• چهارشنبه / ۱۸ مرداد ۱۳۹۶ / ۱۱:۵۶
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 96051811105

شکست دیپلماسی در حل بحران مرزی هند و چین

شکست دیپلماسی در حل بحران مرزی هند و چین

منابع مطلع هندی اعلام کردند، تلاش‌های دیپلماتیک این کشور برای پایان دادن به هفت هفته بن بست نظامی با چین بی نتیجه مانده است.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز، چین عنوان داشته که هند به صورت یکجانبه نیروهایش را از فلات دور افتاده "دوکلام" که هم پکن و هم کشور بوتان، متحد هند، نسبت به آن مدعی هستند، عقب کشیده است.

به گفته یک منبع نزدیک به نارندا مودی، نخست وزیر هند، اما چین به پیشنهاد این کشور مبنی بر اینکه چین هم نیروهایش را در مقابل 250 متر عقب بکشد پاسخ نداده است.

نیروهای چینی در پاسخ اعلام کرده‌اند تا زمانی که فرمان ترک این فلات را از مقامات ارشد دولتی خود دریافت نکرده‌اند با پیشنهاد عقب کشیدن مخالف هستند.

در همین حال وزیر امور خارجه چین در پکن اعلام کرد، این کشور هرگز این فلات را ترک نخواهد کرد. وی در بیانیه‌ای گفت: "تحت هیچ شرایطی چین حاکمیت ارضی خود را مبادله نخواهد کرد." وی تکرار کرد که هند بدون قید و شرط مجبور به عقب کشیدن نیروهایش از این منطقه است.

در پی ساخت یک جاده در فلات دوکلام، نیروهای هندی در اواسط ماه ژوئن، برای جلوگیری از پیشرفت چین به این منطقه وارد شدند.

روزنامه گلوبال تایمز چین اعلام کرد، اگر نخست وزیر هند هشدارها را جدی نگیرد، اقدامات متقابل از سوی چین غیر قابل پیشگیری خواهد بود.

مقامات نظامی هند اعلام کردند، نیروهای هیچ کدام از دو طرف پیشروی نکرده‌اند، حدود 300 سرباز در این بن بست حدودا دو ماهه درگیر شده‌اند.

 دولت چین، هند را به تجمع نیروهایش در منطقه متهم کرده است و رسانه دولتی چین به هند درباره شکستی بدتر از شکست در جنگ مرزی سال 1962 هشدار داده است.

با این حال سوشما سوارج، وزیر امور خارجه هند اعلام کرده: ما به تماس با چین تا حل اختلاف با این کشور ادامه خواهیم داد. جنگ مشکلات را حل نخواهد کرد.

چین ماه گذشته پنج رزمایش در فلات کینگهای-تبت، نزدیک محل بن بست نظامی اخیر برگزار کرد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha