• سه‌شنبه / ۱۱ مهر ۱۳۹۶ / ۱۰:۵۲
  • دسته‌بندی: محیط زیست
  • کد خبر: 96071105433
  • خبرنگار : 71564

برخی گونه‌های گیاهی زاگرس در خطر انقراض هستند

برخی گونه‌های گیاهی زاگرس در خطر انقراض هستند

یک عضو هیات مدیره «انجمن نهضت سبز زاگرس» ضمن اشاره به اینکه برخی گونه‌های گیاهی منطقه زاگرس که نقش ویژه‌ای در معیشت مردم دارند، رو به انقراض هستند، گفت: آموزش المان‌های زیست محیطی به جامعه محلی برای حفاظت از زاگرس اهمیت ویژه‌ای دارد.

امید سجادیان در گفت و گو با ایسنا اظهار کرد: «جاشیر خوراکی » و «بن سرخ»، گونه‌های گیاهی با ارزش مناطق کوهستانی زاگرس به شمار می‌روند که در حال حاضر به دلیل برداشت و مصرف غیر اصولی رو به انقراض هستند.

وی با اشاره به اینکه «انجمن نهضت سبززاگرس» انجمنی فرهنگی، اجتماعی و محیط زیستی است که از سال ۱۳۷۸ فعالیت زیست محیطی خود را توسط جمعی از دوستداران طبیعت آغاز کرد و در تلاش برای حفظ گونه‌های گیاهی زاگرس مانند جاشیرخوراکی و بن سرخ است، تصریح کرد: ما در رویشگاه‌های خود از گیاه جاشیر خوراکی و بن سرخ، بذرگیری و بین جوامع محلی توزیع می‌کنیم. البته فرهنگسازی در جهت نگهداری از این گیاهان و کاشت آن‌ها مقدم است.

سجادیان با تاکید بر اینکه جامعه محلی زاگرس باید نسبت به چگونگی رفتار با طبیعت و استفاده پایدار از منابع آن آموزش ببیند، گفت: با توجه به اینکه زندگی در این منطقه با درخت بلوط آمیخته است لازم است که کاشت بلوط و چگونگی استفاده از آن به مردم آموزش داده شود. انجمن ما سال گذشته فعالیت‌هایی برای آموزش فواید درخت بلوط در منطقه زاگرس و چگونگی کاشت آن انجام داد.

عضو هیات مدیره «انجمن نهضت سبز زاگرس» با تاکید بر اینکه برای حفاظت از گونه‌های گیاهی در زاگرس نباید آن‌ها را از ریشه قطع کرد، اظهار کرد: درخت بلوط نقش ویژه‌ای در معیشت مردم زاگرس دارد چرا که علاوه بر خاصیت درمانی و غذایی از آن برای تغذیه دام استفاده می‌کنند همچنین درخت بلوط ذخیره‌گاه آب‌های زیرزمینی است و مانع فرسایش خاک و سیلاب می‌شود.


وی افزود: ما باید مردم مناطق زاگرس را به سمت معیشت جایگزین و توسعه پایدار ببریم. به طور مثال شکارهای غیر مجاز در منطقه داریم که می‌توانیم آن را جایگزین صنعت طبیعت‌گردی در منطقه کنیم. متاسقانه در این منطقه درخت بلوط به دلیل فعالیت کشاورزی قطع می‌شود درحالی‌که باید از آن استفاده پایدار کرد. لازم است جوامع محلی علاوه بر استفاده از منابع طبیعی از آن حفاظت کنند.

سجادیان در پایان با تاکید بر نقش سازمان‌های دولتی در حفاظت از زاگرس گفت: در حوزه زاگرس مشکلاتی مانند آتش‌سوزی، خشکسالی، بیماری درختان بلوط و صنایع آلاینده وجود دارد که مدیریت این‌ها علاوه بر آگاهی جامعه محلی همکاری سازمان‌های دولتی را می‌طلبد. با مشارکت دستگاه‌های مختلف علاوه بر بهره‌برداری مفید از منطقه می‌توان از این سرمایه کشور حفاظت کرد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha