• یکشنبه / ۱۸ تیر ۱۳۹۶ / ۱۲:۵۶
  • دسته‌بندی: سیاست خارجی
  • کد خبر: 96041809679
  • خبرنگار : 71038

25 تا 28 تیرماه در مشهد برگزار می‌شود

یازدهمین همایش اساتید و دانشجویان ایرانی خارج از کشور با عنوان «از اسلام تا اسلام»

یازدهمین همایش اساتید و دانشجویان ایرانی خارج از کشور با عنوان «از اسلام تا اسلام»

رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در امور دانشجویان ایرانی خارج از کشوراعلام کرد: یازدهمین همایش اساتید و دانشجویان ایرانی خارج از کشور از تاریخ 25 تا 28 تیرماه با عنوان «از اسلام تا اسلام» در مشهد مقدس برگزار می‌شود.

به گزارش ایسنا ،حجت‌الاسلام و المسلمین سید ابومحمد مرتضوی صبح روز یکشنبه در یک نشست رسانه‌ای با اعلام خبر فوق تصریح کرد: سال گذشته نیز این همایش با همین موضوع برگزار شد و همایش امسال نیز به نوعی تکمیل کننده عنوان و محتوای همایش سال قبل است.

وی با اشاره به فعالیت گروه‌های تکفیری در منطقه و برداشت انحرافی، تصنعی و ساختگی آنها از اسلام افزود: آنها در تلاش هستند که اسلامی دروغین را به جهانیان معرفی کنند و دشمنان نیز از آنها در این چارچوب حمایت می‌کنند در حالی که ما تلاش داریم اسلام ناب و نبوی را معرفی کنیم. اسلامی که با اسلام داعشی متفاوت است و دارای چهره‌ای رحمانی،‌ انسانی و عقلانی است.

مرتضوی در بخشی از صحبت‌های خود با اشاره به دو نامه مقام معظم رهبری به جوانان غربی و همچنین جوانان آمریکای شمالی و اروپایی در ارتباط با حقیقت اسلام ناب محمدی، گفت: فکر می کنیم این نامه‌ها آنچنان که باید و شاید ترویج نشده و به دست مخاطبین آن نرسیده است. در همین چارچوب احساس کردیم که دانشجویان ایرانی شاغل به تحصیل در خارج از کشور ظرفیت بسیار مهمی هستند که می توان از آنها برای ترویج این نامه‌ها و رساندن پیام آن به دست مخاطبان واقعی‌اش استفاده کنیم.

وی با بیان اینکه امسال تلاش داریم در این همایش زمینه‌های ترویج این نامه را به صورت جدی‌تر مورد بررسی و پیگیری قرار دهیم در ارتباط با خروجی برگزاری این گونه همایش‌ها از سوی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در امور دانشجویان خارج از کشور، تصریح کرد: همایش‌های ما دارای صبغه فرهنگی است و ما وظیفه داریم به مجموعه‌هایی که در حوزه خارج از کشور فعالیت می‌کنند از جمله وزارت خارجه‌، وزارت علوم و بهداشت بگوییم که یک مجموعه‌ای با عنوان شهروندان،‌ دانشجویان و نخبگان خارج از کشور داریم که می‌بایست از ظرفیت آنها استفاده کرد. کسانی که علاقه‌مند هستند به کشور کمک کنند و باید از توانمندی‌های آنان به صورت مناسب بهره‌برداری کرد.

مرتضوی با بیان اینکه ارتباط با شهروندان و دانشجویان ایرانی خارج از کشور برای کشور و نظام موضوعیت دارد و در بستر همین ارتباطات و تعاملات است که برخی از سوء تفاهم‌های احتمالی برطرف می‌شود، افزود: تاکید بر این داریم که ارتباطی هدفمند بین کشور و نخبگان خارج از کشور برقرار کنیم.

رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در امور دانشجویان ایرانی خارج از کشور با بیان اینکه برگزاری این گونه همایش‌ها در جذب و بازگشت تعداد قابل توجهی از دانشجویان خارج از کشور به ایران برای ادامه کار و فعالیت موثر و تاثیرگذار بوده است، به برخی از مشکلات صنفی دانشجویان ایرانی خارج از کشور از جمله مسائلی مانند تایید مدرک آنها از سوی وزارت علوم و وزارت بهداشت و یا روند جذب آنها در دانشگاه‌ها و موسسات،‌ آموزش عالی کشور برای اشتغال اشاره کرد و افزود: در حال حاضر حدود 100 انجمن اسلامی دانشجویان در خارج از کشور داریم که حدود 60 تای آنها فعال هستند.

وی همچنین به فعالیت هیات‌ها و انجمن‌های علمی دانشجویان ایرانی شاغل به تحصیل در خارج از کشور اشاره کرد و گفت: براساس برخی از برآوردها پیش بینی می‌شود بین 60 تا 80 هزار دانشجوی ایرانی در خارج از کشور مشغول به تحصیل باشند که بیشتر آنها در آمریکا،‌ کانادا و اروپای غربی تحصیل می‌کنند.

در ادامه این برنامه محمدمهدی نایبی، دبیر این همایش اظهار کرد: این همایش به مدت 4 روز برگزار خواهد شد و حدود 70 نفر دانشجو به همراه خانواده‌هایشان در آن حضور خواهند داشت.

وی با بیان اینکه  معتقدیم دانشجویان ایرانی خارج از کشور مبلغان خوبی برای شناساندن چهره واقعی اسلام در عرصه جهانی هستند و باید از این ظرفیت استفاده شود، تصریح کرد: دانشجویان شرکت کننده در این همایش در دانشگاه‌های آمریکا،‌ کانادا، سوئیس،‌ اتریش، آلمان، فرانسه، بلژیک، انگلیس، ایتالیا، هلند، روسیه، هند، مالزی، چین و... مشغول به تحصیل هستند.

وی همچنین با بیان اینکه حدود 8 تن از اساتید ایرانی خارج از کشور در این همایش شرکت خواهند کرد، افزود: این همایش با سخنرانی آقای علی اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی و معاون رییس جمهور  آغاز به کار خواهد کرد.

دبیر یازدهمین همایش اساتید و دانشجویان ایرانی خارج از کشور همچنین با بیان اینکه در این همایش نعمت‌الله فاضلی استاد دانشگاه با عنوان «تعاملات فرهنگی دانشجویان مسلمان با دنیای غرب سخنرانی خواهد کرد»، گفت: در بعد از ظهر اولین روز  این همایش نشست «تفکر تکفیری و مقابله با آن» با حضور اساتیدی چون عماد افروغ،‌ عباس ملکی و دکتر فرازمند برگزار خواهد شد.

نایبی همچنین با بیان اینکه در این همایش حجت الاسلام و المسلمین اژه‌ای نماینده ولی فقیه در امور دانشجویان ایرانی شاغل به تحصیل در اروپا و همچنین حجت الاسلام و المسلمین نظام‌زاده نماینده ولی فقیه در امور دانشجویان ایرانی شاغل به تحصیل در آسیا و اقیانوسیه سخنرانی خواهند کرد، افزود: در این همایش همچنین میز گردی با حضور عباسعلی کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان و الهام امین‌زاده دستیار ویژه رئیس جمهور در امور حقوق شهروندی با عنوان« حقوق و حاکمیت مردم – اسلام و حریم خصوصی» برگزار می‌شود.

وی همچنین به سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین محسن قمی معاون امور بین الملل دفتر مقام معظم رهبری در این همایش اشاره کرد و گفت: از جمله دیگر سخنرانان این همایش دکتر گلشنی عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با موضوع (نقش دانشمندان اسلامی در تمدن سازی)،‌ دکتر پارسانیا عضو شورای انقلاب فرهنگی، مهدوی‌راد با عنوان (تبیین حقوق زن در قرآن)، سالار آملی از مسئولان وزارت علوم با عنوان (دیپلماسی علمی)، دکتر لگنهاوزن استاد موسسه بین المللی امام خمینی (ره) با عنوان (حرکت‌های تاثیر گذار اسلامی در گسترش دانش) دکتر سهراب‌پور از بنیاد نخبگان با عنوان (جذب نخبگان ایرانی خارج از کشور) هستند.

نایبی همچنین اظهار کرد: در این همایش به منظور بررسی مشکلات صنفی دانشجویان ایرانی خارج از کشور میزگردی با حضور نمایندگان وزارتخانه‌های خارجه، علوم، بهداشت و همچنین سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی،‌ معاونت علمی رئیس جمهور و پارک فناوری پردیس برگزارخواهد شد .

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha