• دوشنبه / ۱۲ تیر ۱۳۹۶ / ۱۴:۲۲
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 96041205850
  • خبرنگار : 71415

نخست‌وزیر هند فردا به اراضی اشغالی می‌رود

نخست‌وزیر هند فردا به اراضی اشغالی می‌رود

نارندرا مودی، نخست وزیر هند در حالی از فردا (سه‌شنبه) نخستین سفرش به اراضی اشغالی را آغاز می‌کند که پیشینیان او معمولا در انجام چنین سفری ملاحظه به خرج می‌دادند.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز، معمولا مقام‌های هند تلاش داشته‌اند در منطقه خط‌ مشی دیپلماتیک محتاطانه در پیش بگیرند و به گونه‌ای عمل نکنند که موجب ناراحتی کشورهایی نظیر ایران و کشورهای عربی شوند به ویژه آنکه هند تا حد زیادی برای واردات نفت به این کشورها متکی است.

همچنین هند معمولا به طور شفاهی همواره حمایت خود را از "آرمان فلسطین" اعلام کرده است. با این حال اکنون نارندرا مودی در اقدامی نادر قصد دارد روابط نظامی با اسرائیل را تقویت کند.

او طی سفر سه روزه خود به اراضی اشغالی قرار است با بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل بر سر مسائلی مثل فروش و تولید موشک، پهپاد و سیستم‌های راداری مذاکره کند.

نتانیاهو که این سفر مودی را یک سفر تاریخی توصیف کرده روز دوشنبه گفت که او و نخست وزیر هند در سال‌های اخیر در جهت ایجاد "دوستی پایدار" بین اسرائیل و هند تلاش کرده‌اند.

نتانیاهو در جلسه کابینه خود گفت: این سفر باعث عمیق‌تر شدن همکاری میان دو طرف در طیف وسیعی از حوزه‌ها شامل امنیت، ‌کشاورزی، آب و انرژی خواهد شد.

با این حال گفته شده که مودی در سفرش به اراضی اشغالی به شهر رام‌الله محل استقرار تشکیلات خودگردان فلسطین نخواهد رفت.

در عین حال این تغییر رویه نارندرا مودی در سفر به اسرائیل باعث افزایش انتقادها از او در داخل هند نیز شده است. به ویژه آنکه جامعه مسلمانان هند که جمعیت 180 میلیون نفری دارد دولت مودی را متهم کرده‌اند که آنها را به حاشیه رانده است.

اسد الدین اویسی، یک نماینده مسلمان پارلمان هند گفت: سفر مودی به اسرائیل باعث تقویت اشغال فلسطین خواهد شد.

در چند دهه اخیر و در زمان حکومت حزب چپ‌گرای کنگره هند، یاسر عرفات، رهبر سابق فلسطین یکی از مسافران منظم دهلی نو بود و در دیدار با ایندیرا گاندی، نخست وزیر اسبق هند او را در آغوش گرفت.

ماه مه گذشته مودی میزبان جانشین عرفات یعنی محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین بود و به او پیشنهاد کمک به فلسطینی‌ها در حوزه‌های بهداشت و تکنولوژی اطلاعات را داد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha