• دوشنبه / ۲۹ آبان ۱۳۹۶ / ۱۴:۲۷
  • دسته‌بندی: محور مقاومت
  • کد خبر: 96082916842
  • خبرنگار : 71496

در کار نبودن طرح آمریکایی برای حل مناقشات اسرائیل و فلسطین

در کار نبودن طرح آمریکایی برای حل مناقشات اسرائیل و فلسطین

نخست وزیر رژیم صهیونیستی مدعی شد، در صورت ارائه هرگونه طرح رسمی از سوی دولت آمریکا پاسخ تل‌آویو قطعا پایبندی به منافعش خواهد بود.

به گزارش به نقل از روزنامه عبری زبان اورشلیم پست، بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی نسبت به صحت اخبار منتشر شده در خصوص طرح دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا برای حل مساله فلسطین از طریق تشکیل کشور فلسطین بدون تخلیه شهرک‌ها ابراز تردید کرد این در حالی است که این طرح از سوی کاخ سفید تکذیب شد.

شبکه دوی تلویزیون رژیم صهیونیستی روز شنبه فاش کرد، اصول اولیه طرح ترامپ برای سازش سیاسی میان تشکیلات خودگردان فلسطین و اسرائیل مبتنی بر تشکیل کشور فلسطین بدون تخلیه شهرک‌هاست اما نتانیاهو اینکه هر گونه طرحی به وی ابلاغ شده و یا چیزی دریافت کرده باشد را تکذیب کرد.

اورشلیم پست در سایت رسمی خود اعلام کرد، نتانیاهو در نشست صبح روز یکشنبه لیکود اعلام کرد که آنچه درباره طرح ترامپ منتشر شده یکی از روایت‌هایی است که به صورت مستمر می‌شنویم و هنوز چیزی حاصل نشده است.

نتانیاهو افزود: در صورت دریافت هرگونه طرح رسمی از سوی دولت آمریکا جواب کابینه من پایبندی به منافع اسرائیل خواهد بود.

شرکت‌کنندگان در نشست لیکود از این سخن نتانیاهو متوجه شدند که این کلام تکرار دوباره اصولی در مخالفت با تشکیل کشور فلسطین در کرانه باختری است.

این روزنامه عبری زبان نوشت، پیش از این موضعگیری نتانیاهو دولت آمریکا اخبار منتشر شده در مورد وجود طرحی با این جزئیات را تکذیب کرد.

یک منبع عالی رتبه در کاخ سفید پیشتر در پاسخ به این مساله گفته بود، پیش‌بینی‌های مستمری در خصوص کارهای ما در این زمینه وجود دارد، این گزارش تفاوت زیادی ندارد، جزئیات این طرح در اصل مجموعه‌ای از ایده‌هایی است که سال‌ها وجود داشته‌اند.

طرح مذکور دارای دو مرحله است، اول تشکیل کشور فلسطین بدون تخلیه شهرک‌ها و سپس مذاکره درباره تبادل اراضی و ساکنان بدون شرط اینکه کشور فلسطین در داخل مرزهای چهارم ژوئن ۱۹۶۷ باشد.

طبق این طرح شهرک‌نشین‌های اسرائیلی از شهرک‌های داخل کرانه باختری اشغالی تخلیه نشده و اعراب دارای تابعیت اسرائیل از اراضی اشغالی سال ۱۹۴۸ میلادی رانده نخواهند شد و این طرح بر پایه اصل تبادل اراضی بوده اما لزوما مطابق با مرزهای سال ۱۹۶۷ میلادی نیست.

مساله قدس در طرح ترامپ لحاظ نشده و درباره انتقال سفارت آمریکا از تل‌آویو به قدس گفت‌وگو خواهد شد تا با پیشرفت مذاکرات درباره آن نیز گفت‌وگو شده و کار نتانیاهو در برابر چهره‌های سیاسی راستگرا و افکار عمومی اسرائیل آسان شود.

تیم ترامپ که پرونده فلسطین را دنبال می‌کند، شامل جارد کوشنر، دامادش، جیسون گرینبلات، فرستاده ویژه او و دیوید فردمن، سفیر آمریکا در اراضی اشغالی است که وکلایی هستند که با ترامپ در پرونده‌های املاک و مستغلات همکاری دارند.

شبکه تلویزیونی عبری زبان اسرائیل نیز گزارش داد، این همان اصول کلی طرح ترامپ است، آنگونه که اسرائیلی‌ها متوجه شدند آمریکایی‌ها که مدعی هستند به خوبی خواسته‌های اسرائیلی‌ها را درک می‌کنند، هرگز تل‌آویو را غافلگیر نخواهند کرد و این مساله همچنان در دست بررسی و مذاکرات بسیار است و به نظر می‌رسد که این طرح در ماه آتی میلادی نیز پیشرفتی نخواهد داشت.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha