• سه‌شنبه / ۱۳ تیر ۱۳۹۶ / ۱۱:۵۶
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 96041306468
  • خبرنگار : 71496

نخست‌وزیر هند: ما و اسرائیل دوقلوهایی در نوآوری‌ها و تکنولوژی هستیم

نخست‌وزیر هند: ما و اسرائیل دوقلوهایی در نوآوری‌ها و تکنولوژی هستیم

نخست وزیر هند که امروز وارد اراضی اشغالی می‌شود، هدف از این سفر را تقویت روابط دوجانبه در سطوح عالی و در حوزه تکنولوژی، اقتصادی و منابع دانست و هند و اسرائیل را دارای رویکردهای مشابه در زمینه تروریسم و اقدامات خشونت آمیز دانست.

به گزارش ایسنا، به نوشته روزنامه فرامنطقه‌ای القدس العربی، نارندرا مودی، امروز (سه‌شنبه) در قالب سفری رسمی وارد اراضی اشغالی می‌شود.

مودی در مصاحبه‌ای که با روزنامه عبری زبان اسرائیل الیوم، رسانه نزدیک به بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی داشت،‌ هند و اسرائیل را دوقلوها و شرکایی در نوآوری و ابتکار در تمامی زمینه‌ها توصیف کرد.

نخست وزیر هند در این مصاحبه گفت: در سال ۲۰۰۶ از نزدیک با اسرائیل آشنا شدم، در آن سال به عنوان رئیس دولت محلی ولایت کجرات برای بازدید از یک نمایشگاه کشاورزی به اسرائیل سفر کرده بودم.

وی ادامه داد: اکنون از سفر دوباره‌ام به اسرائیل بعد از ۱۰ سال خوشحالم و بی‌صبرانه منتظرم ببینم که اسرائیل در طول این سال‌ها چگونه پیشرفت کرده است. من با نظر بسیاری از مردم کشورم همسو هستم که اسرائیل را فانوسی در مسیر تکنولوژی می‌دانند و معتقدند که اسرائیل با وجود مخالفت‌ها خود را حفظ کرد و به بقای خود ادامه می‌دهد.

مودی ادعا کرد: بسیاری نوآوری‌های تکنولوژی در دانشگاه‌ها و آزمایشگاه‌های اسرائیل به شکلی گسترده پیشرفت کرد و به خدمت بشریت درآمده است!

رژیم صهیونیستی و هند یک قرارداد تسلیحاتی بزرگ را به امضا رساندند که طی آن اسرائیل تعداد زیادی موشک و مهمات به هند فروخت.

نخست‌وزیر هند در پاسخ به سوالی درباره علت سفرش به اراضی اشغالی گفت: روابط ما با اسرائیل همواره قوی بوده است و در عمل در طول سال‌ها این روابط گسترده‌تر و متنوع‌تر شده‌ اخیرا روابط دوجانبه ما تقویت شد که سفر مسئولان دو طرف در سطوح عالی نشان دهنده این امر است. پیش از سفر رئیس‌جمهورمان در سال ۲۰۱۵ به اسرائیل هیچ نخست‌وزیر و یا رئیس‌جمهوری از هند به اسرائیل سفر نکرده بود. سفر من نشان دهنده آن است که روابط دو طرف به دوران قبل خود بازگشته است، به نظرم روابط ما با تل‌آویو باید در تمامی زمینه‌ها در کنار روابط در سطوح بالا منعکس شوند. فکر می‌کنم امسال که بیست و پنجمین سالگرد آغاز روابط دیپلماتیک ماست، فرصت بسیار خوبی برای انتقال این روابط به مرحله‌ای بالاتر وجود دارد.

مودی درباره موضعگیری‌های کشورش در مورد اختلافات دو طرف فلسطینی و اسرائیلی در سازمان ملل گفت: این موضعگیری‌ها براساس موضوع درج شده در دستور جلسه برای هر موضوع به شکل جداگانه و با توجه به ارزش‌ها و اصول ما تعیین شده است. ما می‌خواهیم گفت‌وگو را با همه طرف‌ها به ویژه اسرائیل ادامه دهیم تا به راه حل‌هایی ایده‌آل در سازمان ملل و در دیگر همایش‌ای مشترک دست یابیم. هند از تبعیض علیه یک "کشور" مشخص در سازمان ملل حمایت نمی‌کند.

