• دوشنبه / ۱۳ آذر ۱۳۹۶ / ۱۵:۴۹
  • دسته‌بندی: جامعه، شهری
  • کد خبر: 96091307303
  • خبرنگار : 71505

معاون برنامه‌ریزی شهرداری تهران تشریح کرد

از تدوین برنامه پنجساله سوم تا تشریح دلایل اصلاح ساختار شهرداری تهران

از تدوین برنامه پنجساله سوم تا تشریح دلایل اصلاح ساختار شهرداری تهران

معاون برنامه‌ریزی شهرداری تهران از تدوین برنامه پنجساله سوم شهرداری تا تیرماه سال آینده خبرداد و اولویت های راهبردهای برنامه سوم را تشریح کرد.

به گزارش ایسنا، حجت‌الله میرزایی در نشست خبری عصر امروز (دوشنبه) در تشریح برنامه پنجساله سوم شهرداری تهران گفت: شهر تهران برنامه پنجساله ای دارد که در حال حاضر دومین برنامه در حال سپری شدن است و تا پایان سال ۹۷ این برنامه ادامه دارد. این برنامه توسط شهردار قبلی و در زمان چهارمین دوره شورا به تصویب رسیده بود و به عنوان یک میثاق باید تا زمان تعیین شده برای آن مبنای اجرای اقدامات قرار گیرد.

وی افزود: به لحاظ محتوایی بسیاری از موضوعاتی که شهر نیازمند آن است، در این برنامه پیش‌بینی شده اما کاستی‌هایی نیز دارد که باید پس از بررسی برای برنامه پنجساله سوم مرتفع شود.

تدوین برنامه ۵ساله سوم شهرداری تا تیرماه سال آینده

معاون برنامه‌ریزی شهرداری تهران ادامه داد: کار تدوین برنامه پنجساله سوم از ابتدای آذرماه آغاز شده است و احتمالا در پایان خردادماه یا اوایل تیرماه سال آینده به پایان می‌رسد و به شورای اسلامی شهر تهران تقدیم می‌شود. احتمالا حدود سه ماه این برنامه در شورای اسلامی شهر تهران مورد بررسی قرار می‌گیرد تا به تصویب برسد. قطعا باید بودجه سال ۱۳۹۸ شهرداری تهران براساس برنامه پنجساله سوم شهرداری تدوین و به تصویب برسد.

میرزایی درخصوص راهکارهای برنامه پنجساله سوم شهرداری تهران در حوزه حمل و نقل عمومی گفت: محتوای برنامه باید از کارگروه‌هایی که بخش‌های مختلف آن را مورد بررسی قرار می‌دهند اعلام شود. برای تدوین این برنامه ۶ کارگروه تخصصی بخشی و ۴ کارگروه فرابخشی پیش‌بینی شده است که در یک دوره ۶ ماهه محتوای برنامه را تولید خواهند کرد.

تشریح اولویت های راهبردهای برنامه سوم شهرداری

وی افزود: یکی از اولویت‌های جدی و راهبردی برنامه سوم شهرداری تهران موضوعاتی همچون حمل و نقل و ترافیک، آلودگی‌های زیست‌محیطی، تامین منابع آب، کاهش نابرابری‌های اجتماعی، هوشمندسازی و حرکت به سوی اقتصاد دانش‌بنیان است.

معاون برنامه‌ریزی شهرداری تهران ادامه داد: برنامه سوم شهرداری تهران همانند هر برنامه دیگری دارای سه صفحه سیاست‌گذاری شامل سطح دستوری و سطح گفت‌وگوی فراگیر است.

اصلاح ساختاری در شهرداری یک ضرورت است

تشریح دلایل اصلاح ساختار شهرداری تهران

میرزایی در بخش دیگری از صحبت‌های خود درباره اصلاح ساختار سازمانی شهرداری تهران تاکید کرد: اصلاح ساختار در شهرداری تهران یک ضرورت است اما این اقدام زمان‌بر است و بی‌تردید طولانی‌تر از تدوین برنامه شهرداری تهران خواهد بود، اما این اقدام آغاز شده است.

وی ادامه داد: گستردگی بیش از حد، غیرکارآمدی و عدم تناسب جایگاه‌ها با ماموریت‌های تعیین شده از عمده‌ترین دلایل لزوم اصلاح ساختاری سازمان شهرداری تهران است. برخی سازمان‌ها و معاونت‌ها فعالیت‌هایشان باید مورد بازنگری قرار بگیرد و این بازنگری باید با هدف اثربخشی بیشتر فعالیت‌های شهرداری تهران باشد.

معاون برنامه‌ریزی شهرداری تهران تاکید کرد: تعداد پرسنل در حال حاضر وضعیت غیرقابل اجتنابی را ایجاد کرده، اما اینکه پرسنل در رده‌ای قرار بگیرند که متناسب با وظایف باشد، نیازمند اصلاح ساختار است. متاسفانه در شهرداری فعالیت‌ها و تشکیلات موازی وجود دارد که شرح وظایف و محدوده فعالیت آنها نیز مشخص نیست. برخی از فعالیت‌ها اصلا نیازی نیست. قطعا در اصلاح ساختار کاهش چنین تشکیلات موازی به طور جد مدنظر قرار خواهد گرفت.

میرزایی ادامه داد: برای مثال تشکیلاتی که در حوزه ارائه خدمات بانوان فعال است، در بخش‌های مختلف همچون اداره کل بانوان، مشاور شهردار تهران در امور بانوان و عینا همین حوزه در هر یک از مناطق وجود دارند که این یعنی تشکیلات گسترده و وسیعی که ارزیابی اثربخش مثبتی از آنها وجود ندارد.

وی ادامه داد: گزارشی درخصوص وضعیت موجود شهرداری تهران و همچنین تغییر و تحولات ظرف مدت تعیین شده از سوی شورا یعنی ۱۰۰ روز آماده شده که به شورای اسلامی شهر تهران ارائه خواهد شد. زمانی که مدیریت تغییر می‌کند، همانند تغییر دولت باید گزارشی از وضعیت موجود تهیه شود. با توجه به این موضوع و براساس وظیفه‌ای که شورا برعهده ما قرار داد، فهرست آنچه که به عنوان تغییر و تحولات قرار بود در گزارش ارائه شود، به شورا دادیم و پس از تعیین مدت ۱۰۰ روزه تهیه و قطعا به شورای شهر تهران ارائه خواهد شد.

معاون برنامه‌ریزی شهرداری تهران در بخش دیگری از صحبت‌های خود به تدوین بودجه سال آینده شهرداری تهران اشاره کرد و گفت: بودجه سال ۱۳۹۷ تا پایان آذرماه تقدیم شورای اسلامی شهر تهران خواهد شد و امیدواریم در دوره تعیین شده مورد بررسی قرار گیرد.

میرزایی افزود: در بودجه سال جاری با کسری قابل توجهی مواجه بودیم که علت اصلی آن کاهش درآمد حاصل از مالیات بر ارزش افزوده است. به شکلی که برای شهرداری تهران حدود ۲۰۰۰ میلیارد تومان کسری بودجه را به همراه داشته باشد. همچنین رکود موجود در بخش مسکن نیز درآمدهای حاصل از این بخش را تا حدود ۱۰۰۰ میلیارد کاهش داده است لذا بودجه سال ۱۳۹۶ اصلاح و تحویل داده خواهد شد و دست کم ۲۰۰۰ میلیارد تومان کمتر از آنچه که پیش‌بینی شده است محقق می‌شود. در حال حاضر بودجه شهرداری تهران در سال جاری ۱۸ هزار میلیارد تومان است ولی بعید می‌دانیم بیش از ۱۶ هزار میلیارد تومان محقق شود.

بودجه سال آینده را بی‌تردید انقباضی خواهیم بست

وی تاکید کرد: بودجه سال آینده را بی‌تردید انقباضی خواهیم بست. بودجه‌ای که مجبوریم با محافظه کاری تدوین کنیم و پروژه‌های پایانی را در آن اولویت‌بندی کنیم و پروژه‌هایی که میزان پیشرفت آنها کم است، از اولویت خارج شود، لذا منابع مالی محدود به پروژه‌های اولویت‌دار خواهد بود.

معاون برنامه‌ریزی شهرداری تهران در تشریح وضع عوارض شهری برای کسب درآمدهای پایدار در شهرداری تهران گفت: شهرهای دنیا در همه جا بخشی از منابع مالی خود را از طریق درآمدهای حاصل از عوارض کسب می‌کنند که شهروندان براساس توانایی مالی و میزان استفاده از خدمات آنها را پرداخت می‌کنند. همچنین کمک دولت و سرمایه‌گذاری و مشارکت در پروژه‌ها بخش دیگری از درآمدهای شهرداری‌ها را تامین می‌کند.

همه ظرفیت‌های شهر تهران برای ساخت و ساز به اتمام رسیده

میرزایی تاکید کرد: تداوم رویه مالیه شهری که محل درآمدهای ساخت و ساز تامین می‌شود، اثرات مخربی از جنبه‌های اجتماعی و ملی به شهر وارد می‌کند و تداوم آن ممکن نیست چراکه همه ظرفیت‌های شهر تهران برای ساخت و ساز به اتمام رسیده و بخشی از آنها نیز پیش‌فروش شده است. اگر امروز آقای قالیباف شهردار بود، دیگر نمی‌توانست از محل ساخت و سازها درآمدهای شهرداری را محقق کند.

وی درخصوص تکمیل پروژه‌های نیمه تمام در شهر تهران گفت: پروژه‌های در حال اجرا با چند اولویت میزان پیشرفت پروژه، میزان کمکی به شهروندان می‌کند و میزان منابع مالی که برای اتمام نیازمند است، اولویت‌بندی شده است.

معاون برنامه‌ریزی شهرداری تهران در بخش دیگری از جزییات تدوین برنامه ۵ ساله سوم شهرداری تهران گفت: برنامه سوم در فرآیندی که همه کارشناسان و مدیران شهرداری در آن حضور دارند، تدوین خواهد شد. در طول تدوین برنامه در کمیسیون‌ها کارشناسان دعوت شده‌اند و در کنار هر کمیسیونی کارگروه کارشناسی تخصصی حضور دارد و نهایتا به شورای اسلامی شهر تهران تقدیم خواهد شد.

ارائه گزارش عملکرد برنامه دوم شهرداری تهران

میرزایی افزود: گزارش عملکرد برنامه دوم شهرداری تهران تهیه شده که به زودی تقدیم شورای اسلامی شهر تهران خواهد شد. بی‌تردید تا زمانی که برنامه پنج ساله سوم تصویب نشده باشد برنامه دوم پابرجاست اما براساس بررسی‌های انجام شده، تاکنون کمتر از ۳۰ درصد این برنامه اجرا شده و مبنای عمل در شهرداری تهران قرار گرفته است.

وی تاکید کرد: مدیریت قبلی شهرداری تهران تدوین این برنامه را به طور کامل برون‌سپاری کرده و این برنامه توسط سازمانی خارج از شهرداری تهران تدوین شده است. لذا بدنه شهرداری با این بدنه بیگانه است و هیچ دخل و تصرفی در تدوین آن نداشته است.

معاون برنامه‌ریزی شهرداری تهران تاکید کرد: البته برخی از بخش‌های محتوایی این برنامه همانند توجه به مسوولیت اجتماعی بنگاه‌ها بسیار خوب است و قطعا در برنامه سوم نیز مورد توجه قرار می‌گیرد. هرچند که مدیریت قبلی شهری توجهی به مفاد این برنامه نداشته اما ما خود را متعهد به این مفاد می‌دانیم.

میرزایی با تاکید بر لزوم اصلاحیه برای بودجه سال جاری گفت: این اصلاحیه قطعا در سال ۱۳۹۶ تقدیم شورای اسلامی شهر تهران خواهد شد.

وی در پاسخ به سوال ایسنا درخصوص تعیین تکلیف شورایاری‌ها و نحوه برگزاری انتخابات شورایاری‌ها و به کارگیری پتانسیل آنها در مدیریت شهری گفت: دو نهاد شورایاری‌ها و سراهای محله در سطح محلات به عنوان سرمایه‌های شهری محسوب می‌شوند لذا می‌توان خیلی موثرتر در توسعه شهری از مشارکت آنها بهره‌مند شد. لذا بی‌تردید این نهادها باید حفظ شوند و در عین حال کارکرد آنها اصلاح شود.

معاون برنامه‌ریزی شهرداری تهران با اشاره به اینکه تا انتخابات شورایاری‌ها حدود ۱ سال فرصت باقی است افزود: تلاش می‌کنیم محدودیت‌های قانونی موجود برای برگزاری انتخابات شورایاری‌ها را حل و فصل کنیم و از نهاد شورایاری‌ها که نمایندگان مردم در سطح محلات هستند و همچنین سراهای محله که نهادهایی برای ارائه خدمات اجتماعی هستند و به عنوان دیده‌بان اتفاقات و پدیده‌های بد شهری می‌توانند این پدیده‌ها را شناسایی و به موقع اعلام کنند استفاده مناسبی بکنیم. امیدواریم کارکرد واقعی این نهادها با اصلاح کارکردهای آنها محقق شود.

ساز و کار نوسازی به ویژه در حوزه تامین منابع مالی باید اصلاح شود

میرزایی در بخش دیگری از صحبت‌های خود درخصوص نوسازی بافت‌های فرسوده شهر تهران گفت: نوسازی بافت‌های فرسوده یک برنامه چند وجهی است و بخشی از برنامه شهری تاب‌آوری مقابل بلایای طبیعی محسوب می‌شود.  در این میان برای بخشی از ساختمان‌های قدیمی مثل پلاسکو، هوشمندسازی و ایمن‌سازی باید در دستور کار قرار گیرد اما در بافت مسکونی تمرکز بر نوسازی است. برابر قانون مقرر بوده هر سال ۱۰ درصد از بافت فرسوده نوسازی شود که در تهران به صورت نسبی حدود ۵۰ درصد نوسازی انجام شده اما سرعت آن مناسب نبوده و همچنین نوسازی در محلات یکسان نبوده است. در حال حاضر تقریبا بافت فرسوده در جنوب تهران قرار گرفته است  و به نظر می‌رسد ساز و کار نوسازی به ویژه در حوزه تامین منابع مالی باید اصلاح شود.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود در تشریح اخذ عوارض شهری از شهروندان گفت: در این حوزه باید از اصلاح ساختارهای نهادی استفاده کرد. سهمی که شهروندان در شهر دارند باید به صورت مستقیم مناسب نیست و افزایش آن نیز باید عادلانه باشد. امروز رونق بخش اقتصادی تهران باید مدنظر قرار گیرد. اقتصادی که بر محور دانش است. متاسفانه امروز اقتصاد شهر تهران سنتی است و دیگر قابل ادامه به این روش نیست.

معاون برنامه‌ریزی شهرداری تهران در پاسخ به برخی انتقادها درخصوص عدم حضور در شورای اسلامی شهر تهران گفت: در بسیاری از موارد که در شورا حضور پیدا نکرده‌ام به دلیل این بوده که علت آن این است که معاونت ما رابط میان شهرداری تهران و دولت محسوب می‌شود و به دلیل دعوت در جلسات دولت که پیش‌بینی شده هم نبوده نتوانستم در شورا حضور پیدا کنم. مثلا جلسات کمیسیون‌های دولت که مجبورم در آن شرکت کنم چراکه ممکن است عدم حضور من حقی از شهرداری تهران ضایع شود که در این موارد از شورا عذرخواهی می‌کنم.

میرزایی درخصوص انتصاب‌های انجام شده در معاونت برنامه‌ریزی تصریح کرد: تخصص‌گرایی و جوان‌گرایی در انتصاب‌های من مدنظر قرار داده شده و تغییرات در این معاونت نیز سریع انجام شده تا کسی احساس بلاتکلیفی نکند. افراد منصوب شده پیشینه بسیار خوبی دارند.

وی در تشریح بهره‌گیری از پتانسیل‌های موجود در شهر تهران گفت: تهران در حوزه هوشمندسازی خوب عمل نکرده اما زیرساخت‌های خوبی داریم. از جمله وجود ۱۵۰۰ کیلومتر فیبر نوری که به صورت جدی قصد استفاده از زیرساخت‌ها را داریم.

شهرداری تهران در سال‌های گذشته رویه‌ای همراه با تنبلی در پیش گرفته بود

معاون برنامه‌ریزی شهرداری تهران افزود: سهم عوارض شهروندان تهرانی تاکنون بسیار پایین بوده اما هزینه‌ای که در قالب تورم به آنها تحمیل شده است بسیار بسیار زیاد بوده است. شهرداری تهران در سال‌های گذشته رویه‌ای همراه با تنبلی در پیش گرفته بود و به این رویه عادت کرده است؛ به شکلی که ۲۰۰ نفر در شهر تهران در حوزه ساخت و سازها فعالیت می‌کردند و با طیب خاطر عوارض را به شهرداری تهران پرداخت می‌کردند و شهرداری برای اخذ عوارض هیچ‌گاه به شهروندان مراجعه نکرده است.

میرزایی درباره کمیسیون تدوین بودجه سال آینده شهرداری تهران گفت: چارچوبی که شورا ابلاغ کرده است، در آن الزام شده است که درآمدهای پایدار به ۴۰ درصد افزایش پیدا کند اما درخصوص امکان‌پذیر بودن آن باید کمی تامل کرد. بی‌تردید شهرداری تهران چاره‌ای جز افزایش درآمدهای پایدار  ندارد اما این کار باید به صورت درست و منطقی انجام شود.

وی با تاکید بر لزوم شفافیت در معاملات شهرداری تهران گفت: سامانه shafaf.ir راه‌اندازی شده که تلاش می‌کنیم در این سامانه قراردادهای بالای یک میلیارد تومان بارگذاری شوند. قطعا این موضوع یکی از ابزارهای شفاف‌سازی است. تمامی شرکت‌ها و سازمان‌ها، تراکنش‌های مالی اداری خود را باید به صورت شفاف در سامانه‌های هوشمند قرار دهند. متاسفانه شهرداری‌ها در بسیاری از نقاط دنیا به ویژه در کشور ما به یکی از گلوگاه‌های فساد تبدیل شده‌اند. لذا تمرکز جدی برای کاهش فساد و نظاره‌گیری عامه مردم باید ایجاد شود.

معاون برنامه‌ریزی شهرداری تهران در پایان اظهارکرد: ممکن است راه‌های متعددی برای فرار مدیران درخصوص شفاف‌سازی قراردادها وجود داشته باشد از جمله اینکه قراردادها را فازبندی کنند تا در سامانه شفاف قرار ندهند. در این میان سازمان‌های نظارتی همچون سازمان بازرسی شهرداری تهران و سازمان بازرسی کل کشور باید بر این روند نظارت کنند تا چنین اتفاقاتی روی ندهد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha