
نظرات