وی در پاسخ به این سوال که آیا هند هنوز خود را از کمپین جنبش "غیرمتعهدها" می‌داند یا نه گفت: دهلی‌نو این اصل که "کل جهان یک خانواده است" را تایید می‌کند و می‌خواهد که با گفت‌وگوها با غرب و شرق را مدیریت کند.

این مسئول هندی درباره تروریسم نیز گفت: تروریسم که دیوانگی جهانی است و هند و اسرائیل نیز از این خطر در امان نیستند و به کسانی که می‌خواهند دست به اقدامات خشونت‌آمیز علیه انسان‌های بی‌گناه بزنند، اجازه فعالیت نمی‌دهند، هند و اسرائیل هر دو رویکرد مشابهی نسبت به این امر دارند و احتمال دارد که همکاری‌های دو طرف در این زمینه بیشتر شوند.

نخست‌وزیر هند درباره ماهیت این سفر و اینکه می‌تواند آغاز دوباره روابط و یا تقویت کننده آنها باشد، گفت: سفرم به "اسرائیل" از اهمیت خاصی برخوردار است. این اولین باری است که یک نخست‌وزیر هندی به "اسرائیل" سفر می‌کند. اطمینان دارم که این سفر به تقویت روابط دو طرف در زمینه‌های مختلف منجر خواهد شد باب همکاری‌ها را به روی حوزه‌های جدید خواهد گشود.

مودی در پاسخ به این سوال که "آیا بازدید از دیوار البراق و قدس همچون دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا را در برنامه خواهید داشت" به شکلی غیرمستقیم پاسخ داد و گفت: هدف فراگیر از این سفر تقویت روابط دوجانبه هند و اسرائیل است، مطمئناً از قدس بازدید خواهم کرد. طرحم در این سفر بر تلاش‌ برای تقویت هرچه بیشتر همکاری‌ها در تمامی سطوح به ویژه تکنولوژی، نوآوری‌ها، اقتصاد و بهره‌وری مفید از منابع متمرکز است.

وی درباره حاکمیت در قدس اشغالی و انتقال سفارت کشورش از تل‌آویو به این شهر گفت: به راه حل تشکیل دو کشور که در چارچوب آن اسرائیل و کشور آتی فلسطین با صلح در کنار یکدیگر تشکیل شوند، ایمان دارم و بر این باورم که در یک توافق همیشگی باید احساسات و خواسته‌های همه طرف‌های مربوطه لحاظ شود و کلید حل این مساله در دستان دو طرف است. هند از تمامی تلاش‌ها جهت دستیابی به راه حلی توافقی برای تمامی موضوعات مطرح شده از جمله مساله قدس حمایت می‌کند و در مورد سفارت هند باید بگویم که تنها پس از دستیابی هر دو طرف به توافقی در این خصوص درباره انتقال سفارتمان تصمیم‌گیری خواهیم کرد.

وی درباره نقش اسرائیل در اصلاحات اقتصادی که مودی در هند آغاز کرده، گفت: تاکید می‌کنم که اسرائیل می‌تواند نقش مهمی ایفا کرده و در این تغییر شریک تکنولوژیکی هند باشد. تکنولوژی در هند می‌تواند به پیشرفت کیفیت زندگی صدها هزار هندی کمک کند و به شرطی که اسرائیل بتواند خود را با نیازهای مردم روستاهای دورافتاده هند هماهنگ کند.

مودی در ادامه درباره هدف اصلی از شراکت با اسرائیل گفت: اولا من فکر می‌کنم این شراکت جدید است و روابط ما با اسرائیل از صدها سال قبل وجود داشته است، دولت من بر تقویت این روابط در سطوح جدید تاکید دارد، هدف ما مدیریت گفت‌وگو با اسرائیل به شکلی است که شرایط معیشتی برای شهروندان هر دو طرف بهبود یابد.

نخست‌وزیر هند درباره نوع کالاهایی که می‌خواهد از اسرائیل وارد کند، گفت: ما به دنبال روابط صادرات و واردات عادی نیستیم، ما به دنبال روابط خریدار و مشتری هستیم. ما می‌خواهیم با اسرائیل شراکتی براساس تکنولوژی داشته باشیم، صنایع اسرائیل به شکل جدی به ما در پاکسازی رودخانه گنگ و طرح‌های مشابه کمک کرد و ما انگیزه‌های بسیاری برای تقویت مشارکت‌مان با اسرائیل در برنامه‌ اصلی‌مان داریم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha