• چهارشنبه / ۳ آبان ۱۳۹۶ / ۱۱:۳۵
  • دسته‌بندی: جامعه، شهری
  • کد خبر: 96080301658
  • منبع : وزارت کشور

معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزیر کشور:

طولانی‌شدن اتمام پروژه‌های شهرداری‌ها باعث سلب اطمینان مردم می‌شود

 طولانی‌شدن اتمام پروژه‌های شهرداری‌ها باعث سلب اطمینان مردم می‌شود

معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزیر کشور بر تعریف پروژه‌های شهری براساس نیازهای مردم، اولویت‌های اداره شهر و درنظر گرفتن منابع مالی در اختیار و پایان آن درمهلت مقرر تاکید کرد و گفت: طولانی‌شدن زمان اتمام پروژه‌های شهرداری‌ها تحمیل هزینه بلااستفاده به شهروندان است و باعث سلب اطمینان مردم از شورا و شهرداری می‌شود.

به گزارش ایسنا سید محمدعلی افشانی در مراسم اعطای احکام انتصاب شهرداران ارومیه، آمل و نیشابور در جمع شهرداران و روسای شوراهای این شهرها و معاونان عمرانی استانداری‌های مربوطه در وزارت کشور گفت: پروژه‌های شهری باید اولویت اصلی شهرها باشد.

وی تصریح کرد: یکی از شاخص‌های قضاوت مردم در خصوص مجموعه حاکمیت یک کشور و دولت‌ها، عملکرد شهرداری‌هاست و مردم انتظاردارند شهردار انتخاب شده توسط شورای شهر در حوزه وظایف خود نیازهای آن‌ها را رفع کند.

معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزیر کشور با اشاره به اینکه یکی از مشکلات شهرداری شهرهای بزرگ، بدهی‌هایی است که بدون توجه به منابع مالی موجود به وجود آمده،‌ اظهارکرد: ضروری است شورا و شهرداری وضعیت بدهی و درآمدهای خود را به‌طور دقیق مشخص کنند و با توجه به اولویت‌های شهر و انتظارات مردم، پروژه‌های شهری را متناسب با درآمد تحقق یافته اولویت‌بندی و تعریف کنند و بر نحوه هزینه کرد منابع مالیژی نظارت و کنترل دقیق داشته باشند تا پروژه‌ها با مصرف بهینه منابع در مهلت مقرر انجام شود.

افشانی همچنین با بیان اینکه حقوق نسل‌های آینده شهر را نباید فدای برخی نیازهای امروز کرد بر رعایت طرح‌های جامع و تفصیلی به منظور جلوگیری از بروز برخی تخلفات تاکید کرد و ‌گفت: طرح‌های جامع و تفصیلی باید مبنای عمل شهرداری‌ها باشد.

معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزیر کشور همچنین از شهرداران و روساهای شورای شهر خواست برای اداره برخی امور شهر و اجرای پروژه‌ها از ظرفیت‌های بخش خصوصی استفاده کنند و گفت:‌ فعال کردن بخش خصوصی فقط برج‌سازی نیست که با زیرپا گذاشتن طرح جامع و تفصیلی شهرها را نابود کند.

وی در ادامه برضرورت احاطه شهرداران و اعضای شوراها به قوانین حوزه شهرداری‌ها تاکید کرد و گفت: با اتکا به ظرفیت‌های قانونی نظیر بودجه‌های سنواتی و قانون برنامه ششم توسعه می‌توان برای اجرای پروژه‌های شهری درآمد ایجاد کرد که به دلیل عدم احاطه کافی بر قوانین تاکنون به این بخش کم توجهی شده است.

افشانی همچنین ظرفیت‌های نهفته در حوزه گردشگری را از عوامل موثر بر ایجاد شغل و تولید درآمد برای شهرداری‌ها برشمرد و گفت: سرمایه‌گذاری در زمینه توسعه زیرساخت‌های گردشگری شهری و ایجاد امکانات اقامتی،‌ رفاهی و تفریحی از جمله اقدامات موفق برخی شهرداری‌ها در خصوص ایجاد منابع درآمدی پایدار بوده است.

معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزیر کشور در بخش دیگری از سخنانش، شوراهای اسلامی شهر و روستا را از مهمترین دستاوردهای نظام جمهوری اسلامی در حوزه اجتماعی ذکر و تصریح کرد: چنانچه شورا و شهرداری بتوانند با عملکرد مناسب خود اعتماد شهروندان را جلب کند، زمینه مشارکت مردمی در برنامه‌ها و استفاده از منابع مردمی و بخش خصوصی برای اداره شهر و اجرای پروژه‌های شهری فراهم خواهد شد.

افشانی با بیان اینکه شوراهای اسلامی شهر و روستا در عمر کم خود عملکرد مثبتی داشته‌اند، بر ایجاد امید از سوی شورا و شهرداری با هدف جذب مشارکت‌های مردمی تاکید کرد و در عین حال گفت: پاسخگویی به رای مردم، تمجید کلامی مردم نیست بلکه ترجیح دادن منافع شهروندان بر منافع فردی و گروهی است.

وی همچنین با اشاره به مشکلات شهرداری‌ها به دلیل وجود نیروی انسانی مازاد در شهرداری‌ها، گفت: شهرداران مسوول استخدام نیرو در شهرداری نیستند و باید از به کارگیری نیرو خارج از ضوابط قانونی در شهرداری ها پرهیز کنند.

افشانی افزود: نیروهای غیرمتخصص شهرداری‌ها که از روی دلسوزی و اغماض استخدام شده‌اند، جای افراد متخصصی که می‌توانند پروژه‌های مفید، درآمدزا و اشتغال‌زا تعریف و اجرا کنند را گرفته‌اند.

وی همچنین بر رعایت قانون، رعایت حقوق مردم و تعامل با همه ذینفعان شورا وشهرداری تاکید کرد و گفت: تعامل مستمر روسای شوراها، شهرداران و معاونان عمرانی استانداری‌ها قطعا زمینه ساز پیشبرد امور در عرصه مدیریت شهری خواهد بود.

به گزارش روابط عمومی سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور،در این مراسم محمد حضرت پور - شهردار ارومیه، احمد امیرسلیمانی - شهردار آمل و علی نجفی - شهردار نیشابور- احکام وزیر کشور در خصوص انتصاب آنها را از مهندس افشانی دریافت کردند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha