• چهارشنبه / ۱۷ خرداد ۱۳۹۶ / ۱۴:۲۹
  • دسته‌بندی: محیط زیست
  • کد خبر: 96031709391
  • خبرنگار : 71542

معاون محیط زیست طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست:

استان گلستان از ارائه گزارش هیرکان به ستاد مرکزی خودداری کرده بود

استان گلستان از ارائه گزارش هیرکان به ستاد مرکزی خودداری کرده بود

معاون محیط زیست طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه استان گلستان از ارائه گزارش‌های منظم در مورد هیرکان به این سازمان خودداری کرده بود گفت: ترس بیجای مسوولان این استان از پاسخگویی به منتقدان رهاسازی هیرکان باعث پنهان‌کاری در مورد مرگ این پلنگ ماده شد.

به گزارش ایسنا، فرهاد دبیری در نشست معاونت محیط زیست طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست که همزمان با هفته محیط زیست برگزار شد،اظهار کرد: آخرین جلسه شورای عالی محیط زیست در ۲۵ اسفند ماه ۹۵ تشکیل و تصمیماتی در این جلسه گرفته شد. در شورای عالی محیط زیست شش منطقه از محدوده‌های ارزشمند کشور بعد از یک سال تلاش و درخواست و بعد از اخذ موافقت وزیر جهاد کشاورزی و وزیر صنعت، معدن و تجارت به عنوان مناطق حفاظت شده اعلام شد.

وی افزود: الموت و طارم سفلی در استان قزوین، یخاب در استان اصفهان، دره‌باغ در استان فارس، شیرستان در چهارمحال و بختیاری به عنوان مناطق حفاظت شده معرفی شدند همچنین محدوده امن و پناهگاه حیات وحش موته به عنوان پارک ملی موته معرفی شد.

معاون محیط زیست طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به اینکه قانون تالاب‌ها در۴ اردیبهشت ماه سال ۹۶ به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید،گفت: قانون حفاظت و احیای تالاب‌ها قانون ارزشمندی است. طبق ماده ۱ این قانون هرگونه تخریب و آلودگی غیر قابل جبران در تالاب‌ها ممنوع است. تشخیص تخریب و آلودگی نیز بر عهده سازمان محیط زیست گذاشته شده است همچنین سازمان مکلف شده نیاز آبی تالاب‌ها را مشخص و به وزارت نیرو اعلام کند. این وزارتخانه نیز مکلف شده نیاز آبی تالاب‌ها را تامین کند.

دبیری تاکید کرد: طبق قانون تالاب‌ها مجازاتی برای اشخاص حقیقی و حقوقی که مبادرت به تخریب و آلودگی تالاب‌ها می‌کنند در نظر گرفته شده است. بر اساس این قانون این افراد سه تا پنج برابر خسارتی که به تالاب‌ها وارد می‌کنند جریمه خواهند شد.

معاون محیط زیست طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به قانون برنامه ششم توسعه اظهار کرد: ماده ۳۸ برنامه ششم که حاوی ۲۳ بند است به محیط زیست اختصاص دارد. افزون بر این در ۱۰ ماده دیگر نیز به حوزه محیط زیست توجه شده است. برای مثال در ماده ۳۱ تولید و مصرف محصولات تراریخته ممنوع اعلام شده است.

ضوابط فعالیت‌های معدنی را آماده کرده‌ایم

وی با بیان اینکه ضوابط فعالیت‌های معدنی را آماده کرده‌ایم،گفت: در کارگروه مشترکی که بین سازمان حفاظت محیط زیست و وزارت صنعت و معدن تشکیل می‌شود قرار است در مورد این ضوابط به تفاهم برسیم. بعد از تفاهم این ضوابط در دستور کار هیات وزیران قرار خواهد گرفت همچنین قانون معادن در هیات دولت در حال بررسی است.

معاون محیط زیست طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست در مورد مرگ هیرکان توضیح داد: یک گونه به هر دلیلی از طبیعت گرفته شده است. این موضوع در حوزه حیات وحش نه تنها در کشور ما بلکه در تمام دنیا اتفاق می‌افتد. برای مثال ممکن است مادر یک گونه در اثر یک تصادف تلف شود ولی فرزندان او باقی بمانند. سازمان حفاظت محیط زیست تنها مرجع پیگیری چنین موضوعاتی است. بعد از پیدا کردن دو توله پلنگ در استان گلستان، در سازمان محیط زیست با مشورت کارشناسان خارجی به این نتیجه رسیدیم که رشد این توله پلنگ‌ها به شکلی باشد که خوی وحشی آنها حفظ شود و به انسان عادت نکنند.

دبیری افزود: رهاسازی توله پلنگ ماده سال گذشته اتفاق افتاد. رقیب عمده هیرکان پلنگ‌های نر بزرگسال در پارک ملی گلستان بودند. ممکن است هیرکان به قلمرو یک پلنگ نر نزدیک شده و حدس زده می‌شود که به خاطر همین موضوع کشته شده است.

وی تاکید کرد: استان گلستان باید بلافاصله وضعیت هیرکان را به مرکز گزارش می‌داد و باید جزئیات مرگ این پلنگ ماده به‌سرعت روشن می‌شد اما ترس بیجا از پاسخگویی در استان گلستان و ترس از انتقاد مخالفان رهاسازی هیرکان باعث کش دادن قضیه شده است این در حالیست که باید گزارش هیرکان به طور منظم ارائه می‌شد.

معاون محیط زیست طبیعی سازمان محیط زیست با اشاره به اینکه پنهانکاری در تهران صورت نگرفته است، گفت: باید گزارشات از سوی استان گلستان به سازمان محیط زیست ارائه می‌شد ولی این اتفاق نیفتاد. هیات تخلفات این موضوع را پیگیری می‌کند. بازرسان سازمان محیط زیست امروز آنجا هستند و کار بازجویی را انجام می‌دهند. کل قضیه موضوع مهمی نیست ولی عدم ارائه گزارش توسط استان گلستان باعث شد این جنجال‌ها به وجود آید.

دبیری در پاسخ به پرسش که آیا ردیاب سیگنال مرگ داشته یا نه؟ اظهار کرد: نمی‌دانیم ردیاب سیگنال مرگ داشته است یا نه اما مهم این است که استان گلستان هیچ گزارشی به معاونت محیط زیست طبیعی درباره هیرکان ارائه نداده است.
انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha