• دوشنبه / ۲ بهمن ۱۳۹۶ / ۱۵:۲۳
  • دسته‌بندی: حوادث، انتظامی
  • کد خبر: 96110201133
  • خبرنگار : 71421

رئیس جمعیت هلال احمر با حضور در ایسنا عنوان کرد

تبیین نقش دستگاه‌های مسئول در حوادث از سوی رسانه‌ها/ تجلیل از رسانه‌ها در جشنواره‌ «مداد قرمز»

تبیین نقش دستگاه‌های مسئول در حوادث از سوی رسانه‌ها/ تجلیل از رسانه‌ها در جشنواره‌ «مداد قرمز»

رئیس جمعیت هلال احمر با حضور در ایسنا، با اشاره به نقش رسانه‌ها در تبیین وظایف دستگاه‌های مختلف در حوادث،‌ از برگزاری جشنواره‌ای با عنوان «مداد قرمز» از سوی هلال احمر خبر داد.

به گزارش ایسنا، علی اصغر پیوندی امروز با حضور در ایسنا و بازدید از ادارات مختلف خبرگزاری دانشجویان ایران در جریان فعالیت خبرنگاران قرار گرفت و به پرسش‌های خبرنگاران پاسخ داد.

پیوندی در این گفت‌وگو به نقش این خبرگزاری در پوشش اخبار حوادث و زلزله کرمانشاه اشاره کرد و گفت: رسانه در حوادث و وقایع مختلف نقشی دارد و ما هم به عنوان هلال احمر نقش‌های مختلفی داریم که به عهده ما گذاشته شده است و شامل بخش‌های جوانان، داوطلبان و امداد و نجات است که این بخش شاخص‌تر از نقش‌های دیگر است.

وی افزود: لازم می‌دانم صمیمانه از زحمات ایسنا در انتشار خبرهای امیدآفرین به خصوص در زلزله کرمانشاه تشکر کنم. در عین حال که ایسنا واقع بینانه حوادث را رصد می‌کرد بدون سوگیری خاصی در انتقال اخبار رسانه‌ای صادق بود.

رئیس جمعیت هلال احمر اضافه کرد: حوادث زوایای مختلفی دارد و اینکه از چه زاویه‌ای به آن توجه کنیم می‌تواند مشی و سیاست‌های ما را مشخص کند. در دنیا همه حوادث اینچنین اتفاق می‌افتد و در راستای آنها ضعف‌ها و قوت‌های مختلفی وجود دارد. در زلزله کرمانشاه هم همین اتفاق افتاد. اگر بخواهیم تنها نقاط کور را نشان دهیم و یأس و ناامیدی را گسترش بدهیم راهبردی اشتباه را در نظر گرفته‌ایم. در این شرایط ایسنا سعی کرد همیشه بر مدار منطقی خود به عنوان رسانه مستقیم صادق و واقع بین عمل کند و جا دارد از تمام دست اندرکاران اداره اجتماعی و سایر حوزه‌ها تشکر کنم.

پیوندی با اشاره به اهمیت نقش رسانه در حوادث گفت: امروزه رسانه به خاطر فرم‌ها و قسم‌های مختلفی که پیدا کرده نقش بارزتری نسبت به گذشته دارد و من می‌خواهم به دو سه مسئله اشاره کنم که رسانه‌ها با در نظر گرفتن آن می‌توانند کمک کنند تا بتوانیم با همکاری مشکلات و دردهای مردم را کاهش دهیم. یکی از وظایف جمعیت هلال احمر همین کاهش آلام و دردهای مردم است. هر چند در کنار آن ترویج صلح و دوستی، کرامت انسانی و ارتقای سلامت انسان‌ها نیز مدنظر ماست.

وی ادامه داد: یکی از مسائل این است که ابتدا مردم خودشان باید آگاهی پیدا کنند و برای حوادث خود را آماده کنند. هر فردی در هر شهر و روستایی که زندگی می‌کند باید نسبت به کاری که برای حفظ جان خود و خانواده‌اش انجام دهد آگاه باشد. این مسئله می‌طلبد که ما به ارگان امدادی و شما به عنوان رسانه فراگیر و تاثیرگذار این نقش را به مردم القا کنید تا آنها هم بدانند نسبت به حفظ جان خود وظایفی دارند.

پیوندی با اشاره به اینکه سازمان‌های مختلفی در حوادث مسئولیت دارند اظهار کرد: گاهی اوقات وظایف بسیاری از ارگان‌ها گفته نمی‌شود و حتی گاهی بعضی از ارگان‌ها، مردم و نهادهای نظارتی و ارزیابی هم این مسئله را نمی‌دانند. اینطور نیست که امداد و نجات تنها به عهده هلال احمر باشد. البته این وظیفه ذاتی هلال احمر است ولی بخش‌های دیگری هم در بحث امداد، اسکان و درمان اضطراری باید کمک کنند و لازم است که نقش‌های آنها تبیین شود تا همه به این نقش‌ها آگاه باشند.

رئیس جمعیت هلال احمر در ادامه اضافه کرد: مسئله دیگری هم وجود دارد که مربوط به بحث امداد و نجات است. جمعیت هلال احمر در این زمینه هزینه‌های زیادی می‌کند که باید این کار را انجام دهد و باید پولی که از دولت و مردم می‌گیریم را در جهت رفع نیاز مردم استفاده کنیم ولی دستگاه‌ها و ارگان‌های دیگر هم باید در این راه سهیم باشند.

پیوندی با اشاره به حادثه خیز بودن ایران گفت: کشور ما با وجود اقلیم زیبایی که دارد کشوری حادثه خیز است و از 43 حادثه‌ای که می تواند در دنیا اتفاق بیفتد 33 مورد قابلیت بروز در کشور ما را دارد که یکی از بدترین‌های آنها زلزله است و گسل‌های فراوانی در کشور ما وجود دارد. در این شرایط هلال احمر باید بتواند مطالبه گری را رواج دهد و نقش همه ارگان‌ها و دستگاه‌هایی که مسئول هستند تبیین شود. همیشه فکر می‌کنیم که وقتی حادثه رخ می‌دهد چند ارگان مسئول هستند. در حالیکه اگر این بحث را بازتر کنیم مشخص می‌شود که دستگاه‌های دیگری هم وظایف مختص به خود را دارند.

وی در همین رابطه افزود: به عنوان مثال باید ساختمان‌های خوب در کشور ساخته شود و از نظر فنی مهندسی شرایط مناسبی داشته باشند. همچنین به مسائل زیرساختی باید توجه شود تا در این شرایط اگر حادثه‌ای اتفاق افتاد تلفات کمتری داشته باشیم و با هزینه کمتر بتوانیم آن را مدیریت کنیم. در دنیا کشورهای زیادی در معرض حوادث قرار دارند ولی توجه کردن به این مسائل است که می‌تواند باعث کاهش تلفات شود. توجه به این موضوع در بسیاری از کشورها منجر شده که زندگی عادی پس از یک حادثه مختلف نشود ولی متاسفانه وقتی در کشور ما در یک نقطه‌ای با شدت خاصی زلزله رخ دهد زندگی تمام افراد دچار اختلال می‌شود و تمام کشور باید بسیج شوند تا آن حادثه را مدیریت کنند.

پیوندی ادامه داد: در مورد این مسئله رسانه می‌تواند به ما و همه دستگاه‌ها کمک کند و با بازتر دیدن فضا کاری کند تا همه دستگاه‌ها بتوانیم با مسئولیت خود بهتر آشنا شویم و فکر نکنیم که تنها یک ارگان مسئولیت دارد و در عین حال این ارگان مورد بی مهری هم قرار بگیرد. به هر حال کاری که ما انجام می‌دهیم برای رضایت مردم است و چنین کاری رضایت خدا را هم به دنبال دارد. اینکه چقدر فعالیت ما دیده بشود مسئله‌ای است که قضاوت آن را باید به دیگران سپرد و ما باید وظیفه خودمان را به خصوص در ساعات اولیه بعد از حادثه انجام بدهیم که امیدواریم به خوبی توانسته باشیم این کار را انجام بدهیم.

وی اضافه کرد: حتما در این مسیر نواقصی وجود دارد که لازم است دیگران به ما کمک کنند و پیشنهاد بدهند تا بتوانیم با این کمک‌ها در فضای دوستانه و تعاملی راه بهتری را دنبال کنیم تا اگر حادثه دیگری رخ داد. بتوانیم با هزینه کمتری به آن بپردازیم.

رئیس جمعیت هلال احمر در خبرگزاری ایسنا از برگزاری جشنواره‌ای با عنوان مداد قرمز خبر داد و گفت: ما این جشنواره را طراحی کردیم و می‌خواهیم در هلال احمر آن را اجرا کنیم و در این جشنواره رسانه‌هایی که در حوزه‌های مختلف امداد و نجات، جوانان، داوطلبان و حوزه‌های دیگر در حوادث مختلف به خصوص حادثه تلخی مثل زلزله کرمانشاه حضور داشتند و با اخبار و عکس‌های خود آنها را انعکاس داده‌اند تقدیر خواهد شد. برگزاری این جشنواره باعث می‌شود که فضای رقابتی بیشتری ایجاد شود و رسانه‌ها با جدیت بالاتری ورود کنند و رسانه‌هایی که تلاش و مسئولیت‌پذیری بیشتری داشتند و فکر کردند که روشنگری باعث می‌شود راه‌مان را بهتر دنبال کنیم و به پررنگ شدن امید در جامعه کمک کرده‌اند مورد قدردانی قرار می‌گیرند و ایسنا نیز خواهد توانست نقش مهمی در این جشنواره داشته باشد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha