• شنبه / ۲۵ آذر ۱۳۹۶ / ۱۱:۵۰
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 96092513584
  • خبرنگار : 71592

شورای امنیت: توافق‌نامه صخیرات کلید حل بحران لیبی است

شورای امنیت: توافق‌نامه صخیرات کلید حل بحران لیبی است

شورای امنیت توافق‌نامه صخیرات را تنها راه‌حل سیاسی بحران لیبی دانست و خواهان تسریع در روند سیاسی شد تا این کشور از بحران خارج شود.

به گزارش ایسنا، به نقل از ایوم السابع، ۱۵ تن از اعضای شورای امنیت در بیانیه‌ای اعلام کردند، اجرای توافق‌نامه صخیرات کلید برگزاری انتخابات و پایان دادن به بحران سیاسی است.

این بیانیه به تاخیر انداختن اجرای این توافق‌نامه را که مانع روند سیاسی با نظارت سازمان ملل است رد کرد .

شورای امنیت ضمن قدردانی از تلاش‌های فائز السراج، نخست وزیر دولت توافق ملی جهت دستیابی به حل و فصل سیاسی و آشتی ملی، تاکید کرد، بحران لیبی هیچ راه‌حل نظامی ندارد.

این شورا از همه طرف‌های لیبیایی خواست به تصمیم آتش‌بسی که السراج و خلیفه حفتر، فرمانده نیروهای موسوم به "ارتش ملی لیبی" در دیدار خود اواخر ژوئیه اتخاذ کردند، احترام بگذارند.

شورای امنیت در بیانیه خود همه لیبی را به مشارکت در حل و فصل سیاسی و تسریع آن ترغیب کرد و هشدار داد هرگونه تاخیر در آن منجر به طولانی شدن درد و رنج ملت لیبی خواهد شد.

این شورا بر اهمیت اتحاد نیروهای مسلح و تقویت آن تحت نظارت نهادهای غیرنظامی تاکید کرد.

پس از چندین دور مذاکره در تونس در ماه‌های گذشته، هنوز گروه‌های سیاسی برای اصلاح توافق نامه سیاسی توافق نکردند و همچنان اختلافاتی درباره ترکیب شورای ریاستی دولت وفاق ملی، اختیارات آن و ساختار ارتش وجود دارد.

به دلیل وجود اختلاف پیرامون اصلاح توافق سیاسی، پارلمان طبرق هنوز رای اعتماد به دولت وفاق ملی نداده است.

همچنین غسان سلامه، فرستاده سازمان ملل به لیبی در ماه سپتامبر طرح برقراری ثبات در لیبی را در قالب سه مرحله اصلی ارائه کرد؛ اصلاح توافق‌نامه صخیرات و سپس برگزاری کنفرانس ملی با حضور همه گروه‌های سیاسی که در مذاکرات پیشین مشارکت نداشتند و یک سال پس از آن برگزاری همه‌پرسی  قانون اساسی که براساس آن انتخابات پارلمان و ریاست جمهوری انجام می‌شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha