به گزارش ایسنا٬ مهدی کرباسیان - معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت - امروز (یکشنبه) در نشستی خبری، با اشاره به کاهش بودجه ایمیدرو در لایحه پیشنهادی بودجه ۱۳۹۷ اظهار کرد: در سال ۱۳۹۶ بودجه در نظر گرفته شده برای ایمیدرو ۸۶ میلیارد تومان بود که تا امروز فقط ۱۶ میلیارد تومان به این سازمان پرداخت شده که آن هم فقط در یک بخش یعنی بخش زیرساخت بوده است.
وی افزود: با توجه به نحوه اختصاص سالانه بودجه، تصمیم گرفته شد که این مبلغ در سال ۱۳۹۷ برای واقعی تر شدن کمتر از قبل باشد که به رقم ۳۵ میلیارد تومان کاهش یافته است. البته اگر همین رقم نیز به سازمان اختصاص یابد، ما رضایت داریم.
معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به تصمیم کنسرسیوم معدنی برای تملک هپکو گفت: موضوع ماشین آلات یک امر حیاتی در حوزه معادن است که در زنجیره تولید نقش کلیدی دارد که برای تامین آن باید مسیرهای مناسب ایجاد شود که از جمله آن واردات و البته حمایت از تولید داخلی است.
کرباسیان با اشاره به اهمیت معدن در حوزه اقتصاد کشور گفت: خوشبختانه با فعالیتهای رسانهای و عملیاتی که در حوزه معادن و صنایع معدنی صورت گرفت، امروز معدن از جمله اولویتهای برنامههای اقتصادی مجلس و دولت است و اکنون این موضوع کاملا قابل درک است که پنج درصد از GDP ایران از محل معدن تحقق پیدا میکند.
وی ادامه داد: تا امروز اقدامات قابل توجهی در حوزههای کلیدی مانند زنجیره فولاد صورت گرفته است، چراکه اعتقاد داریم باید حوزه معدن را به صورت یک زنجیره تا رسیدن به محصول فرآوری شده نهایی دید؛ در این زمینه میتوان به آمار ایجاد شده در تولیدات زنجیره فولاد اشاره کرد و با در نظر گرفتن اینکه عملا تا سال ۱۳۹۳ ایران یک صادرکننده مواد معدنی خام بود، گفت که اکنون نه تنها ماده خام معدنی مانند سنگ آهن وارد میشود بلکه در زمره کشورهای صادرکننده محصولات صنایع معدنی نیز قرار گرفتهایم.
معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: در حال حاضر امسال ۱۴ درصد میزان صادرات آهن اسفنجی افزایش پیدا کرده است. همچنین تولید کنسانتره نیز با افزایش ۱۸ درصدی مواجه بوده و در محصولی مانند گندله که تا پیش از این آن را از کشورهایی مانند بحرین وارد میکردیم، تبدیل به صادرکننده شدهایم که تولید آن نیز در کشور ۲۶ درصد افزایش داشته است.
کرباسیان با اشاره صادرات فولاد نیز اضافه کرد: در هشت ماهه اول امسال صادرات فولاد ایران به ۵.۸ میلیون تن رسید که اگر این روند ادامه داشته باشد، میتوان گفت میتوانیم تا پایان امسال رکورد هشت میلیون تن صادرات فولاد را به ثبت برسانیم.
رئیس هیات عامل سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) با اشاره به واحدهای در حال افتتاح زنجیره فولاد تصریح کرد: اکنون که معدن و صنایع معدنی یکی از زمینههای رشد اقتصادی شده است، به آن توجهی ویژه میکنیم و باید گفت که زنجیره فولاد در این زمینه اهمیت بالایی دارد که ایمیدرو در این مسیر اخیرا اقدام به افتتاح رسمی فولاد شادگان توسط معاون اول رئیس جمهور کرد و همچنین واحدهایی مانند فولاد نیریز و سبزوار آماده افتتاح هستند.
معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت در ادامه با بیان اینکه حوزه معدن و صنایع معدنی توان اشتغالزایی بالایی دارد، گفت: یکی از ویژگیهای معدن این است که عمدتا در مناطق روستایی و محروم قرار دارد و میتواند با ایجاد شغال آنها را به توسعه برساند چنانکه در سنگان میبینیم که با راهاندازی مجموعههای معدنی و مجموعه گندهسازی توسعه ملی با ظرفیت ۲.۵ میلیون تن تاکنون نزدیک به ۴۰۰۰ نفر در مجموعه معدنی سنگان مشغول به کار شدهاند و حتی در حوزه زیستمحیطی هم گفته شده است که در سال جاری زاد و ولد حیوانات وحشی به خاطر همراهی مجموعههای معدنی ۱۰ درصد افزایش یافته است.
کرباسیان با اشاره به وضعیت واگذاریهای ایمیدرو گفت: در حال حاضر ایمیدرو تقریبا تمام واحدهای معدنی خود را به جز یکی دو مورد به بخش خصوصی واگذار کرده است و برخی دیگر نیز در آستانه واگذاری قرار دارند به طوری که بعد از اکتشاف ۲۵۰ هزار کیلومترمربع به ۴۵ هزار کیلومترمربع منطقه امیدبخش معدنی دست پیدا کردیم که در قالب ۱۵ محدوده آماده واگذاری به بخش خصوصی است و آگهی شدهاند.
رئیس هیات عامل سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) در خصوص پروژههای این سازمان گفت: در کنار تکمیل پروژههای سرمایهگذاری شده طرحهای فولادی و پروژههای نیمهتمامی که ایمیدرو از دوره قبل وارث آنها بود، طرحهای جدیدی نیز در دست اقدام قرار دارد که از جمله آنها میتوان به پروژه آلومینیوم جنوب به عنوان بزرگترین واحد آلومینیوم کشور با ظرفیت ۳۰۰ هزار تن و پروژه ۴۵۰ میلیون تنی تیتانیوم کهنوج اشاره کرد که با تکنولوژیهای روز دنیا در حال تکمیل است و عملیات مهندسی آن به پایان رسیده و تا یک ماه آینده وارد عملیات اجرایی میشود.
وی در ادامه با اشاره به دیگر پروژههای در دست اجرای ایمیدرو گفت: پروژههای دیگری مانند پتاس خور بیابانک نیز در حال اجرا است که در دل کویر ۶۰۰ نفر فرصت شغلی ایجاد کرده همچنین پروژه دیگری مانند معدن ۱۰۰۰ ساله سرب نخلک نیز از جمله پروژههای در دست اجرا است.
معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به اینکه در ایران هنوز وارد معادن عمیق و زیر سطحی نشدیم، گفت: عمده معادن ایران از منابعی تزریق میشوند که روی زمین قرار دارند و با لودر قابل بهرهبرداری هستند و باید گفت که ما عملا هنوز وارد معادن عمیق نشدیم و تکنولوژی لازم را در این زمینه نداریم.
رئیس هیات عامل سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) افزود: البته در یزد با همکاری سازمان انرژی اتمی ۲۰۰۰ متر حفاری انجام شده است که برای تایید آن یک حفاری دیگر به عمق ۱۸۰۰ متر نیز صورت گرفته که نتایج به دست آمده نشان میدهد بیش از دو میلیارد تن ذخیره به ذخایر فعلی سنگ آهن کشور اضافه خواهد شد.
وی با اشاره به نقش برجام در توسعه بخش معدن اظهار کرد: پس از برجام یکی از مهمترین اتفاقاتی که افتاد امکان بهرهمندی از بهترین مشاوران خارجی در حوزه معدن بود که این فضا را به ما داد تا بتوانیم با استفاده از تکنولوژی روز دنیا اقدام به توسعه این بخش بکنیم و از جمله ثمرات این تکنولوژیها موضوع رسیدن به استانداردهای زیستمحیطی بوده که توانست نظر سازمان محیط زیست را تامین بکند.
کرباسیان در خصوص لزوم تامین زیرساختهای بخش معدن گفت: بخش معدن عمدتا نیاز به حمایتهای زیرساختی اعم از آب، گاز، برق و راه داشته و به این عوامل وابستگی شدیدی دارد که یکی از اصلیترین نگرانیها در این زمینه نیز مربوط به حوزه راه و حمل و نقل ریلی است.
رئیس هیات عامل سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) ادامه داد: در خصوص پیشبرد زیرساخت لازم برای حوزه راه جلساتی با وزارت راه و شرکت حمل و نقل ریلی برگزار شده است که این جلسه و مذاکرات ادامه دارد تا نتیجه لازم برای بهبود زیرساختها حاصل شود.
وی ادامه داد: بر اساس هدفگذاری انجام شده باید تا سال ۱۴۰۴ معادل ۵۵ میلیون تن فولاد تولید شود که برآوردهای ما نشان میدهد که این رقم قطعا محقق خواهد شد. ولی نگرانیهایی نیز وجود دارد چرا که سهم توسعه معدن و صنایع معدنی در این زمینه انجام شده در حالی که همچنان در برخی مسائل زیرساختی به خصوص ریل و آب نگرانیهایی وجود دارد و میتوان گفت این نگرانی در حوزه حمل و نقل ریلی بسیار جدیتر است و اگر سرمایهگذاری بزرگ و سریع در این حوزه صورت نگیرد، اهداف این برنامه در خطر خواهد بود.
انتهای پیام
نظرات