• سه‌شنبه / ۲۱ آذر ۱۳۹۶ / ۱۴:۱۷
  • دسته‌بندی: جامعه، شهری
  • کد خبر: 96092111681
  • خبرنگار : 71505

حق شناس در گزارش 100 روزه کمیسیون فرهنگی شورای شهر عنوان کرد

بررسی مشکل سینماهای پایتخت و نهادینه کردن نگاه فرهنگی به شهر

بررسی مشکل سینماهای پایتخت و نهادینه کردن نگاه فرهنگی به شهر

رییس کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر تهران، ری و تجریش، گزارشی از عملکرد این کمیسیون در حوزه‌های مختلف فرهنگی در شورای شهر تهران را ارائه کرد.

به گزارش ایسنا، محمدجواد حق‌شناس در تشریح اقدامات 100 روزه کمیسیون فرهنگی شورای شهر تهران گفت: از پنجم شهریورماه جلسات این کمیسیون به صورت رسمی آغاز شده و در این مدت 22 جلسه رسمی و 5 جلسه فوق‌العاده برگزار شده است.

وی افزود: واقعیت این است که ما از سه ماه قبل از شهریورماه، از هفته اول خردادماه که نخستین جلسه هم‌اندیشی بین اعضای پنجمین دوره شورای اسلامی شهر تهران برگزار شد. پس از مشخص شدن ترکیب کمیسیون‌ها هر هفته دو جلسه برای کمیسیون فرهنگی برگزار شد تا اعضا نسبت به مسائل شهر و مسائل تخصصی اشراف لازم را کسب کنند.

رییس کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر تهران، ری و تجریش در بخش دیگری از صحبت‌های خود در معرفی اعضای این کمیسیون گفت: در حال حاضر خانم فخاری رییس کمیته اجتماعی، آقای مسجدجامعی رییس کمیته دینی، آقای خلیل آبادی رییس کمیته میراث فرهنگی، آقای نظری ریییس کمیته ورزش و مشارکت مردمی و بنده نیز رییس نامگذاری را در ذیل کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر تهران برعهده داریم.

حق شناس افزود: در این مدت که فعالیت شورا که به طور رسمی آغاز شده است، کمیسیون فرهنگی در صحن شورا فعال ظاهر شده و اعضا سخنرانی‌های پیش از دستور و نزدیک به 21 تذکر داشته‌اند که اکثر تذکرات نیز درخصوص روند عملکرد شهرداری تهران بوده است.

وی ادامه داد: شکل‌گیری کمیته‌ها از اولین اقدامات کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر تهران بود و 7 کمیته‌ای که از قبل بود، در این دوره نیز کاملا حفظ و احصا شد.

رییس کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر تهران، ری و تجریش، در تشریح مصوبات کمیسیون فرهنگی شورا به تعیین روسای کمیته‌ها و ستادها اشاره کرد و افزود: طی جلسات مختلف نمایندگان کمیسیون در مجامع عمومی تعیین و معرفی شدند. همچنین مصوبات مربوط به هماهنگی‌های استقبال از مهر و آغاز به کار تحصیلی و مصوبات مربوط به الزام اسناد بالادستی و پیوست‌های فرهنگی و اجتماعی و نظر اصناف در پروژه‌های معاونت فرهنگی و اجتماعی و شرکت توسعه فضاهای فرهنگی نیز توسط این کمیسیون انجام شد. همچنین مصوبات و اقدامات نظارتی و بازدید میدانی از مراحل جزییات برگزاری مراسم اربعین سال جاری و مصوبات مربوط به فعالیت‌های فرهنگی، بین‌المللی شهرداری تهران معطوف به برگزاری یک اجلاس بین المللی مربوط به امور شهری در تهران و حمایت از عضویت سازمان‌های مردم نهاد توسط این کمیسیون انجام شده است.

حق شناس در بخش دیگری از صحبت‌های خود در تشریح اقدامات مهم و قابل ذکر این کمیسیون به بررسی ضرورت طراحی استراتژی‌های مشخص برای هر یک از حوزه‌های زیرمجموعه کمیسیون که می‌بایست منجر به طراحی و اعلام استراتژی فرهنگی و اجتماعی شهر و سایر حوزه‌ها باشد، اشاره کرد و افزود: تعیین ساز و کار تشکیل کارگروه‌های ذیل کمیته‌های کمیسیون که طی آن هدف و برنامه هم‌اندیشی و بهره‌گیری از نخبگان، دانشگاهیان و متخصصان با نگرش شهری برای همه شهروندان دنبال خواهد شد. همچنین با تشکیل کارگروه‌ها تلاش می‌کنیم مدیریت شورایی را در شهر تهران به معنای واقعی نزدیک کنیم. این بدان معناست که تصمیم‌سازی اصلی به عهده نخبگان هر یک از حوزه‌های ذی‌ربط قرار دارد.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود به پیگیری موضوع پروژه‌های سینمایی جهت بررسی مشکلات و مسائل موجود که در دستور کار کمیسیون قرار دارد، اشاره کرد و افزود: بررسی چگونگی بهره‌برداری از مراکز اجتماعی، ورزشی، هنری و فرهنگی از دیگر مصوباتی بود که بر طبق آن قرار شد تا دستورالعمل‌ها و گزارش‌ها بررسی و نسبت به آن تصمیم‌گیری شود.

رییس کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر تهران، ری و تجریش، افزود: گزارش عملکرد 6 ماهه سال جاری معاونت فرهنگی اجتماعی شهرداری و سازمان فرهنگی و هنری نیز در دست بررسی است که نتایج آن در اختیار عموم قرار خواهد گرفت.

حق‌شناس ادامه داد: جلسات کمیسیون با معاونت فرهنگی و اجتماعی شهرداری تهران در زمان مدیریت قبلی آن و اخذ گزارش عملکرد حوزه‌های مختلف آن به تفکیک ادارات کل و سازمان‌های زیرمجموعه آن در اختیار کمیسیون قرار گرفته است. همچنین کمیسیون چند جلسه رسمی و غیررسمی با آقای صالحی امیری پس از انتصاب به عنوان معاونت فرهنگی و اجتماعی شهرداری تهران داشته است که حاکی از همدلی و همراهی طرفین در مسیر پیش رو بوده و چشم‌انداز روشنی از هماهنگی میان دوطرف را نشان می‌دهد.

رییس کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر تهران، ری و تجریش،در تشریح رویکرد کلی کمیسیون فرهنگی شورای شهر تهران گفت: رویکرد کمیسیون طبق بحث‌های متعدد در جلسات کمک به نهادینه کردن نگاه فرهنگی به شهر و توسعه پایدار انسان محور که از طریق سیاست‌گذاری و نظارت صحیح بر عملکرد فرهنگی و اجتماعی، حول محور انسانی به شهر دنبال خواهد شد. شاید لازم باشد تغییراتی جدید ایجاد شود از جمله در روش‌های نظارت و ارزیابی عملکرد شهرداری به ویژه در حوزه فرهنگی – اجتماعی، لذا تلاش خواهیم کرد تا با جلب مشارکت مردم و احترام به شهر و شهروندان در مسیر کاستن از رنج و زحمت مردم و بالا بردن سطح شاید و رضایتمندی مردم گام به گام پیش برویم.

رییس کمیسیون فرهنگی شورای شهر تهران درخصوص تعیین تکلیف مکان برگزاری نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران گفت: این نمایشگاه یکی از رخدادهای مهم فرهنگی کشور است که ظرف دو سال گذشته با همکاری شهرداری تهران از مصلی به شهر آفتاب رفته است، البته در این دو سال با نواقصی مواجه بودیم.

حق‌شناس افزود: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و متولیان برگزاری نمایشگاه کتاب نگران نواقص موجود بودند به ویژه سال قبل که به دلیل بارندگی یکی از میهمانان اروپایی ویژه آنان در محلی که مستقر بود آسیب‌های جدی به محل وارد شد و اعلام کرده‌اندکه بیمه هم خسارت آنها را نداده است.

رییس کمیسیون فرهنگی شورای شهر تهران تصریح کرد: ما این اعلام آمادگی را داریم که براساس تعهداتمان حمایت کنیم تا همچنان شهر آفتاب میزبان این رویداد باشد. معتقدیم که دو سال سخت گذشته اما تصمیم‌گیری نهایی با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است. در همین راستا قرار است نشستی در دفتر وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شود تا موضوع نهایی شود. قطعا شهر آفتاب با تجربه دو سال گذشته گزینه بهتری برای برگزاری نمایشگاه خواهد بود هرچند که برخی از ناشران به دلیل بعد مسافت علاقه‌مندند که نمایشگاه در مصلی تهران برگزار شود.

حق‌شناس درباره روند کاری سازمان فرهنگی و هنری گفت: چندین جلسه با آقای صلاحی و مدیران ایشان برگزار شد و سعی شد که موضوعات مختلف روشن‌تر و اصلاح شود. مشکلاتی که از سمت آقای صلاحی عنوان شد که یکی از آنها این بود که بیش از 90 درصد بودجه این سازمان برای پرداخت حقوق کارمندان صرف می‌شود و بودجه بسیار کمی به فعالیت‌های فرهنگی اختصاص پیدا می‌کند، لذا درخواست شد بخشی از درآمد از محل درآمد مجموعه‌های در اختیار این سازمان تامین شود البته باید در این موضوع نظارت کافی اعمال شد.

رییس کمیسیون فرهنگی شورای شهر تهران درباره فعالیت موسسه تصویر شهر و حمایت از فیلم ماجرای نیمروز و اقداماتی که در حوزه شهری و شهرداری رخ می دهد، گفت: باید با اولویت تهران باشد. نباید در کار، سلایق و علایق شخصی و گرایشات سیاسی  را دخالت دهیم. هنر نقش زیادی در ترویج فرهنگ شهر تهران دارد و ما نیازمند حضور جدی هنر در ارتقا فرهنگ شهرنشینی هستیم. ما با ساختار هنر مشکل نداریم اما نباید یک  مدیری سلیقه شخصی خود را اعمال کند. مسولان موسسه تصویر شهر اعلام کردند که در فیلم ماجرای نیمروز مشارکت25  درصدی داشتند اما سوال اینجاست که ما چرا این فیلم را انتخاب کردیم؟ باید از فیلمهایی با موضوعات شهری حمایت شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha