• شنبه / ۳۰ دی ۱۳۹۶ / ۱۲:۴۴
  • دسته‌بندی: تولید و تجارت
  • کد خبر: 96103016031
  • منبع : نمایندگی البرز

وزیر صنعت، معدن و تجارت:

صنایع نصفه و نیمه کار می‌کنند/ با بهره ۲۳ درصدی تولید به صرفه نیست

صنایع نصفه و نیمه کار می‌کنند/ با بهره ۲۳ درصدی تولید به صرفه نیست

وزیر صنعت، معدن و تجارت یکی از معضلات اساسی واحدهای تولیدی را نرخ سود بالای بانکی عنوان و اعلام کرد: واحدهای تولیدی با نرخ سود ۲۳ درصد با مشکل مواجه می‌شوند و بازدهی واحدهای پاسخگوی این میزان سود نیست.

به گزارش ایسنا، محمد شریعتمداری در مراسم افتتاح واحد تولیدی مواد غذایی در شهرک صنعتی نظرآباد که امروز (شنبه) با حضور معاون اول رییس جمهور انجام شد، گفت: صنعت کشور با همه محدودیت‌ها روند رو به رشد خود را ادامه داده است.

وی افزود: رشد صدور مجوزهای تاسیس نشان از میل به سرمایه‌گذاری در کشور دارد؛ به طوری که امسال ۲۳ درصد نسبت به سال گذشته رشد داشته‌ایم.

نیمی از صنایع نصفه کار می‌کنند

شریعتمداری به وضعیت واحدهای تولیدی کشور اشاره و اعلام کرد: ۵۰ درصد از واحدهای تولیدی کشور با ظرفیتی بیش از ۵۰ درصد فعالیت دارند.

وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: استان البرز نیز هفتمین پایگاه صنعتی کشور به شمار می‌رود و سال گذشته در این استان هزار و ۲۵۶ پروانه بهره‌برداری جدید صادر شده است.

وی ادامه داد: البرز طی چند ماه گذشته از رتبه ۲۷ پرداخت تسهیلات رونق تولید به رتبه اول کشور ارتقا یافته است.

این مسئول در ادامه یکی از معضلات اساسی واحدهای تولیدی را نرخ سود بالای بانکی عنوان و اعلام کرد: واحدهای تولیدی با نرخ سود ۲۳ درصد با مشکل مواجه می‌شوند و بازدهی واحدهای پاسخگوی این میزان سود نیست.

وی افزود: بر همین اساس انتظار می‌رود کاهش نرخ بهره متناسب با تورم در شورای پول و اعتبار مطرح شود.

شریعتمداری یکی از مشکلات صنایع استان البرز را مستثنی نشدن از شعاع ۱۲۰ کیلومتری تا شهر اصلی عنوان و اعلام کرد: صنایع استان البرز نیز باید با رعایت الزامات زیست محیطی مانند استان قم از شعاع ۱۲۰ کیلومتری مستثنی شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۳۹۶-۱۰-۳۰ ۱۴:۵۱

با سلام . کشور ما از لحاظ توسعه زیرساختها و تربیت نیروهای متخصص جز ده کشورهای برتر جهان می باشد . متاسفانه در جهش اقتصادی هنوز توفیق چندانی بدست نیاورده ایم . هنوز جزو کشورهای در حال توسعه شناخته می شویم . مهمترین علت را در قانون کار حاکم بر کشور ما می باشد . قانون کار حاکم . توان هدایت صنایع کوچک که دارای حداکثر ده کارگر باشد بخوبی جواب می دهد زمانی که بخواهیم که با این قانون کار صنایع . شرکت و غیره با چند صد نفر کارگر ایجاد و اداره کنیم . با مشکل برخورد می کنیم . الزاما باید بسوی قانون کار مدیریت بخش دولتی یعنی مدیریت خدمات کشوری برویم . (مانند برگذاری آزمون دولتی برای جذب نیرو و...) تجارب تاریخی نشان داده که کشوری بخواهد با مدیریت بخش دولتی اداره شود نباید انتظار جهش اقتصادی و سود بیش از 4% داشته باشد به زبان عامیانه حرفی برای گفتن در دنیا نخواهد داشت . بعد ا ز 50 سال چین، روسیه . بلوک شرق به این نتیجه رسیدند که برای جهش اقتصادی باید بسوی مدیریت بخش خصوصی بروند . در کشورما در راستای اصل 44 قانون اساسی تلاش شده و می شود که با مدیریت بخش خصوصی صنایع و شرکتها، اداره و جهش اقتصادی انجام گیرد. تجارب کشورهایی که قدم به این راه گذاشتند مانند ةلمان . فرانسه و ژاپن مهمترین اقدام آنها در درجه اول تجمیع صندوق های بازنشستگی و ایجاد یک صندوق بنام تامین اجتماعی (رفاه اجتماعی) بود. چون ساختار صندوق تامین احتماعی(رفاه اجتماعی ) براساس مدیریت بخش خصوصی است. لذا می بینیم با ایجاد بانک رفاه کارگران و سایر حضور اندک در جامعه مانند اخذ بیمه به فعالیت خود ادامه می دهد . متاسفانه ترس مدیران دولتی مخصوصا خود دولت از اینکه منابع مادی و مدیریت خود را از دست دهد . این تجمیع ها انجام نگرفت. مخصوصا صندوق بازنشستگی کشوری پول توجیبی دولت می باشد . هر زمان خواست خرج می کند و از فروش نفت دوباره صندوق را پر می کند. اتفاق زمانی می افتد که نفت بفروش نرود.